Hvor meget skal man møde op til?

Hej :grinning:
Jeg skal starte på medicin på SDU her den 1/2 på 1. Semester. Jeg står så i den situation, at jeg skal pendle i op til 2 timer hver vej og jeg er mor til 2, snart 3.
Nu har jeg set mit skema, hvor der hvertfald er 4 dage om ugen hvor der er forelæsninger eller holdundervisning.
Så jeg vil høre, jer der kender til uddannelsen om hvad der er vigtigt at møde op til?
Jeg er med på at det i sidste ende vil være klogest at møde op til det meste, men er der noget der vil være en god ide at proiterer højere end andet?

Derudover der nogle der kan svare mig på, hvor meget obligatorisk der er? Jeg har svært ved at finde denne oplysning

1 Synes om

Hejsa og velkommen til studiet :slight_smile:
Som udgangspunkt er det kun timerne med studiestartsopgaven som er obligatoriske. Det er en gruppeopgave der skal laves i løbet af den første måned, hvor man mødes et par gange om ugen.
Jeg synes at holdtimerne var rigtig gode i celler og væv, både ift. histologi hvor man kigger i mikroskop samt cytologi og fysiologi hvor man får snakket grundigt om regneopgaverne og teori. Forelæsningerne var også fine, men tror sagtens at man kan sidde hjemme med power points og få det samme ud af det - i hvert fald histologiforelæsningerne.
Forelæsninger i akut beredskab var spændende, dog blev der også brugt tid på andet end pensum - igen opsummerer power points fint pensum (slet ikke nødvendigt at købe bogen). Her er holdtimerne rigtig gode, da det er eneste mulighed du har for at øve det praktiske inden eksamen.
Det er umiddelbart mine tanker om min egen studiestart. Prioriter holdtimer i akut beredskab, cytologi og fysiologi - nogle af holdtimerne i histologi kan godt springes over, men det er stadig vigtigt at man lærer at bruge mikroskoperne, da de står der til eksamen.
Der er mange timer den første måned, men så snart SSO er overstået, så kommer der flere huller i skemaet. :slight_smile:

1 Synes om

Velkommen til :slight_smile:
Jeg er også mor til en lille dreng. Jeg startede i sommers og pendler fra KBH. Den første tid mødte jeg op til det meste, også for at møde de andre og finde nogle, at studere med, ellers kan det blive en ensom fornøjelse. Dog havde jeg merit for SSO, som tager en del tid.

B1 var for mig et super fint modul, undervisningen fik jeg meget ud af og det gik super godt. Kom til det du kan. Drop evt. forelæsninger i AKUT beredskab. B2 har været mere krævende og der har jeg også måtte prioritere for at det hele til at hænge sammen. Der bliver lagt Podcast ud, som er super gode, drop forelæsninger, se videoer, standardsvar og overvej en mentor :blush: Held og lykke med det. Det er sjovt, krævende, men det hele værd.