Hvor meget tjener en læge egentlig?

Det er korrekt at du kommer til at sidde med små 15000 kr/mdr som turnuslæge efter skat. Det virker måske ikke som så meget, men husk på at lægefaget er et job hvor lønnen har pil opad fra dag 1. Set over din karriere bliver lønnen ganske fornuftig. Hvis pengene i øvrigt er det vigtigste for dig, har du jo fået opskriften i denne tråd til hvordan du laver kassen! Det er bare at pakke fiskestangen og booke en billet til finmark! :slight_smile: Så kan du jo passende tage 5k/mdr i lån under turnus - og betale lånet af med nogle norske moneter. Enjoy :wink:

@suvar03: Turnuslønnen er elendig i Norge også, men husk at det kun varer i et par år (1,5 er det ikke?).

@spurs_hot: I Finnmark trenger du ikke fiskestang, men er god og VARM jakke/bobledress/portabel radiator. :smiley: Men du tjener grovt på å arbeide der, i tillegg til andre fordeler (lavere skatt).

Tá det nu helt roligt. Livslønnen er højere end for de fleste andre fag.

Hvis man skal sammenligne med det private erhvervsliv, skal man lige huske på, at ingen - med planer om stor karriere og millioner i løn - i det private arbejder 37 timer pr. uge. Jeg kender flere, som i det private kommer ud som bachelor eller kandidat. Disse kan nemt få 30.000 med det samme eller efter 1 år.
Men men men, de arbejder altså også røven ud af bukserne. Det er noget med 8-22 mange gange i løbet af ugen. Og ikke noget vrøvl.
Skal man fx. være områdechef i et varehus. Ja så kommer der lige en masse med interessetimer.

I det private er der oftest tale om en funktionsløn. Nogle gange får man så fryns (betaling for alt overarbejdet - dog ikke noget der giver en kæmpe timeløn, men giver glæde hos medarbejderen, som føler sig værdsat). I det offentlig får man en grundløn for 37 timer pr. uge. Alt andet giver overarbejde, som så enten afspadseres eller udbetales.

Dog kunne det offentlig lære meget af det private. Jeg mener, medarbejderpleje er en by i Rusland. Det koster næsten intet, men giver glade medarbejdere. I hvor mange private virksomheder er der en kasse-/kagekasse. Det er sgú sygt.

Mit formål med dette indlæg: Tør øjnene. Hvis du vil være millionær, så kan du godt blive det som læge, men så skal du ikke regne med at arbejde 37 timer i ugen. De eneste, der bliver millionær uden at arbejde 60-90 timer i ugen, er dem, der vinder i lotto eller arver en masse penge.

Who cares about livsløn - når man har de største udgifter som “ung” når man stifter familie, køber hus etc. Det er da fint at vide at man som overlæge som 55 årig kan tjene en mille, men det er sgu nu vi (de fleste i dette forum) står overfor vores største af ‘livets’ udgifter.

Ok, så prøver jeg igen. Pointen skal åbentbare gøres endnu mere klar.
En turnuslæge med normal vagtbelastning (aften/nat og weekend tillæg) vil tjene 24.000-28.000 kr. pr. mdr.
Det er mig bekendt det samme som en nyuddannet i det private.
Dog med den undtagelse, at lægen arbejder 37 timer pr. uge, mens personen i det private skal knokle 60+ for at gøre karriere.
Så kan man selv vurdere, hvad der er bedst for familien.
Så i hammerslag i dag, at man i Sindal (by mellem Hjørring og Frederikshavn) kan få et hus til under 500.000 kr. Så den pengegerrige kan jo tage turnus i Hjørring eller Frederikshavn. Her kan man få alt det overarbejde man ønsker og et hus til ingen penge. Er det et stud.med par, ja så kan man virkelig bruge 1½ år på at lave penge.
Så er spørgsmålet lige igen: Er det godt for familielivet? Kan nok ikke rigtig forenes med små børn.

Ja det er jo så en helt anden samfundsmæssig debat: Skal man tjene 50K som turnuslæge og så kun 25K som overlæge. Jeg tror ikke man får så mange ældre kolleger til at finde dette acceptabelt, men det er vel også derfor, at man kan låne penge i banken. Og jeg husker, at når man i banker siger, at man bliver læge eller er læge, så er næste spørgsmål: Hvor meget vil du så gerne låne. Banken ved jo godt, at vi senere kommer til at tjene gode penge.

Så igen: For 37 pr. uge har læger en god løn. Vil man arbejde mere, er der rige muligheder: Overarbejde, Norge/Færøerne, bijob samt egen praksis som speciallæge.

Men hvis nogen har eksempler på andre akademikergrupper, som efter kandidateksamen kan tjene 25.000 + pension på 16% på maks 37 timer pr. uge, uden dette influere på karrieremulighederne, så vil jeg gerne høre. Jeg kan jo nå at skifte endnu.

Nattevagter, manglende frihed til at bestemme hvornår man skal på arbejde. Often ingen mulighed for udbetaling af overarbejde, hvis det ønskes. Et højt ansvar.

Jeg så det også i sidste uge. Og dertil skal sige at folk i dette område ofte sætter penge til ved salg af hus, så det dummeste man kan gøre er netop at købe et hus, hvis man påtænker at bo der i kun 1,5 år. Hvis man isatte et nyt køkken i huset, skulle man ikke regne med at tjene pengene hjem - sagde de.

Det var nu måske også lige at vende det hele på hovedet! :roll:

Så er det jo godt at sundhedsystemmet eller skulle jeg sige det offentlige er lige glade med kvalifikationer (næsten) bare man har været der længe. Jeg ryster på hovedet at det danske løntrinssystem, men det udspringer vel fra den danske jantelov eller nok snarre gammel kommunistisk tankegang: Hellere stå længe med hænderne i lommen end at tage fat…ja, hvorfor skulle det også kunne betale sig… (ja, det er sat på spidsen)

[color=red]Ps. flyttet til studmed debat[/color]

Frold: Du er en sortseer.

[quote]Nattevagter, manglende frihed til at bestemme hvornår man skal på arbejde. Often ingen mulighed for udbetaling af overarbejde, hvis det ønskes. Et højt ansvar.
[/quote]

Og der er meget mere frihed i at skulle arbejde 60+ pr. uge. Og hvis du ikke kan få udbetalt overarbejde, så får du jo afspadsering. Det må da være godt for familien. Jeg har nu aldrig haft problemer med at få det udbetalt i vikariater. Jeg vil da også gerne have overarbejde, da en times overarbejde giver 1½ times afspadsering. Så en ekstra 24 timers vagt giver stort set en ekstra friuge. HUSK nu på, at du får din løn for 37 timer.

Nu kan man nok sagtens få arbejde i Nordjylland også efter turnus. Ekstremt billig hus = to store biler og masser af penge til fritid og rejser. Der går jo en motorvej til Ålborg og Århus. Måske svært for en københavner at flytte, men vil man arbejde 70 timer i ugen for at tjene penge, så har man alligevel ikke tid til andet end at sove i fritiden.
Man kan altså også få store og billige lejeboliger i Nordjylland. Sygehusene stiller dem jo til rådighed.

Ok, Frold, hvor meget mener du så du er værd lige efter uni. 30, 35, 40K.
Hvor meget er det lige man kan i turnus. Skrive slavejournaler. Hver gang der skal tages en beslutning, skal det altid være bagvagten. Ansvaret er meget lavt. Husk, at du ikke engang har ret til selvstændig virke. Man er efter min mening meget på oplæring den første tid. Og her synes jeg 25K + pension er ok. Igen kun 37 timer.

Igen, hvor meget er det lige du kan. Er en speciallæge ikke betydelig mere efftktiv end en turnuslæge. Jeg tror speciallægen kan tømme skadestuen på 1/5 af tiden, som det vil tage turnuslægen. Hvis man er så fantastisk god, så kan man også forhandle lokalt og tillæg. Men har du phD eller hvad. Efter turnus er det jo helt liberalt. Du kan sælge dig selv til den pris du vil.

Med mit spørgsmål til dig Frold: Hvor meget er vi/du værd i turnus. Jeg vil også meget gerne høre andres mening om, hvor meget vi er værd. Vi hører jo fra mange, at vi får alt for lidt. Så kom frit frem og giv jeres bud. Også gerne er argument for hvorfor vi er så meget værd.

Hvis man vil tjene mange penge, så skal man tage en phD. Midicinalindustrien manger forskere. Og igen har vi Norge.

MAN KAN ALTSÅ IKKE TJENE MILLIONER OG SAMTIDIG HAVE MASSER AF TID TIL FAMILIEN, HVERKEN SOM LÆGE ELLER I DET PRIVATE

Nørgaard, jeg tror, at kimen til udtilfredsheden med lønnen ligger i sammenligningen med andre erhvervsgruppers løn.

  • Ufaglærte arbejdere kan tjene kr. 20.000,- pr. måned til at starte med og kr. 30.000,- pr. måned efter 10 år hos NOVO

  • Nyudlærte håndværkere tjener raskt væk kr. 25.000,- pr. måned (og nej, vi taler ikke 70+ timer, men 37-45 timer). Hertil lægges obligatorisk sort arbejde.

Harmonerer det med ønsket om flere højtuddannede? Hvor ligger belønningen for at tage en lang uddannelse, hvis - som et minimum - ikke i lønnen?!?

Jeg har længe undret mig over at mange mener at turnuslægen og yngre læger får en chokerende lille løn. Jeg har altid haft det helt modsat - at det er en helt ok løn vi får når vi er færdige. At Norge og andre lande kan tilbyde enorme lønninger til læger er selvfølgelig fedt, men det ændrer da ikke ved at vi som nyuddannede står bedre end langt de fleste nyuddannede. At man finder en startløn på 25-30.000 grinagtig lav, fortæller ingenting om lønnen men meget om en sær grådighed. Hvorfor ikke sammenligne med andres forhold her i landet? - lider man af marxistiske illusioner, hvis man mener der er bare en anelse grådigt at forlange en startløn der ligger på højde med mange faggruppers slutløn? Hvad er det der gør os så meget mere værd end f.eks. socialrådgiveren, at vi bare må have det dobbelte i løn? Er det for sløvt godmodigt og selvpåført jantelov at være ok tilfreds med lønforhold for nyuddannede som ligger helt i top ifht til andre nyuddannede her i landet?

Til Niemann.
Ang.: Ufaglærte. Ok, nogle kan tjene en ganske god løn. Fx. på slagteriet ca. 25.000. Men det er så sandelig også et knokle arbejde. Og så taler vi både om, at det er en slut og startløn (akkord). Min bror har haft sommerjob på et slagteri. Spørg lige, om han var smadret fysisk. Ikke lige noget man holder til i 40 år med fysikken i behold.
Her er gevinsten ved en lang uddannelse, at man ikke ødelægger sin krop. Heri ikke medtaget visse typer af kirurger, som har et ganske hårdt arbejde.

Man må sige, at ufaglærte med “høj” løn oftest tjener lønnen med deres krop og nedslidning af denne.

Spørg lige i butikker. Butiksuddannede har 3/4 års uddannelse. Det svarer til gymnasiet og et år mere. Deres løn efter flere års ancinitet (5) ligger på ca. 16.000 kr. FØR skat.

En overlægeløn er ca. 50.000. Det er vel fint som “lønslave”.

Håndværkere tjener godt, når det går godt med byggeriet. De kan dog også hurtigt blive fyret, når økonomien stagnere, og så er det 12.000 i dagpenge. Der er dog langt op til overlægen 50.000 kr. selvom håndværkere tjener 30-35.000 kr.
Og sort arbejde: Ja det er der jo ikke noget at gøre ved. Men vi kan jo altid sælge vores gode nummer :slight_smile: joke, debatten foregår i anden tråd.

Jeg synes lønnen er acceptabel. Det er derimod arbejdsforholdene, som vi skal se på.

Generelt er medarbejderpleje ikke eksisterende i det offentlige sygehusvæsen. Her kunne der vindes en masse.

Jeg kunne fx. sagtens tænke mig at arbejde 3 dage á 13 timer (lidt overlapning) for så at have fri i 4 dage. Eller 3/4 dage á 12-13 timer for så at have fri hver 4. uge. Det ville være perfekt for mig og min familie.

Andre kunne tænke sig noget andet. Men sygehusene er store arbejdepladser, så mange kombinationer kan lade sig gøre inden for samme enhed.

Dette kombineret med langt bedre uddannelse og supervision ville være meget mere værd for mig end penge. Skatten tager alligevel en meget stor bid, når vi taler om topskat.

Så jeg mener klart, at vi som yngre læger skal arbejde på bedre forhold i ansættelserne. Men vi skal naturligvis også vedholde vores lønniveau og stige i takt med det øvrige arbejdsmarked.

Ikke så underlig måske! :wink: Hvem er det som egentlig gidder å være lege ut på svarteste vestlandet/møre eller Finnmark hutre?[/quote]

Sige mig lige; har du været i Finnmark??? Jeg arbejder i der oppe juni-august og temperaturen har været omkring 25-30 grader de sidste 3år… Om vinteren - ja så er det koldt - men hvis man nu er en lille adventurer/adrenalin junkie er det jo perfekt; at stå med et multitraume i -30 grader, rykke ud med helikopter/snescooter og følge patienten til sygehus - for mig personligt er det netop dette…øh…ekstreme og behovet for improvisation som er tiltalende… Men folk er jo forskellige - og det kræver en vis personlighed at kaste sig ud i sådanne situationer…

Hmm, kan forrestille mig at der ikke er helt det samme niveau af aktion i Odense :slight_smile: ? Men for hulen hvor gad jeg godt prøve det du snakker om rmoen… Og så hvis det oven i købet er velbetalt :wohow:

Ikke så underlig måske! :wink: Hvem er det som egentlig gidder å være lege ut på svarteste vestlandet/møre eller Finnmark hutre?[/quote]

Sige mig lige; har du været i Finnmark??? Jeg arbejder i der oppe juni-august og temperaturen har været omkring 25-30 grader de sidste 3år… Om vinteren - ja så er det koldt - men hvis man nu er en lille adventurer/adrenalin junkie er det jo perfekt; at stå med et multitraume i -30 grader, rykke ud med helikopter/snescooter og følge patienten til sygehus - for mig personligt er det netop dette…øh…ekstreme og behovet for improvisation som er tiltalende… Men folk er jo forskellige - og det kræver en vis personlighed at kaste sig ud i sådanne situationer…[/quote]

Det er lige før det kribler i fingrene…men nej, der er ikke så meget action i Odense :cry:

@rmoen1: Jeg sa ingenting om hvor actionfylt Finnmark var. Det er det helt sikkert, men klimaet er også helt forferdelig om vinteren.

He he, det kommer an på hvor i Finnmark du er :wink: ; Alta f.eks har helt akseptable temperaturer - omtrent som her nede i Vestfold. Kautokeino er til gjengjeld helt forferdelig…men som sagt - i mine øyne er det det som gjør stedet spennende! Eneste minus er myggen ute på vidda i sommermånedene…men igjen - når kløen er overstått, er også det endel av sjarmen med Finnmark! :oops:

Men gorjan - skal vi ikke bare være enige om å være uenige, he he??? :slight_smile:

Jeg kan like gjerne di meg enig med deg, for jeg har ikke vært nord for Trondheimsfjorden, så for alt jeg vet kan det godt vært himmel på jord. :wink:

Hvis det er Finnmark i det norske lapland i taler om så må der være koldt!
Man kan ikke komme længere nordpå (bortset fra nordpolen)

[quote=“Dr. Lechter”:qn5kr9ye]Hvis det er Finnmark i det norske lapland i taler om så må der være koldt!
Man kan ikke komme længere nordpå (bortset fra nordpolen)[/quote]

I dag er der +20 grader og sol i Alta, her i Tønsberg (1,5t fra Oslo) er det 8 grader, kuling og regn :cry: …alt er relativt…

Nørgaard skrev:

Forholdene, hvorunder man arbejder, varierer alt efter hvor man kommer i turnus. Som jeg ser det, er der 3 vigtige faktorer der influerer herpå: 1 Antallet af reservelæger, kursuslæger, overlæger og lægevikarer på afdelingen. 2 Arbejdsbyrden. 3 Kollegialitet.

Jeg var selv i turnus på et forholdsvis lille sygehus. Den medicinske turnus var et helvede, den kirurgiske fabelagtig og praksis nogenlunde.

Ansvaret i den medicinske turnus var meget, meget stort. Optimalt: Man kan altid ringe til bagvagten, men man ringer ikke til bagvagten om alt, dvs. at du ringer meget i starten for så at kunne mere og mere. <— Sådan burde det være. Men når du nu ved at bagvagten er mere eller mindre udkørt pga. lægemangel og deraf følgende mange vagter og for stor arbejdsbelastning, så skal der mere til før du ringer, dvs. at du i højere grad prøver at klare dig selv. Når du så endelig ringer til bagvagten med et problem og oplever at du har forstyrret ham og han ligesom lader skinne igennem at det skal være meget, meget vigtigt før du ringer til ham igen, ja så står du der… man kan så vælge at ignorere det og fortsat ringe når man har problemer, eller man kan trække på sygeplejerskene og egen sunde fornuft. Pointen er at du har et forbandet stort ansvar som ung læge. Noget helt andet er at for at ringe til bagvagten, så skal man være opmærksom på at der er/kan opstå et problem, er man ikke opmærksom på at der kan opstå/er et problem, ja så kan bagvagten ikke hjælpe dig, og hvis ansvar er det så når patienten bliver dårlig?
Oplæring/supervision hvor jeg havde min medicinske turnus var en by i Rusland, der var lidt, meget meget lidt, men basic måtte man klare sig selv. Sådan var det…og mine turnuskolleger klagede ikke over det så det gjorde jeg heller ikke. Faktum er bare at det var dødurimeligt og det ansvar man stod med var enormt stort og arbejdsforholdene på vagterne var for det meste umenneskelige.

Jeg tror (og håber) at ovennævnte er en undtagelse for de generelle arbejsbetingelser i turnus, men sådan var forholdene for mig. Jeg følte, særlig under den medicinske turnus, at lønnen var latterlig lille, jeg følte mig til grin, simpelthen!

Hvad fik du da i løn under din turnus, Den unge læge? Jeg kunne meget godt tænke mig at vide, hvad jeg kan forvente.