Hvor mange timers arbejde for ny studerende?

Hej alle!

Hvis alt flasker sig til sommer, og jeg herved kommer ind på medicinstudiet, kunne jeg godt tænke mig at høre jeres erfaringer med arbejde ved siden af studiet.
Jeg har allerede fået tilbudt noget arbejde, men er meget i tvivl om hvor meget jeg egentlig vil kunne magte ved siden af studiet. Selvfølgelig er arbejdstimer en individuel sag, men måske kunne I dele lidt erfaringer fra da I startede. Det kunne nemlig være rigtig rart med lidt supplerende kapital ved siden af SU’en, men hvor mange timer ugentligt vil I mene det vil være overkommeligt at påtage sig? Hvis der eventuelt er nogle, som ligger inde med et undervisningsskema fra første og anden semester af studiet, ville det ligeledes være behjælpeligt!

Venlige hilsner

  • Kim

Jeg vil mene at du sagtens kan have en 5-10 timer om ugen, i hvert fald i starten. Hvor starter du studiet henne? Det hele afhænger af, hvor meget du gør ud af det og hvor meget du selv kan tåle i hovedet at gøre ud af det.

Personligt har jeg ikke brugt særligt meget tid på studiet i løbet af 1. og 2. semester og har haft en del fritid. I hvert fald i de første måneder af hvert semester. Til gengæld er jeg så typen der svejser vinduer og døre til en måned op til eksamen, og får så meget styr på lortet jeg kan.

Okay. Jeg skal formentlig i gang i Århus. Ved ikke om der er nogle bemærkelsesværdige strukturelle aspekter i forhold til eksempelvis København eller Odense!?
Jeg er nok egentlig typen, som gerne vil have godt styr på pensum. Tror dog stadig at det måske kunne være godt med et lille afbræk en gang i mellem.
Men hvor lang er en typisk dag på UNI? - Går ud fra at det er meget forskelligt fra dag til dag og ikke mindst fra semester til semester.

Jeg går på KU, så jeg ved intet om Århus, andet end at struktur er væsentligt anderledes. På KU har vi klassiske semestre, hvor vi følger en række fag i et halvt år og så går til eksamen i slutningen. I Århus har du blokopdeling, hvor du følger et fag i nogle uger og går så til eksamen i det fag. Bagefter starter et nyt kursus. Desuden er rækkefølgen af fagene på de forskellige universiteter også anderledes ift. hinanden.

På KU er en dag, så lang som du gør den til. Jeg stoppede foreksempel med at gå til forelæsninger i starten af 2. semester, fordi jeg pt. ikke føler jeg får noget som helst ud af dem. Jeg taber lynhurtigt koncentrationen og så er dén time jo ligesom gået + de opsummerer egentligt bare, hvad der står i bogen. Så vil jeg hellere bruge en halv time på at læse stoffet op selv. Det får jeg også en langt større forståelse af. Jeg vil skyde på at jeg i gennemsnit max har brugt 2 timer om dagen (ingen weekender) på studiet i gennemsnit indtil videre.

Nu ved jeg godt, at du ikke bor i Århus, men det vil vel så sige, at der er en del - omend de er noget mindre - flere eksamener i Århus i forhold til København?
Jeg må sige, at jeg godt nok ikke synes to timer i gennemsnit lyder af meget. Kunne godt forestille mig at jeg kom til at bruge noget mere på det - uden selvfølgelig at have kendskab til studiet på forhånd.
For lige at lede emnet tilbage på det oprindelig spor; har du haft nogle arbejdstimer ved siden af?

Jeg arbejdede i starten men sagde mit job op, fordi det var lort. Det kunne jeg sagtens. Derudover har jeg ikke arbejdet. Men jeg ved at rigtig mange fra mit hold har arbejdet en del ved siden af studiet for at få råd til at leve og have det sjovt. Og de er alle sammen kommet levende igennem de to første semestre.

Ja, jeg skulle mene at der er flere, men mindre eksamener på AU end der er på KU.

Øh… Nu er jeg Au studerende og godt nok er der snak om at ændre den nye studieordning på bachelor, men så vidt jeg ved er det ikke sket endnu… Så jeg tror badoo tænker på sdu når han snakker om blokkursus… Kan være jeg tager fejl… :slight_smile:
Men anyways… Det godt nok ved at være nogen år siden, men da jeg gik på bachelor var den opbygget således:
1+2 sem anatomi og histologi - 1. Sem stille og roligt og på 2. Knokler man
3.+4. stille
5. Fysiologi og biokemi eksamener- knokle igen
6. Er lavet om, pga ny kandidatdel, men det er noget med Pato, Pharma, biostat, mikrobiologi…

Mht arbejde er det svært at sætte timetal på, nogen uger kan man vel arbejde 20 timer ved siden af og andre absolut ingen…
Har du tænkt på Fadl- vagter?

Tak for svar Cecilie!
Det undrede mig faktisk også lidt, da han nævnte blokstrukturen, da jeg ikke havde hørt om denne på AU.
Når nu semestrene er opbygget således, at der nogle gange er rigtig meget arbejde, mens der andre gange er mindre, kan jeg godt se, at det er svært at svare entydigt og genereliserende på mit spørgsmål. Ikke desto mindre har jeg helt klart fået en lille fornemmelse af hvordan tingene forholder sig. Jeg har faktisk tænkt lidt på FADL-vagter, men nu hvor jeg har fået noget andet tilbudt har det måske virket mere indlysende og åbenbart at forholde sig til netop dette. Men FADL-vagter; det kræver et bestået grundkurses inden, ikke sandt?

Jo, FADL kræver at man består et grundkursus fordelt på et par weekender plus en lille praktisk eksamen… Men det er på ingen måder vanskeligt, man skal bare have det overstået. Typisk melder man sig til kursus sammen med et par af sine venner og så er det jo egentligt meget hyggeligt.
Grunden til at jeg nævner FADL vagterne er, at man selv får mulighed for at planlægge hvor meget man vil arbejde, hvor mit indtryk er at de fleste arbejdspladser har en forventning om at man har et rimeligt fast timeantal også i eksamensperioderne… For mit vedkommende har jeg ihvertfald ikke tid til at arbejde i eksamensperioderne :slight_smile:

Man skal have bestået FADLs SPV kursus inden man må tage FADL vagter. Kurserne ligger altid (i odense og sikkert også i århus om aftenen - typsik 16.30 til 20.30). Hvor mange timer du bruger på studiet kommer meget an på hvordan du lærer - ved at læse selv, ved at være til forelæsning, ved at følge holdtimer, ved at læse med læsemakker osv.
Min erfaring er at det er nemmest at have et arbejde hvor du selv bestemmer tiderne, altså at du ikke er bundet til hver torsdag fx. ellers skal du bare være rigtig dygtig til at planlægge din tid, og sørge for at du allerede onsdag har læst til både torsdag og fredag (kan godt blive svært når der er over 70 sider pr. dag på engelsk og man ikke er vant til det).

Held og lykke med studiet.

Self. SDU. My bad :oops:

Nå, men jeg er også FADL-vagt nu, og det er rigtig, rigtig nemt at kombinere med sit studie. Nu har jeg det generelt bedst med at være vågen om natten (sådan er jeg bare) og det er ideelt, fordi folk jo som oftest sover. 2 gange indtil videre har jeg haft en patient der har været vågen hele natten. Alle andre vagter har jeg kunnet læse mig igennem stille og roligt, og kun lige været igang i en time eller 2 (de fleste patienter vågner på et tidspunkt om natten og vil ud af sengen. Så giver sygeplejersken noget beroligende og så sover de igen). Det er rigtig gode penge selvom ventetiden i den sidste 1½ time godt kan synes virkeligt lang. Problemet er så, at det kan være et helvede at få vagter, i hvert fald i København.