Hvordan og hvorledes?

hej

jeg har ladet mig fortælle at urin er sterilt (hos det raske menneske ihvertfald) og jeg synes det giver meget god mening. men der er INGEN af mine ikke-medicin-studerende venner der tror på mig!!!

hvad er en god forklaring?! de siger allesammen at det jo er affaldstoffer, hvilket for dem er lig med at der derfor må være masser af bakterier i…

HJÆLP MIG! HVORFOR ER URIN STERILT??!!

mvh
casper

Fordi der ingen bakterier er i :smiley:

Der er ofte en lille smule bakterier i urinen - disse kommer fra urinrørs åbningen - derfor man tager stixs fra midtstråle urin.

Var der bakterier i urinen, så havde man jo en kronisk blærebetændelse(cystit)…

Urin er et produkt af filtration af blodet, der er sterilt (ellers er der noget galt!). Derfor er urinen steril, fraset den kontaminering Frold omtaler…

Faktisk så brugte spanske landmænd det til at rense sprækkerne i deres hænder efter en hård dags arbejde i solen.

Men ellers ja, sterilt medmindre der er klatret nogle bakterier udefra og ind.

Udover at “rense” hænder, indeholder urin jo også carbamid, hvilket jo som bekendt er blødgørende for huden. Danske fiskere brugte/bruger det også.

carbamid har jo det mundrette danske navn urinstof, som findes i V6 Tyggegummi og hudcremer. Pudsigt nok er tyggegummiet aldrig blevet markedsført som indeholdende tissestof…

Carbamid er som sagt urinstof. Skal man så holde sig fra økologisk carbamid-cremer, jeg tænker mere på om det ikke er lidt specielt at købe sådan helt naturlig tisse-cremer? :cry:

Hvis du gransker indholdet i diverse cremer, makeup osv vil du opdage at der tit er adskillige ret ulækre ingredienser i…det skal man nok bare lade være med at tænke på, og så glæde sig over deres gode virkning i stedet :smiley:

mange interresante oplysninger. tak for det :smiley:

Fordi der ingen bakterier er i :smiley:

Der er ofte en lille smule bakterier i urinen - disse kommer fra urinrørs åbningen - derfor man tager stixs fra midtstråle urin.

Var der bakterier i urinen, så havde man jo en kronisk blærebetændelse(cystit)…[/quote]

----- men det er vel egentlig fordi at urin er sterilt at vi ikke har kronisk blærebetændelse - og ikke den anden vej rundt :wink:

SKP2\n[quote]Faktisk så brugte spanske landmænd det til at rense sprækkerne i deres hænder efter en hård dags arbejde i solen.quote]

Hm…det kan godt være, men “whole urine” er et glimrende vækstmedium for mange bakterier (selvom faste håndsæber nok heller ikke er helt “appelsinfri”…)