Idræt

Hej…

Jeg går i 3.g og regner med at søge ind på medicinstudiet i Århus til sommer. Jeg dyrker meget motion og kunne tænke mig at vide om man kan tage idræt som valgfag… syns nemlig jeg har hørt noget tale om det…
Og når man så skal til at tage speciale, er der nogle “sports”-specialer?

Ikke rigtigt - ikke noget du kan bruge til noget særligt

Du kan forske i idræts fysiologi i købehavn på august krog eller parker inst. på FrederiksBerg hospital - vil jeg tro. Hvis du læser i kbh kan du sikkert allerede tidligt deltage i projekter eller andet hvis du henvender dig og det har din interesse. Jeg har selv arbejde på parker - der er masser af spændende projekter og et stort ph.d forskning miljø var mit indtryk.

Ortopæd kirurgi - er vel også yderst relevant. Jeg mener fodboldslandholdelts læger er det.

Reumatologi - er det vel også.

Igen det fede med medicin er du kan alt - alle muligheder er åbne hvis man har en særinteresse.

Hejsa

Vi har ingen valgfag i Århus.
Mht. speciale kan jeg kun komme i tanker om ortopædkirurgi, da der nogle steder er mulighed for at arbejde på idrætsklinik men så skal du være knæ/ankel-læge.

Der er en forening Idrætsmedicinere (IM), hvorigennem du kan dyrke forsk. sportsgrene. De arrangerer også, atman kan være med en dag i Idrætsklinikken på Aarhus Sygehus, hvor du kan lære at undersøge knæ o.lign. i fritiden.

Hejsa

Lyder da godt med en ekstra interesse indenfor faget.

Jeg ved ikke hvordan forholdene er i Århus men jeg tog valgfaget Idrætsmedicin på 3. semester i Odense og det var kanon godt. Kan absolut anbefales :wink:

Held og lykke med det

Idrætslæger i Danmark er typisk reumatologer, ortopædkirirger eller praktiserende læger. Det er endnu ikke et selvstændigt speciale.

Der er en diplomuddannelse CME som Dansk Idrætsmed. selskab står for.
Se på sportsmedicin.dk