Hvordan synes du det er bedst at studere?

Nu har jeg selv aldrig rigtigt taget notater når jeg studerer, men nu kommer jeg så fra en matematik baggrund. Jeg synes selv at notater gør at man ikke så godt kan følge med og forstå hvad der foregår.

Nu prøver jeg lidt selv med at lave mine egne powerpoint shows, se youtube og derefter læse i bogen etc. og det virker måske okay for mig, men jeg kunne godt tænke mig at prøve nye måder.

Hvordan studerer I medicin?

  • Spaced repetition via et spaced repetition program. http://ankisrs.net/ er det bedste program, men det er ikke så intuitivt at sætte sig ind i. Der findes programmer, der er lettere at sætte sig ind i, men de er ikke nær så gode.

Læs evt. http://people.duke.edu/~ab259/pubs/LarsenButler&Roediger(2008).pdf

  • Øv ogaver - Nøglen til at klare sig godt ved en eksamen er at løse opgaver - de forbereder en på, hvordan eksamensopgaverne ser ud, men ved at regne eksamensopgaver får man også lært og repeteret stoffet.

  • Nogle gange kan det være en fordel at benytte sig af memoteknikker til hvis man skal huske en lang række ting, som ikke umiddelbart giver mening.

  • Det aller vigtigste er at repetere så meget som muligt, og her kan Anki hjælpe en.

Håber det hjalp :slight_smile:

Hej Watermelons.

Spaced repitions, det havde jeg helt glemt! Det må jeg prøve.

Hvordan gør du det selv?

Jeg prøvede det i går hvor jeg så en times youtube video om respiratory system hvor jeg så markerede alle de ord vi arbejder med (larynx, trachea, pharynx, epiglottis, etc.) med blyant og papir hvorefter jeg så skrev dem ind i Ankis.
Nu er der jo mange områder man læser, laver du så et deck for hvert område eller hvordan? (f.eks. et deck for respiratory, et deck for cells, et deck for urinary system etc.).

Læs følgende afsnit http://ankisrs.net/docs/manual.html#manydecks

Jo færre decks jo bedre - for så kommer det tilfældigt - og det er den bedste måde at blive testet på.

Hvis intereseret - så er følgende en spændende artikel, der beskriver, hvordan man mest effektivt laver flash cards

http://www.supermemo.com/articles/20rules.htm

Ok, det lyder godt.

Hvis jeg må spørge, hvor mange cards reviewer du om dagen?

Et deck er sat til 20 om dagen og det er jo ikke så meget. Især ikke hvis jeg har tusind kort jeg skal gennemgå.

Tak!

jeg bruger Quizlet. Den laver flashcards, forskellige test med statistik, findes også som app. Der kan importeres tekst og billeder på en smart måde. Alt det der handler om at repetere repetere repetere er den supergod til. Vistnok koster Pro-udgaven lidt, men det er virkelig det værd, synes jeg.

Det har jeg også brugt før. Er der en spaced repetition måde deri?

Har du prøvet anki?

1 Synes om

[quote=“paze” post=84916]Det har jeg også brugt før. Er der en spaced repetition måde deri?

Har du prøvet anki?[/quote]

Nej, det har jeg ikke. Og kender ikke til principperne i spaced repetitions, for at kunne udtale mig om det er inkorporeret i Quizlet.

1 Synes om

Min personlige holdning er, at det der med at lave flashcards og sine egne tests, og bruge lang tid på at organisere sine noter er så omfattende, at hvis jeg bare bruger tiden på at læse i bogen i stedet for, så lærer jeg det hurtigere og bedre.

Hvilken måde der er mest effektiv kommer vel an på så mange ting, nok allermest hvilke fag du læser op på.
Anatomi greb jeg f.eks. helt anderledes an end da jeg lærte biokemi eller fysiologi. Jeg synes dog efterhånden jeg har fundet en metode som har virket rigtig godt for mig, og har gjort det nemmere og mere taknemmeligt at læse medicin.
Jeg læser altid pensum to gange. Første gang i forbindelse med forelæsninger eller holdtimer, så jeg er noglelunde med på hvad der foregår (jeg synes simpelthen den mest demotiverende følelse er at sidde til en time og overhovedet ikke være med i hvad der foregår). Forsøger denne første gang at få det store overblik over emnet, og få så mange detaljer med som jeg nu kan huske, men det vigtigste er at forstå helheden i emnet. Derefter tager jeg noter til de vigtigste ting jeg har læst og kan huske (ikke noter på den måde som mange gør det, ved at skrive hver enkelt detalje ned).
Efter det lader jeg egentlig emnet ligge indtil jeg begynder at læse til eksamen igen. Når det så bliver eksamenstid, så starter jeg med at læse de noter jeg skrev, så får man hurtigt overblikket igen. Så læser jeg emnet i bogen igen, og denne gang går det meget nemt at få alle de nødvendige detaljer hægtet på det store overblik man allerede har.

Men som sagt, der er jo ingen “gold standard”, og jeg tror at det er vigtigt at man har et solidt udgangspunkt i form af en læseteknik som man ved virker for en, men samtidig er omstillingsparat, da jeg tit synes at man aldrig kan gribe 2 moduler/semestre an på samme måde, da fagene og opbygningen bare altid er så forskellig.

Spaced repetition er også ment til, at man skal kunne huske ting i lang tid. Det er derfor vigtigt kun at skrive de aller vigtigste informationer ind i programmet.

Hvis man ønsker at huske ting lang tid ud i fremtiden, så hjælper spaced repetition programmer. Hvis man ønsker at score en høj karakter til eksamen, så er Anki ikke programmet, man skal benytte sig af.

For mange vil det være nok at læse bogen 2-3 gange før eksamen og derefter prøve at cramme så meget information som muligt 3-4 dage før eksamen - derefter går det bare meget stærkt med at glemme meget af det, som man lærte.

Altså det kommer an på prioritering - god karakter eller længe fastholdelse af stoffet ved at repetere stoffet, lige når man er ved at glemme det. Hvis man husker en ting, lige før det ellers ville blive glemt, så fastholdes det i hukommelsen i længere tid.

Personligt er det ikke eksamenskarakteren, der vægter højest, men derimod at kunne fastholde så meget som muligt af det jeg lærte - også efter eksamen

Udover læsning (Anvender her i bund og grund samme system som Jajaja, læs til timen og derefter til eksamen) er der i nogle fag stor fordel i at lave så mange opgaver som man kan få fingre på, heriblandt Genetik, Biokemi og Fysiologi.

Til anatomi fik jeg mere ud af gå ned i præparatsalen, siden at det var sådan spotprøven ville se ud. Desværre er menneskekroppen ikke farvekodet som i bøgerne :pinch: .

Jeg stoppede komplet med noter på 2. semester.

Jeg er godt i gang med at bruge spaced repitions nu, men nu ber den mig om at gennemgå ca. 100 cards hver dag efter kun en uges brug.

Hvor mange kort gennemgår I så egentlig hver dag? Der må være flere tusind som skal gennemgås hver dag ved enden af et semester?

Jeg laver maks 30 kort til én lektion / et mindre emne. :slight_smile:
Mine tweaked anki settings:
Steps in minutes: 10 2880
Graduating interval: 3-4 days
Easy interval: 7 days
Starting ease: 250%

Maximum reviews/day: [b]200[/b]
Easy bonus: 150%
Interval modifier: 140%

Steps in min: 20
New interval: 20%
Minimum interval: 2 days

Man kan godt tillade sig disse ‘store’ intervaller på 2, 4 og 7 dage, fordi man selv laver kortene. ‘Again’ interval skal ligge på mellem 1 minut og 20 minutter, men 10 synes jeg er fint for mig.

Man kunne selvfølgelig benytte sig af de intervaller, som anki giver som standard, men det er ikke effektivt mht. tiden. Man kommer til at bruge alt for lang tid på at lære et par % mere.

Du skulle gerne ligge på mindst 80 % retention rate (altså hvad du kan huske næste gang du ser kortet) med disse settings med ‘young’ kort og gerne mindst 90 % med ‘mature’ kort’. Kort starter med at være ‘learning’, derefter ‘young’, derefter ‘mature’

Det kan være, at man med Ankis settings husker lidt mere, men det er ikke meget, og tidsforbruget for stort (-> ineffektivt).

[quote=“Watermelons” post=84922]Jeg laver maks 30 kort til én lektion / et mindre emne. :slight_smile:
Mine tweaked anki settings:
Steps in minutes: 10 2880
Graduating interval: 3-4 days
Easy interval: 7 days
Starting ease: 250%

Maximum reviews/day: [b]200[/b]
Easy bonus: 150%
Interval modifier: 140%

Steps in min: 20
New interval: 20%
Minimum interval: 2 days

Man kan godt tillade sig disse ‘store’ intervaller på 2, 4 og 7 dage, fordi man selv laver kortene. ‘Again’ interval skal ligge på mellem 1 minut og 20 minutter, men 10 synes jeg er fint for mig.

Man kunne selvfølgelig benytte sig af de intervaller, som anki giver som standard, men det er ikke effektivt mht. tiden. Man kommer til at bruge alt for lang tid på at lære et par % mere.

Du skulle gerne ligge på mindst 80 % retention rate (altså hvad du kan huske næste gang du ser kortet) med disse settings med ‘young’ kort og gerne mindst 90 % med ‘mature’ kort’. Kort starter med at være ‘learning’, derefter ‘young’, derefter ‘mature’

Det kan være, at man med Ankis settings husker lidt mere, men det er ikke meget, og tidsforbruget for stort (-> ineffektivt).[/quote]

Jeg har lige downloadet Anki, men har ikke helt styr på hvordan man bruger programmet.
Hvis nu man eksempelvis gerne vil bruge det til at huske celle- vævsbiologien, laver man det så bare som almindelige flashcards? Altså skriver et begreb eller et spørgsmål på forsiden og svaret på bagsiden, og så trykker ‘igen’, ‘hård’, ‘godt’ eller ‘let’, alt efter hvor god man var til at svare? Kommer man ikke på den måde til at bruge lang tid på at udforme spørgsmålene?
Kan du evt. give nogle eksempler på hvordan du gør? :slight_smile:

Det er en mulighed. En anden mulighed er at benytte sig af image occlusion eller ‘cloze’
Se for image occlusion: https://www.youtube.com/watch?v=DAJiVTnuHIc
Se for cloze: https://www.youtube.com/watch?v=IRY1rYxd9EM

Jeg foretrækker bare ‘basic’, da spørgsmålene ofte bliver bedre på den måde. Hvis man benytter sig af cloze, så kan man hurtigt lave en masse spørgsmål bare ved at copy-paste noget teori ind i Anki, og man tænker derfor ikke over spørgsmålet - det er ikke meningen. At lave velformulerede, gode spørgsmålet er en stor del af repetitionen

Anki er den eneste maade jeg studerer paa nu. Tusind tak for hjaelpen, Watermelons!

Jeg er kommet ind til Medicin i Ungarn indtil videre og det tror jeg at jeg har dig at takke en del for :slight_smile:

Ked af at skulle genåbne kommentarfeltet, men kunne du evt. uddybe hvilke slags opgaver du mener? Mange der bruger Anki bruger også “spørgsmålsbanke” har jeg læst kan umiddelbart kun huske BoardsAndBeyond lige nu) og kværner mange spørgsmål hver dag. Kender du noget til det?