I tvivl om hvad jeg gør

Jeg har efter 1. år 4 dumpet eksamener ud af 8 eksamener

nogle af dem er forudsætningsfag

jeg har 3, forsøg på den første eksamen jeg skal op til her i august

har snakket med studie-sekrætær-nævnet om hvad jeg kan gøre

de forslår at jeg tager året om med merit for det jeg har gennemført

og så venter med den her eksamen til januar (som stadig vil være 3. forsøg)

og så følge 2. semester igen

jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre

mark

Hej Mark!
Jeg synes du bør grundigt at overveje om studiet er noget for dig. Det er helt okay at springe fra og prøve noget andet, som man er bedre til og kan nemmere relatere sig til - man får også mere succes. Et andet studie måske, der ligner lidt medicinstudet. Held&lykke med det hele :slight_smile:

1 Like

Jeg har skrevet det før og det var, som jeg husker det, det samme, som studiesekr. nu anbefaler.

Du skal se 3. gangsforsøg som en pistol for tindingen. Misser du det, så er der ingen nåde. Jeg har selv siddet i studienævn og behandlet dispensationsansøgninger og der skal være MEGET gode grunde til 4. gangsforsøg. Så med mindre tiderne er ændret (på 17 år :smiley:) , så skal du tage det MEGET alvorligt. Dumper du 3. gang er det farvel. Manglende studieegnethed, manglende studieteknik er ikke valid grund.

Du skal købe dig al den tid du kan og det kun ved at gå semestret om. Det er min anbefaling.

Mvh

jeg mener ikke man kan sidestille de to ting - vil ikke have arbejdet hårdt på det med kvote 2 hvis det ikke var det her jeg ville

desværre er uni bare ikke at sammenligne med en HF med hensyn til studie-metoder

Må jeg spørge hvilken del af semestret du har dumpet indtil videre?:slight_smile:

1. fag fra første semester
    3 fag fra 2. semester

Så bekymret tror jeg heller ikke du skal være… kender 1 der er på sit 6 forsøg på 1. Semester og en der brugte 5 forsøg på statistik… virker lidt som om de bare giver chancer hele tiden… har dog ikke selv prøvet det, men hvis man kan komme ud i 6. Forsøg uden en større grund, tænker jeg man sagtens kan argumenterer for et 4. Forsøg

Kender et par stykker der udskød deres 3. Forsøg til sidst på bacheloren for at på den måde have større sandsynlighed for at få 4. Forsøg, da de jo ikke er interesseret i at miste penge, universitetet bliver først betalt for dig når du er helt færdig

De har forslået at tage første år om da de ikke vil kunne garantere at jeg vil kunne få 4. Forsøg ved at evt. dumpe mit 3. Forsøg.

Føler du, at du kan bestå din eksamen her i august? Når det nu i princippet er sidste chance.
Og for mig lyder det som en god idé at gå 2. semester om, når du mangler 3 fag derfra.

Jeg føler mig ihvertfald ikke sikker nok til st turde tage chancen

Hvis jeg var dig havde jeg også genovervejet om medicin var det rigtige. Du er et år inde og allerede dybt presset, og dine opslag at dømme har det været sådan pretty much siden start? Det lyder ikke til at være rart for dig overhovedet, og det er jo ikke fordi studiet bliver nemmere med tiden, men forhåbentlig gør dine studieteknikker.

Jeg forstår at du har kæmpet hårdt for at blive optaget, men er det det værd når du kæmper for dit liv hvert semester på studiet? Husk at passe på dit sind også.

Hvilke kurser er det du ikke bestået?

Hvordan læser du op? Laver du noter når du læser? Går du på alle forelæsninger?

Louremberg - du kan slet ikke kombinere mine oplæg herinde til at danne en valid mening som den der

Klaudine - jeg har deltaget i alt undervisnings-aktivitet - har desværre læst forkert og for meget - jeg er i gang med at få hjælp til at komme på rette spor

1 Like

Tak for svar Mark! Det er godt at du får hjälp med din studieteknik, hvilket jeg tror er problemet her.

Jeg anbefaler at istedet for att delta i all undervisningsaktivitet, måske det skulle vara bättre hvis du kun deltog i obligatorisk undervisning, och skippade all undervisning som ikke er obligatorisk såsom fællesforelæsninger. Den tiden kan du istedet bruge til att studere hjemme eller på campus.

Synes det er lidt latterligt at folk råder ham til at opgive sit studie, når det åbenlyst er det han vil og er passioneret omkring. Jeg håber du kommer på rette spor. Umiddelbart ville jeg (hvis jeg var i din situation) kigge på nettet omkring hvad den bedste studieteknik er, og snakke med andre studerende om hvad der giver dem succes, men det er jeg også sikker på at du allerede har gjort. Selvfølgelig er det også forskelligt fra person til person, hvad der virker bedst. Men held og lykke med det i hvert fald, krydser fingre for at du kommer igennem :slight_smile:

7 Likes

Speciellt når folk som råder ham at gøre det har endnu ikke startet deres første semester på medicinstudiet :smiley:

7 Likes

Jeg har besluttet at det er bedst at starte forfra

Set i bagklogskabens lys har jeg haft forkert studieteknik, jeg har været ensom uden for studiet - og har boet i en ikke så god lejlighed. Så der har været nogle faktorer ved siden af som har spillet med ind over.

Måske jeg kan ændre på dette nu

Dog så har jeg en frygt for fremtiden igen og jeg har det virkelig skidt over min situation.

Har ikke haft det sådan her som jeg har det nu siden jeg 4 i kemi B på HF.

Har du kigget på nogle videoer, læst bøger eller snakket med andre studerende omkring studieteknikker eller har du bare kørt det samme som du har brugt til HF? Jeg synes du skal tage en dyb indånding og så give det et skud igen. Andet er der egentlig ikke at gøre. Mht til ensomhed og lejligheden, så tænker jeg at det nok er noget du skal fikse, så du kan studere med et godt og sundt mindset. Igen, held og lykke :slight_smile:

1 Like

Der er sjovt at se, at folk, der ikke engang er startet på studiet råder manden som har kæmpet og fortjent sin plads på studiet til at opgive studiet - blot fordi han har dumpet et par fag. At dumpe fag på medicin-studiet kommer næsten alle Studmed’er at oplever. Nogle flere gange end andre, men det betyder ikke, at dem der dumper disse fager ikke er egnet til studiet eller ikke kan blive gode læger.
Mit råd til dig Mark vil være at ændre din studieteknik helt drastisk. Lad være at føle alle forlæsninger slavisk, det samme med pensumet. Min oplevelse og erfaring er, at 60% af de ting, der står i pensumbøgerne ikke kan bruges til en skid. Find nogle gode noter til hver fag og repeter dem. Til de meste abstrakte ting, så find videoer ind på youtube og drnajeeb.com. Sidstenævnt er virkelige gode og koster lidt penge, hvor du så til gengæld permanent kan bruge hans videoer som dækker alt fra physiologi, biokemi, patologi osv. Dens studieteknik har virket rigtig godt for mig. Hvis jeg havde læst bøgerne i stedet for noter, så havde jeg ikke bestået mange eksamener. Bøger samt forlæsninger er spild af penge og tid.
Held og lykke .

11 Likes