Hvor vigtig er dissektion?

Hej
Hvor vigtig er dissektions-kurset man har på 1.semester…? Kan man ikke godt klare sig til eksamen uden dette…?
Jeg har nemlig ryg-problemer og har derfor ikke været med nogle dage… og ku derfor godt tænke mig at høre fra andre omkring dette…
Jeg synes ikke jeg fik så meget ud af det de første par dage heller…

Mvh.
H

Heia! Jeg har skulket en del disseksjon (går i Oslo) og det har fungert bra - unntaket er hvis du skal opp til eksamen der du skal være i kontakt med preparatene. Da er det en stor fordel å ha sett og tatt på og blitt kjent med real life preparater. Ellers danner atlasene et veldig bra bilde av anatomien, til fx skriftlig eksamen =) Evt hvis du planlegger en karriere innen kirurgi kan det være en fordel å bli vant til skalpellen!

Pudsigt! Har haft fuldstændigt samme problem i forrige uge… Tror sagtens det går!

hey… Det gør nok ikke det helt store skal du se… der kommer præparater op i starten af 2 semester alligevel, som en del af tema undervisningen så du skal nok få set rigeligt med præparater… og så længe du er nogenlunde med er det sq nok fint nok… Var selv med hele vejen og tog også på dissektionstur( Kan varmt anbefales)… Men det skal nok gå… ellers er der også vådsalen jo… Og sørg for at koncentrere dig om kemien efter i er færdige med anatomi delen… Anatomi skal du nok få nok af!!
Held og lykke…

FSU:
Ja… ang. det… jeg har koncentreret mig mest om kemien, da det jo er den første eksamen… men har lagt mærke til at en del (næsten alle medstuderende) også er godt med i anatomi/histologi, hvor jeg ærligt må indrømme at jeg virkli ik er særlig meget med… Jeg læser det osv… men med alt det latinske, er der så lidt man forstår… kan det passe at man skal slå ALLE de ord op… når man ikke kender dem… :o (

Det er sandt, at hvis man er flittig på læsesalen, skal man nok få styr på alt sammen. Det er bare vigtigt at gøre sig klart, at spotprøven er den stor del af 1.årsprøven, og der er den en kæmpe fordel at have et indgående kendskab til anatomien - helt indlært ved at rode med præperater.

Min anbefaling vil være allerede nu at være rimeligt med i både anatomien og histologien. Kemien (mol A) er det letteste fag man kommer ud for på 1. del (af de store fag), og det er ikke fedt at være bagud med anatomien, når tidspresset for alvor melder sig på 2.semester.