Hvor meget læsning egentlig?

Hej…
Man hører så meget om, at medicin er så hårdt og at man sidder på sin røv hele tiden med hovedet i bøgerne…selvfølgelig er et studie, hvad man selv gør det til…men hvad vil i skønne man bruger på at læse og er det SÅ meget mere end andre studier??? vil jo ogs gerne have tid til at lave andet…

:lol:

Det er veldig individuelt hvor meget en læser, men jeg tror at det som er annerledes er at det mer skal terpes, ikke bare forstås.

Jeg f.eks. læser mye mer enn det jeg ville gjort hvis jeg læste humanioria, noe som for meg er mye mer logisk, enn mye av det jeg læser på medicin.

Men, sagt skal sies, man har tid til at lave annet og, det tror jeg de aller fleste medicinstuderende har.

Hej!

Under prekliniken læste jeg 8-10t dagligt, jeg gik ikke til forelæsninger, men kom til alle eksaminatorietimer. Nu på klinikdelen er det minst lige så meget at læse, men man læser på en helt anden måde; jeg bruger således ca 3-4t dagligt til læsning plus forelæsninger og eksaminatorier. Dette afhænger jo også meget av hvilket niveu du selv ønsker at ligge på fagligt set!

Kommer helt an på dig selv og hvad du har lyst til i langt størstedelen af studiet, men op mod eksamerne, dvs op til 3 måneder før skal du i hvert fald regne med en 12-15 timer pr dag, det er dog efter sigende specielt anatomien og biokemi/fysiologien der er de store tunge, i hvert fald på Århus

Det er rigtigt at der er meget at læse… Men, så vidt jeg er blevet informeret er de “tunge” semestre på KU 3,4 og 5. Jeg går selv på 1. sem. og vil skyde på jeg bruger 4 timer om dagen! Så der er tid til alt muligt andet… :smiley: Og det er der også på 2. sem. Mens ens “liv” er slut på 3., 4. og 5. sem! Men det er jo kun hva man gør det til, men det skal læses, forstås og kunnes udenad!! Så det er bare at komme igang og give den god gas…!! :slight_smile:

1 Synes om

Det er da helt vildt overdrevet efter min mening. Jeg læste på den måde 2 mdr op til anatomi, og det var uden at have åbnet en bog og pjækket fra halvdelen af undervisningnen i semestret.

Op til organkursus 2-6 (4+5 sem.) læste jeg på den måde 1 mdr op til, og havde heller ikke der åbnet en bog før.

Jeg har klæbehjerne, men det du beskriver der holder ikke på KU, medmindre man vil have to cifrede karakterer. På gamle 6. med 4 store eksaminer gjorde de det dog, men det er fortid nu, heldigvis…

Jeg vil sige til alle jer der spørger hvor meget læser man - dte kan siges meget kort - det du gider!!

Regn med en 35 timers arbejdsuge alt i alt, om du laver intet i starten af semestret og 70 timer om ugen til sidst eller 35 timer om uge fra starten - resulatet blir sgu det samme…

Rune, nu ligger anatomien også lidt anderledes på AU end på KU såvidt jeg har forstået

På trods af det, er det ingen overdrivelse, majoriteten læser den mængde jeg skriver her, om du er et eller andet geni aner jeg ikke, men hvis det ikke er tilfældet lyder det du siger alt andet end lige som en underdrivelse

Self er de 12-15 timer pr dag inklusive de forelæsninger holdtimer der foreligger før læseferien.

…jeg undrer mig også lidt over den arbejdsbyrde… (men hvad ved jeg…går på KU)… Men bare af ren nysgerrighed; Hvis du læser 12-15 timer om dagen i de 3 mdr op til eksamen - og et semester er på 4½… hvor er dit liv??? (og hvornår tjener du penge…?) …
Personligt ville jeg ikke kunne holde det ud i 12 semestre… Jeg er godt klar over 3 semester kræver det og et par flere meeen… jeg vilnærmere sige 3 mdr “normal” arbejdstid og 1½ mdr pukleri!
Jeg tror jeg vil opfordre alle til også at have et liv ved siden af… vi skal jo ikke kun være læger men også mennesker…glade lykkelige mennesker vel og mærket :0)
Det er hårdt arbejde - 8 timer om dagen - og fis og ballede resten!

Det er jo langt fra alle eksamensfag der er lige så tunge som anatomi, som jeg ser som en “stor eksamen” (ikke mindst pga. der er et års pensum). Min kommentar om 3 måneder før eksamen var mest møntet på de rigtig store, jeg mener fag som filosofi og psykologi varer jo ikke engang 3 måneder

Men til de store, så mener jeg heller ikke man har noget liv det sidste stykke tid man læser, det er udelukkende motivationen for at komme videre og blive færdig og få en pause der holder mig kørende, jeg har ikke noget job (tja er ikke engang med i FADL) har arbejdet som social og sundsheds assistent / hjælper de sidste 2 somre, ellers har jeg en god opsparing og regner også med at gøre brug af SU-lån, og for øvrigt har jeg en super billig lækker lejlighed i århus C :slight_smile:

Jeg kan godt se hvor du vil hen med din hovedregning, 4½ måneders semestre, 3 måneders oplæsning, og sådan er det self ikke, udtrykte mig vel lidt forkert, mente til store eksamner, men til dem mener jeg til gengæld også oprigtig at man ikke har noget liv (ingen eller meget få slappe-af dage, ingen drukture osv), og det er da i hvert fald en ting man skal indstille sig på i forhold til gym hvor tysk-pensum kunne læses op på 2 dage :slight_smile: … synes jeg da i hvert fald

Jeg læser i Odense, og er helt enig i et timetal på de 12-15 når (preklinisk) eksamen nærmer sig… På klinikdelen er det dog mindre eksamenslæsning som sådan i og med vi har eksamen hver 3-6 uge (blokundervisning) - da er man ret og slet nødt til at læse jevnt hele tiden (ca 30t i ugen + undervisn). Det er nu i hvertfall min mening…

Jeg læser på KU, og over længere tid, dvs. nogle måneder på 3. semester, er mig maksimalt lykkedes at læse 40 - 45 timer ugenligt (forlæsninger + møde med læsemakker + job oveni). Enkelte dage har jeg præsteret at læse 9 timer - men så var jeg også helt wasted! :roll: Jeg er simpelthed ikke i stand til at læse og indlære efter +8 timer (eksakt)…

Til jensemand og rmoe01: når I læser så meget dagligt, er det så eksakt læsning (sidder selv med stopur of og tager tid - neurotisk?måske :lol: )??

Og med så meget læsning, taler vi så om de to-cifrede karakterer? Jeg ville alligevel blive bitter hvis jeg brugte så meget tid uden at honoreret for det… Selvfølgelig ville jeg have lært en masse, men alligevel…

Nej jeg taler totalt brugt tid fra jeg står op om morgenen til jeg går hjem og siger nok for idag

I hvert fald 2 timers pause på sådan en dag, man skal jo også spise :slight_smile: men de fleste af dem jeg går på hold med inklusive mig selv har da fx mere mad stående på medicinerhuset end i hjemmet når der skal læses til eksamen.

Forstår ikke hvordan man kan klare sig med 40-45 timer ugentligt, studieordningen må simpelthen være helt forskellig fra vores, ikke at i ikke lærer lige så meget men det må være fordelt helt anderledes, den ville altså ikke gå i Århus til eksamenslæsning.

Ha, ha - nej neurotisk er jeg kun lige før eksamen… :oops: Nej, som sagt læser jeg kun 3-4-5t dagligt nu på klinikdelen - og så bliver jo heller ikke eksamensracet så hårdt når man læser jevnt på denne måde. Når jeg læser skriver jeg noter inn på min computer som jeg så printer ud og benytter til repetering før eksamen. En 3 ugers blok resulterer i ca 60-80 sider noter, mens de tunge fagene (fysiologi/biokjemi) på preklinikdelen gav 200-250sider(!). Det høres voldsomt ud - men jeg synes altså at det fungerer godt, og det gør også min læsemakker! I øvrigt har jeg fået flere forespørgsler om køb av noterne af studerende på lavere semestre :smiley:

Ja, jeg har gode karakterer og gennemsnitlig 85-90% på mine tentaminer - men det er ikke fordi jeg ønsker de gode karakterer at jeg læser så meget - man skal jo kun bestå for at blive læge til sidst…men jeg ville ikke selv komme til en læge som kun åbnet bøgerne 3 uger før eksamen og bestod med karakteren 6 jevnt over…no offence!

R.

rmoen01: du har ret i at karakterene i sig selv ikke betyder så meget, men at vidensniveauet gør. En fagligt dårlig læge kan potentielt set betyde mistet liv of førlighed, og personeligt ville jeg nok heller ikke have en læge, der har et gennemsnit på 6 (selv om at han var klinisk hæderlig).

Det er som om at KU og AU er helt forskellige verdener :slight_smile: ! 3. Semester på KU er nemlig efter de flestes mening det måske hårdeste semester (groft set vel ca. 80% anatomi og resten neurofys.) og personeligt har jeg på de andre semestre brugt en del mindre tid, og vel og mærket klaret mig ganske udmærket karaktermæssigt alligevel.

Hmm…

jensemand: jeg må tage hatten af for dig, 15 timer bare én dag har jeg endnu aldrig været oppe på. Jeg ville gerne :slight_smile: . Tror dog at det ville kræve patologiske mængder kaffe :slight_smile:

Dem skal du være velkommen til at dele på fil centralen, hvis du skulle have lyst :wink:

Jeg er rystet… bruger vel max 30 timer om ugen på studiet, hvordan fanden skulle man få tid til alt det andet…Jeg bruger sgu mere tid på nærværende side end på studiet, hehe…

Det kunne være I skulle prøve nogle nye læsetekniker… den bedste af dem alle hedder; gamle eksamenssæt. En genvej til en hver eksamen.

Dem skal du være velkommen til at dele på fil centralen, hvis du skulle have lyst :wink:

Jeg er rystet… bruger vel max 30 timer om ugen på studiet, hvordan fanden skulle man få tid til alt det andet…Jeg bruger sgu mere tid på nærværende side end på studiet, hehe…

Det kunne være I skulle prøve nogle nye læsetekniker… den bedste af dem alle hedder; gamle eksamenssæt. En genvej til en hver eksamen.[/quote][quote]Det kunne være I skulle prøve nogle nye læsetekniker… den bedste af dem alle hedder; gamle eksamenssæt. En genvej til en hver eksamen.[/quote]
Hmmm, men hvad nu hvis man skal op i en mundtlig eksamen?
:stuck_out_tongue:
Men dem er der måske ikke så mange af på medicinstudiet? (snakker Odense)
Skal selv op i en her til sommer; og det er en ren dræber!!

Suk. Har arvet min mors evner til at begå sig ved en computer.

Haha… Frold, hermed overbringes midlet - Berlingske Tidende skrev lørdag d. 14. maj flg.:

"Nu kan man snart få en huskepille

Af Lars Erik Skovgaard
Amerikanske forskere har opfundet en pille, som kan påvirker de processer i hjernen, som gør indlæring og hukommelse lettere.

Pillen er testet på 16 søvnløse frivillige, som alle oplevet en mental forbedring.

Pillen kan bruges mod både “jet lag” og sygdommen Alzheimers, der resulterer i svigtende hjernefunktion og demens, siger opfinderen, der er forsker Gary Lynch ved Universitetet i Californien.
Andre potentielle brugere er personer har brug for bedre koncentration. Friske mennesker kan bruge pillen som en opkvikker, skriver BBC News.

Opfinderen påstår, at pillen ikke har bivirkninger, og at den er så opkvikkende, at man på det nærmeste slet ikke behøver at sove om natten.

Pillen har fået navnet CX717.

Det er ukendt, hvornår den kommer på markedet., og om den så også vil blive solgt i Danmark."

Artiklens kvalitet taget i betragtning, kunne journalisten evt. nyde godt af et par CX717’er. :wink:

Det må da lige være noget for nogle gæve medicinere :doc: :book:

Update: http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/4539551.stm - audiointerviewet er ganske informativt…

Btw. hvilken effekt har koffein på hjernen? Virker den, som CX717, ikke-fysiologisk?

Hmm…

Det lyder da som om der er en klar forskel i læsemængde på AU og KU…?

Det lyder en smule skræmmende det studiebillede jensemand tegner…(især fordi jeg regner med at søge ind i Århus)

Kan det virkeligt passe at der er så stor forskel i læsetid?(frold 35 timer <-> jensemand 12-15 timer dagligt… )

35 - 40 timer ugentligt ville ihvertfald passe mig bedre end op mod 90…,