I lægens hænder

I kølvandet på Christian-sagen kører Berlingske Tidende en sag om vagtlægers svigt:

I Lægens Hænder

http://www.berlingske.dk/section/ilaegenshaender/

Baby døde efter lægesvigt Læs også de 96 lignende sager…

http://www.berlingske.dk/article/200906 … 706130054/

Topkirurg i angreb på Christian-læger

http://www.berlingske.dk/article/200906 … /90618101/

Hvad mener I om sagen? Er det primært lægerne, der er for ringe - eller ligger problemet også hos Nyrup/Fogh/Løkke eller andre?

I mine øjne er det en ubegrundet mediehetz mod læger. Vi har kun patienternes udsagn om sagerne og mangler derfor en faglig vurdering om der overhovedet er begået fejl/svigt. Hvis en patient er blevet fejdiagnostiseret kan jeg godt forstå, at patienterne tror at der er tale om en fejl, men det er jo langt fra altid sandheden. Alle kan jo overse en pneumoni/et AMI etc. hvis patienten ikke præsenterer symptomerne herpå. Men det faktum er nok svært at forstå for lægfolk. Det er derfor vi har patientklagenævnet, hvor klagerne vurderes af FAGPERSONER - og ikke et par sensationshungrende journalister og Hr. og Fru. Danmark.
Selvfølgelig begås der fejl - også fatale, men de ansvarlige skal ikke hænges ud i formiddagsaviserne af den grund. Og selvfølgelig er det skidt at mange patienter er utilfredse med vagtlægerne, men medierne vil jo heller ikke skrive om dem der er tilfredse med ordningen.

I det hele taget er jeg led og ked af at læger altid skal høvles ned i medierne. Vi er åbenbart både fagligt uduelige, arrogante og pengegriske. Jeg er tæt på at miste lysten til at være læge. Det er ikke fedt at knokle dag og nat til en halvdårlig løn for derefter at se sin faggruppe lynchet i aviserne :x:

Jo mere respekt en faggruppe nyder, eller har nydt, i samfundet, desto bedre stof er deres fejl og mangler også i pressen. Læger, dommere, politifolk, skolelærere og lignendes fejltrin bliver ofte blæst ud af proportioner. De negative historier fylder også altid mest, og det er svært at stille noget op i mod. Når aviserne kører kanonerne i stilling, er det ikke for at tæppebombardere danskerne med sandheden, men for at sælge aviser og annonceplads. Derfor får vores fag også nogle hak en gang i mellem, og det er stort set umuligt at gøre ved i situationen.

Det er jo netop en god historie, hvis en læge er løgnagtig, uduelig, svigefuld, alkoholiseret eller seksuelt afvigende. Historier om samme egenskaber hos ejendomsmæglere, brugtvognshandlere, realitystjerner og journalister er af indlysende årsager slet ikke lige så interessante, hvilket man så som (kommende) læge må finde trøst i.

Man kan i øvrigt råbe af medierne lige så tosset man vil, uden det hjælper noget. Af personlig erfaring ved jeg, at meget få journalister gider svare på personlige henvendelser, hvis man påpeger “unøjagtigheder” i deres arbejde. Mit bedste råd er, at lade de negative historier passere, evt. ledsaget af en sjus eller en betablokker, hvis sindet er kommet for meget kog.

Jeg er rørende enig med Juks.
Den måde, læger hænges ud i medierne på, er særdeles taknemmelig.
For det første kan de konkrete sager, som bruges af medierne til at rejse en sag på baggrund af, være meget personfølsomme (man bør ikke gå offentligt til værks med den slags, som Juks også siger), for det andet er almindelige mennskers viden om sundhedsverdenen ualmindeligt begrænset og afgrundsdybt mangelfuld (men det afholder ikke folk fra at kværulere og beklage sig på tit tynde og udokumenterede grundlag), og for det tredje er og bliver læger ikke ufejlbarlige.

Én af mange ting, der irriterer mig, er den stereotype og perfide fremstilling af læger billedmæssigt.
Der er altid en manipulatorisk anbragt insinuation af, at læger karakteriseres af hovmod, faglig mangelfuldhed og profitjagt.
Eksemplerne er utallige! :-x

F.eks. med artiklen “Dupont: Mere fokus på patientkontakt” fra 14/6-09 på DRs hjemmeside er det endnu engang sørgeligt tydeligt, at medierne enfoldigt og tabloidt vælger at fremvise de samme, uautentiske, virkelighedsfordrejede billeder af læger som f.eks. rendende rundt med slips under kitlen og et sygeplejerskestetoskop svunget om halsen.
Uvidenheden er sgu til at få øje på!
Nævnte artikel findes her på http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/06/14/150630.htm

Det er vitterligt meget svært at tage mediernes skriblerier alvorligt, når fakta er så fordrejet anvendt.
Sagen med et barn, der døde pga et slugt batteri, er indlysende tragisk.
Men hvorfor er alle så entydigt enige om, at barnets forældre er uden skyld? Hvem siger, de har oplyst den modtagende læge om noget som helst? Det er som bekendt meget let at være bagklog og smide alt ansvar fra sig, fx på lægerne.
Så længe der er tale om udokumenterede påstande fra forældrenes side, bør man se sig for god til at hænge læger, der knokler og gør et godt og samvittighedsfuldt stykke arbejde, ud i medierne. Som minimum bør tvivlen komme lægerne til gode.

De infantile og forløjede fremstillinger af lægehvervet kan man være med til at modvirke ved at afkræve folk dokumentation for deres påstande.
Og hos medierne kan man efterlyse en sagligere og mindre læserjagtsgrisk adfærd ved at kræve fx mere virkelighedstro billeder fra sundhedsverdenen. Journalisterne vildleder og urigtiggør lægelige fakta, hvilket er fuldstændigt uacceptabelt, da de vel skal give et billede af virkeligheden og ikke fri fantasi og eventyrdumt opdigt.

Medierne skal også have kritik med på vejen. Journalisters arbejde er nemlig fra tid til anden fyldt med fejl og ensidige fremstillinger. De har ikke meget at lade andre høre af :x:

Jeg er helt urimeligt enigmed Juks og Asklepios!

I øvrigt vil jeg gerne påpege at hvis vi SKAL give nogen skylden for vores til tider mangelfulde sundhedssystem, skal det så virkelig være lægerne? Burde vi ikke måske kigge lidt højere op end som så?
Mht. hende pigen med batteriet, var det ikke hende der var blevet tilset af 7 forskellige læger eller sådan noget, og ingen af dem havde fundet noget? Altså har der jo tydeligvis ikke være mangel på opmærksomhed omkring patienten. Og skal vi virkelig ud på det skråplan hvor vi kalder alle læger inkompetente?
Tjah alt i alt er jeg egentlig bare vældigt frustreret over at se min kommende profession hængt ud på den måde. Specielt af folk der ikke aner hvad de snakker om. Jeg blander mig jo heller ikke i hvordan lærerne underviser, eller dommerne dømmer, eller hvordan mekanikeren laver min bil.