Hvis jeg stod i din situation, så ville jeg gøre det her:
Jeg ville danne mig et overblik over læringsmålene i hvert kursus, som jeg starter med:
https://kurser.ku.dk/course/smeb24002u
https://kurser.ku.dk/course/smeb24001u
https://kurser.ku.dk/course/smeb24004u
Jeg ville så så samle læringsmålene i ét dokument og fordi du ikke pt. har adgang til det konkrete pensum, så spørg en AI bot om at udarbejde en læringsplan baseret på de 3 kurser, som du skal igennem. Det er et af de bedste bud du kan få på hvordan du skal læse op lige nu, så du kan lige så godt starte med den plan, som du får, fordi den kommer til at ændre sig undervejs lige meget hvad, men du forbereder dig kun, hvis du starter med det som du har nu.
Hvis læringsmålene ikke er konkrete nok, så kan du også bare få den til at lave nogle sandsynlige læringsmål som hører ind under de primære. Det er kun noget som du kan gætte dig til på nuværende tidspunkt, så det må være sådan det er, hvis du virkelig gerne vil forberede dig bedst muligt.
Pas på med at lære begreber på en isoleret måde. Sørg for så vidt muligt at integrere din nye viden med din forhåndsviden, fordi så danner du flere og flere relationer mellem koncepterne, hvilket gør det nemmere at huske på.
Man kan sagtens slippe afsted med det, men man bruger så bare rigtig meget tid på at vedligeholde sin viden, fordi man skal udenadslære det. Du burde eksperimentere med hvordan du så vidt muligt kan undgå at gøre din læring til udenadslære. Der vil altid være udenadslære, men du kan minimere det markant og så behøves du ikke at bruge så meget tid på at lave flashcards.
Du kan forestille dig, at det, du lærer, er vand, som du hælder i en spand. I den spand vil der altid være et hul, som får vandet til at sive ud. Jo bedre du kan proppe hullet til, desto mindre tid skal du bruge på at blive ved med at hælde det samme vand op i spanden igen. I stedet har du proppet hullet til, så der ikke længere siver nær så meget vand ud.
Derfor er det også meget vigtigt at du primer din hjerne til at lære de læringsmål der nu er, så start med at forsøge på at få en helhedsforståelse, så kan du langt nemmere navigere rundt i begreberne og på den måde bliver din forståelse meget mere flydende end ellers, hvilket er rart til eksamen.
En anden ting, som jeg selv gjorde var at jeg ofte sad inde på grupperne hvor der blev solgt bøger og så var der nogle gange nogen som bare gav deres bøger væk gratis, hvis bare man kom og hentede dem selv. Jeg nåede at få samlet bøger der nu fylder en hel lille bogreol.
Og nu når du bare forbereder dig før du er startet på studiet, så ville jeg nok fokusere på at lære dig, som jeg synes var mest spændende at lære om og så bare fortsætte med det indtil jeg starter på studiet.
Hvis jeg husker rigtigt, så er der vel også en hjemmeside med noter til semestrene. Det kan du evt. uploade til den samtale, hvor du laver din læringsplan. Derudover kan du inkludere eksamenssæt, hvis de også er frit tilgængelige og hvis ikke de er det, så er der måske nogle her, som kan dele dem med dig allerede nu.
Jeg spurgte fx dem der stod bag hjemmesiden med noter på AU og jeg fik tidlig adgang til det, som gav mig et godt indblik i hvordan fagene hang sammen og hvad der blev gennemgået.
Endnu en vigtig ting er at holde øje med forlagenes nye udgivelser. Jeg ved at der snart kommer en ny bog i anatomi, så den holder jeg mig også fra at købe indtil den nye version udkommer.
Jeg kan også sige så meget at hvis man fx starter på AU, så kommer der to nye udgaver af bøgerne på første semester og der kom en nyere udgave af en tredje bog det her semester. Dog er det ikke en udgave, som er taget i brug endnu, men det er noget jeg synes der er “vigtigt” at være opmærksom på, hvis man gerne vil undgå at købe en udgave af en bog, som så forældes lige efter købet.
Husk at teste dig selv, så snart du forstår tingene på et basalt niveau, fordi så vil din hjerne hyperkorrigere de fejl du laver fra start og på den måde lærer du meget hurtigere end hvis du prøver at få et perfekt svar fra starten og det tager som regel også meget længere tid end at lave sådan en trial-and-error form for læsning.
Det er generelt vigtigt at du også sørger for at du forstår hvorfor du lærer det som du gør ellers så går du nærmest bare og husker på random facts, hvilket ikke er særlig effektiv læring, så husk at spørg dig selv ind til det under læsningen.
Hvis du ikke gør det, så kan det næsten være lige meget om du begynder nu eller når du først starter, fordi du ikke får den nødvendige kontekst indtil da alligevel. Så hvis du ikke gør det, så ville jeg bare følge de andre kommentarer, som allerede er skrevet foroven.