Idrætsmedicin som valgfag

Hejsa medstuderende

I Århus er vi så småt ved at indføre idrætsmedicin som valgfag. dvs. der er velvilje hos studieledelsen og vi er en gruppe studerende der nu vil udarbejde et forslag til kursets indhold.
Derfor vil jeg gerne høre om jeres (KU, SDU?) erfaringer med kurset og eventuelle forslag til hvad der vil være godt at have med!

mvh Mikkel

Hej Mikkel.

Jeg har haft idrætsmedicin på SDU og det var lidt af en blandet landhandel. F.eks. havde vi en af de første gange (så vidt jeg husker) en idrætslæge ude og vise os en masse øvelser til styrkning af led og muskulatur. Gangen efter mener jeg vi havde en cand. idræt (ved sgu’ ikke lige hvad deres titel er) ude og lave alle mulige konditionstests osv.
Derefter blev kurset en del mere teoretisk. Vi havde 2 fysioterapeuter ude, som (desværre) gennemgik alt anatomi for det involverede led, før de demonstrerede alle mulige undersøgelsesteknikker. Derefter undersøgte vi hinanden.
Kurset var egentligt meget godt, men det mindede til tider utroligt meget om en blanding mellem palpation- og anatomiundervisning. Det var dog meget godt, at få genopfrisket 2. semesters palpationen.

Håber det kan hjælpe lidt.

Jan

Hej Jan.
En lille tilføjelse fra en tidligere idrætsstuderende.
Når man læser idræt hører man til under det naturvidenskabelige fakultet, bl.a. sammen med biologer, og bliver dermed cand.scient.
Selvom jeg personligt nok synes at cand. idræt lyder lidt federe… 8)

Peter P

Er der nogen der ligger inde med oversigt over de nævnte kurser? så vil jeg meget gerne have fingrene i dem :slight_smile:

/mikkel