Hypokaliæmi?

Hej
Jeg er en kvinde på 24 år som har en kronisk sygdom der hedder hypokaliæmi. Jeg er ikke lægestuderende, men håber at vække nogens interesse for min sygdom så jeg også selv kan blive oplyst :slight_smile: - Min læge har ikke kunnet hjælpe mig og ved ikke hvor jeg skal henvende mig for at få diagnosen.

Jeg fik det første “attack” da jeg var 13 år, og har oplevet det jævnligt siden. - Det der sker når det rammer mig er at jeg får musellammelser og smerter i hele kroppen. Når det har været værdst har jeg bl.a. næsten ikke kunnet gå, ikke selv kunne rejse mig fra stole - og heller ikke kunne tænde en lighter - altså det rammer næsten hele kroppen.
Jeg har bare et problem, for jeg har ikke fået diagnosen endnu.
Efter en tur til Thailand hvor det var meget voldsomt, og min medicin ikke hjalp mig, gik jeg til lægen for at få noget hjælp og viden om sygdommen. Han har dog ikke kunnet hjælpe mig særlig meget da han ikke aner hvor han skal henvise mig til. - Jeg har selv måtte hente oplysninger fra min far, som også har sygdommen, som jeg så har videregivet til min læge.
Jeg er begyndt at blive en smule frustreret da jeg har talt med en veninde som er sygeplejerske. Hun fortalte mig at når kaliumbalancen i kroppen ikke er som den skal, er der større risiko for hjertestop.
Jeg har i denne forbindelse ingen lægelige anvisninger om hvor meget medicin jeg skal indtage, og mine attacs er også meget varierende i styrke, så efter min logik må det vel også variere hvor meget kalium jeg skal indtage ud fra hvor meget jeg mærker det?
Jeg reagerer meget kraftigt når jeg spiser lakrids.
Er der nogen som kender noget til det?
Med venlig hilsen

Tine (ironisk nok) Rask

Without knowing your history and physical, it’s really difficult to precisely pinpoint a diagnosis.

However, what you are describing sounds like Familial Periodic Paralysis = Hypokalemic periodic paralysis. It’s kind of difficult to diagnosis since serum potassium level usually remain normal in between attacks. How do you know you have hypokalemia?

Talk to your family physician about it and ask him whether you can be referred to a Nephrologist.

Dette er ikke forum til det.

Du må tagen en snak med din læge.

Låses.