Hvor meget læsning egentlig?

Jeg tror ikke du kan konkludere det på baggrund af denne tråd. Det kommer fulstændig an på hvem man spørger. Jeg selv bruger en del mere end 40 timer, men dog ikke 90. Slet ikke. Jeg har da tid til hobbyer og venner osv.

Men jeg er dog ikke i tvivl om at hvis man anser hovedformålet med sit universitetsstudie for at være at lave så lidt som muligt, så kan man med den rette læseteknik og en masse gamle eksamensopgaver klare sig med få timer, uanset hvor man læser. Hvis det er det man vil.


Som nævnt tidligere tror jeg da heller ikke da er forskel i den totale mængde læsetid fra uni til uni, der skulle trods alt helst komme de samme læger ud i sidste ende, med nogenlunde samme mængde viden.

Har dog en ret god ide om tingene er lagt meget mere koncentreret i Århus end fx SDU og KU, siger ide fordi jeg reelt ikke har viden om de andre to uni’s ud over det jeg har hørt herinde.

Som jeg forstår det har fx SDU spredt anatomi ud over flere semestre (hvilket jeg for once synes er en bedre ide), hvorimod studieordningen i århus er en anden.

De første to semestre lærer man mere eller mindre KUN anatomi (jovist har man histologi men folk gider dårligt læse lektion til hver pga af det tunge anatomi), og derefter kommer man op i HELE anatomien, eet års pensum, det samme gør sig gældende for biokemi og fysiologi. Imellem de to dobbelte semestre, har dog imidlertid i 3. semester “klinik” og har derfor ikke nogen eksamner at skulle op til.

Min opfattelse af AU er at det bliver meget koncentreret i perioder i op til 3 måneder før en eksamen, ellers kan man, som jeg rent faktisk skrev i første post, mere eller mindre selv styre sit læsetempo, og i anatomien er det jo i hvert fald 9 måneder ud af et år, så vil ikke hænges op for at sige at man på Århus ikke har tid til et liv, det har man selvfølgelig, det er kun op til de store eksaminer som Århus har, jeg har kommenteret udtalelsen om mangel på et liv.

Hvis jeg ellers har ret i antagelsen om hvordan de andre universiteter kører det, er det jo også en ting der skal tages med i overvejelserne før man vælger universitet, hvordan man gerne vil arbejde.

Hm… Det lyder jo til der næsten er en konsensus om at SDU og KU egentlig er bedre tilrettelagt end AU? (som jensemand påpeger kommer det jo an på hvodan man bedst studere… meen aligevel…)

(., Der er vel også gode ting ved AU?.. )

Jeg regner selv med at søge ind på medicin og det billede, der bliver tegnet af AU svarer til det billede jeg har fået af folk, jeg kender,der læser i på AU, så derfor har jeg undersøgt studiordningerne og umiddelbart virker tingene meget bedre integreret i kb og sdu end AU. AU virker meget traditionelt med fagene adskilt, mens man i kb har organkurser, hvor tingene integreres…så xisterne prv at kigge på studieordningerne på henholdsvis au, sdu, kb…ikke at jeg har meget belæg for det, men jeg tror der er en grundlæggende forskel…

Hm… Nu har jeg så fået mig et lille luxus problem… Jeg vil gerne studere i Århus som by… Men når jeg kigger på KU og SDU ser de noget mere spændende og moderne ud på papiret(Specielt SDU)…

Jer der studere på Århus… Ville i have valgt om til SDU eller KU, hvis man hypotetisk forestillede sig at det stadig ville være i Århus…?

Ikke fordi jeg har noget imod de andre byer… Men vennerne trækker jo lidt i Århus… Frustration… Nå det er vel kun mig selv der kan beslutte det…

Tak for hjælpen anyway… :slight_smile:

Nej.

Havde AU ikke lagt i Århus havde jeg valgt SDU, deres studieplan er simpelthen mere tiltalende end AU’s

Desuden er studiet i Århus så reaktionært at det er helt forfærdeligt, at komme med konstruktiv kritik er som at indgå dialog med en dør.

hvad mener I om studiestrukturen i kb, eftersom jeg planlægger at søge der?

Fagligt ville jeg foretrække odense se mit svar her:

http://www.studmed.dk/viewtopic.php?p=46228#46228

og her: længere nede i samme tråd

http://www.studmed.dk/viewtopic.php?p=46234#46234

jeg morer mig nu lidt over din entusiasme omkring odense…det er hyggeligt…anyway de har jo planer om at ændre studiestrukturen i odense, så det bliver mere integreret nok noget lignenden kb kunne jeg forstå…hvad kender du til kb, da jeg planlægger at søge der, da jeg nok er et storbymenneske…

Jeg læser der… men læste min bachelor i Odense…

Jeg var en del studenterpolitisk aktiv da jeg læste i odense. Var lidt med i studienævnet og var på et tidpunkt formand for Medicinerrådet, så jeg fik da et indblik i såvel studieordningen og årsagerne til valget af opbygningen og det er ganske fornuftigt må jeg sige.

I Købehavn har jeg ikke være studenterpolitisk aktivt, jeg gik i gang med dette projekt i stedet - så kan man lige som styre det selv :smiley:

[quote=“jensemand”:16lueq63]Nej.

Havde AU ikke lagt i Århus havde jeg valgt SDU, deres studieplan er simpelthen mere tiltalende end AU’s

Desuden er studiet i Århus så reaktionært at det er helt forfærdeligt, at komme med konstruktiv kritik er som at indgå dialog med en dør.[/quote]

Det lyder jo næsten som om du har fortrudt du søgte ind i Århus… Er det det værd at tage et lidt mindre veltilrettelagt studie for at bo i en af de “ikke- provintielle” byer (AU og KU) …

Der må da også være nogen der er helt godt tilfredse med studiet på AU… (Har snart brug for at hører noget positivt om stedet… :slight_smile: )

Hm indtil videre er billedet man får jo:

Kbh: Deres studiestruktur er en god ide… den virker bare ikke helt. Panum er sådan lidt op og ned. Byen er kanon.
Århus: Studiestrukturen fungere helt fint, men den er totalt “old-school” og stok konservativ… Rigtigt gode studie omgivelser på uni. Fed by…
Odense: Spændende studiestruktur. Fungere rigtigt godt. Gode studieomgivelser. Byen er en anelse provinciel…

Jeg skal hvis skrotte min tanke om at der skulle være et let valg…

yep…jeg vil sige, at studiestrukturen er mere vigtig end byen du læser i…det handler jo mere om de mennesker, man omgås og hvordan man har det med selve studiet, end hvor det lige er placeret…og når det så er sagt så hælder jeg også selv klart til en større by så det kan jo kombineres i kb…jeg kender flere, der læser medicin i århus, og ja d er stok konservativt…medicin er meget udenadslære men det bliver ikke bedre hvis studiestrukturen er tilrettelagt på en dårlig måde, så for mig er det ret vigtigt i mit valg…men d r jo forskellig, hvordan man har det.

Hmmm, det her indlæg har da taget en lidt af en drejning!!!

Mht læsetid og studiemængde, så har jeg læst 3 års biologi inden jeg begyndte på medicin. Og jeg må sige at man læser OVERDREVET meget mere på medicin-studiet. Og man terper og terper.
Men det svinger meget fra semester til semester. På nogle åbner man stort set ikke en bog og på andre knokler man derudaf. Så der er altså massere af tid til både IM, bar, medicnerråd og FADL-vagter.
Og så er det altså en ret god motivationsfaktor for læsningen, at det meste er relevant stof, og man da godt kunne tænke sig at kunne lidt når man står Palle Alene i turnus.

Jeg læser i Århus på 12. semester (færdig om en måned, jubiiiiiiiii) og har været igennem hele studieordningen, og jeg må give de andre ret i, at den er ret konservativ her i byen, set i forhold til de andre. Men den er vist ved at blive lavet om igen (det er den vel altid). Undervisningen er dog af ret god kvalitet (hvis man undgår forelæsninger, men det gælder vel alle steder!) især sidst på 2. delen, og de fleste undervisere er meget engagerede.

Personligt synes jeg studiemiljøet i Århus og på medicin er fedt. Vi har vores eget medicinerhus med læsepladser osv, massere af foreninger og generelt et ret god stemning blandt de studerende.
Al den teoristiske undervisning er samlet i universitetsparken, og det er kun den kliniske del sidst på studiet man skal cykle hele byen rundt efter!

Så alt i alt kan jeg godt anbefale Århus - jeg synes da jeg har lært meget :smiley:

Kan også godt anbefale gamle eksamensopgaver, men kan endnu mere anbefale at man får lært noget mens man er i klinik. Man må spørge om alt når man er i klinik- det er straks lidt sværere at spørge om simple ting når man er blevet læge!!!

-Marie

[quote=“Xistence”:2khazh98]Hm indtil videre er billedet man får jo:

Kbh: Deres studiestruktur er en god ide… den virker bare ikke helt. Panum er sådan lidt op og ned. Byen er kanon.
Århus: Studiestrukturen fungere helt fint, men den er totalt “old-school” og stok konservativ… Rigtigt gode studie omgivelser på uni. Fed by…
Odense: Spændende studiestruktur. Fungere rigtigt godt. Gode studieomgivelser. Byen er en anelse provinciel…
[/quote]

Det stemmer rimligt overens med mit indtryk…

Jeg må sige, jeg er enig med Marie.
Studieordningen ER gammeldags og stokkonservativ, men der er bare så mange andre faktorer der spiller ind. Generelt er undervisningen god og det at man gennemgår hele kroppen først i anatomi, så i fysiologi, så i biokemi og så i patologi er måske ikke helt åndsvagt. Jeg synes i hvert fald, man får et godt overblik - det bunder i en teori om at gentagelser (spiral-curriculum) får tingene til at hænge bedre fast - min personlige erfaring er, at det virker.
Studiemiljøet er der kun godt at sige om i Århus.
Hvad angår mængden af læsestof er mit indtryk, at der er et større pres i Århus, men det skyldes også ovenstående - nemlig at man har det samme igen igen - bare i udvidet udgave. Jeg tror derfor at mængden af “nyt” stof er den samme - men formen ER oldschool. Op til de store eksaminer (anatomi, fysiologi, biokemi, farma osv.) læser man rigtig meget. Men laver man en arbejdsdag ud af det fra starten af semestret - feks. 8-16 er det ikke noget problem. Jeg tager selv udgangspunkt i at lære det, jeg skal kunne klinisk i løbet af det givne kursus og så klare eksamen med gamle eksamensopgaver, hvor det er muligt (nok lidt a´la frolds recept) - indtil videre med godt resultat. Det ville selvfølgelig være rart, hvis eksamen også tog højde for, hvor godt et menneske man er og hvor god man har tænkt sig at være for patienterne - men det gør den ikke, man skal kunne nogle bestemte ting, sådan er det (og de ændrer sig ikke så meget fra år til år). Således synes jeg ikke studieordningen i Århus skal afskrække nogen - den passer egentlig ok til mit temperament. Der er fint plads til fis, ballade og FADL-vagter - hvilke jeg kun kan opfordre til at tage masser af - nogle giver god erfaring, andre giver røv, nøgler og melaena på træskoene, men fælles for dem alle giver de kolde kontanter.

Mvh
Morten

Nej jeg har såmænd ikke fortrudt jeg har valgt Århus, som nævnt af andre har vi et rigtig godt studiemiljø (hovedsagligt) gode undervisere, gode faciliteter, vores eget hus og for øvrigt også fede omgivelser

Må bare sige jeg ikke er alt for begejstret for studieordningen, og det var jeg såmænd heller ikke før jeg startede, den har dog også så sine fordele, tror selv den omfattende anatomi giver et godt overblik og en god introduktion til den medicinske terminologi.

Anyways er man ligeglad med byerne ville jeg klart vælge Odense, men ellers ville det være Århus, er heller ikke alt for tiltrukket af de ting jeg har hørt om København.

Har efter at læst denne tråd sat mig for at skrive ned hvor meget jeg læser…
Den 20. læste jeg 11 timer incl. pause ialt ca. 1 time.

Til frold
Kan vi ikke lave et rapporteringsprogram for at komme ned til kernen af hvor meget vi læser.

For lige at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål om hvor meget man læser er det som nævnt forskelligt alt efter semester, klæbehjerne og hvilke karakterer man går efter.

På AU
1. sem læser man stort set kun til timerne, dvs. nogle få timer om dagen (hvis man overhovedet læser). Der gøres end smule mere ud af det til genetik, men kurset er kun 3 uger, så det er ikke det store.
2. sem: pga. eksamen i makroskopisk incl. neuroanatomi og mikroskopisk anatomi læser mange, som jensemand sagde, fra 12-15 timer incl. pauser og læsegruppe, men nok nærmere 2 end 3 måneder før.
3. sem: lidt psykologi, fysiologi (som man ikke gør så meget ud af, fordi faget for alvor først starter på 4.), forberedelse til klinik. Der var meget fritid så husker den tid med et smil!
4.sem: fra kl. 8-16+
5. 12-15 timer de sidste 2-2½ måneder før fysiologi- og biokemieksamen. Nogle kan også klare det med 8 timer dagligt.
6 og 7. blokkurser på ml. 4-8 uger med efterfølgende eksamner og det er hele året igennem! Det er nok noget af det hårdeste jeg hidtid har været igennem på studiet. Mange vælger derfor at sprede fagene over tre semestre eller holde nogle måneders fri efter den omgang.
8. sem. Klinik = ingen/minimal læsning
9. Derma, øjne og øre plus en masse cykelture pga. kliniktimer. Men semesteret er ikke så slemt, undtagen lige op til eksamnere fordi disse som regel kun ligger en uge fra hinanden.

Hvordan de resterende 1½ år er kan jeg ikke udtale mig om. På 10. er der klinik og kun en eksamen, så umiddelbart virker det ikke så slemt. 11.-12. tja, vel lige hårdt alle steder?? Men essensen af ovenstående er, at læsebyrden er meget vekslende gennem studiet.

Vil lige indskyde at man (modsat KU?) har re-eks på AU og at man derfor nødvendigvis ikke kommer bagud pga. et dumpet fag.

[quote]Til frold
Kan vi ikke lave et rapporteringsprogram for at komme ned til kernen af hvor meget vi læser.[/quote]
Er det ikke spild af kræfter?

Man læser den tid man gider, orker eller det man nu pisker det op til…