Indkaldt hos jobcenteret - nogle erfaringer?

Hej!

Jeg er netop blevet færdig, og skal begynde turnus 1. oktober. Jeg er foreløbigt på dagpenge (siden i mandags), men er nu blevet indkaldt til jobcenteret til samtale hos noget der hedder AS3, til samtale for unge u. 30 år… Er der nogen der ved hvad det indebærer helt præcist? Har i fået noget lignende?

:lol:
Det lyder som en administratorisk genistreg. Efter al sandsynlighed skal du tvinges til at skrive mindst 4 grundløse upfordrede ansøgninger per uge for at få lov til at beholde dagpengene. :mrgreen: just kidding, men det er garanteret kun med henblik på at genere dig mest muligt, og at tilfredsstille en bureaukratisk afguds kvote af menneskeofre at du er blevet indkaldt, for der kan ‘sgu ik’ være meget at hente for dem hos dig.

Har hørt om et par stykker der oplevede det samme.
Kan ikke helt sige hvad selve mødet indebærer, men så vidt jeg ved, så skal man jo “stå til rådighed” når man er på dagpenge, og det er derfor ikke tilladt at få dagpenge efter endt studie, og så blot rejse en måned til udlandet og holde ferie - så det kan jo være at det er en “kontrolindkaldelse” for at sikre at du rent faktisk er hjemme og ikke ude og rejse… just my guess :slight_smile:

Formentlig nogenlunde samme indhold som tilsvarende samtaler/møder i a-kassen og på kommunen - intro til jobsøgning osv. Med mødepligt, selvfølgelig :wink:
Og ja, du må ikke rejse - sidste sommer tjekkede de folk i lufthavnen. Hvis du rejser skal du melde ferie…
Når du får nok af systemet eller begynder at synes det hele er lidt langt ude, så følg med her og se nogle der har oplevet det samme eller værre: http://www.dagpengeland.dk :wink:

Tillykke med det!

Alle ledige (både kort,og langtidsledige) bliver indkladte til samtale 3-4 gange om året. Du skal udfylde nogle skemaer og få vejledning om hvordan man
skriver et fint CV osv.Hvis du nu allerede har et job tilbud, så er det sikkert noget formalt at indkalde dig til en orienteringsmøde.
Du kan sagtens rejse til Malmø uden tilladelse fra jobcenter :slight_smile: !

Ikke at jeg på nogen måde opfordre dig til at fuske. Men du har som ledig altid muligheden for at melde dig syg før en samtale eller et møde, og dette gøres over internettet. Bare husk at de kan se hvis du benytter en udenlansk IP adresse.

Så derfor kan du vælge at bruge en proxy server…

apopov

Haha, ok, det lyder som god underholdning til gengæld. Jeg er hjemme, det er jo bare træls.
Ikke desto mindre har jeg kontaktet jobcenteret, for at høre hvorfor man er blevet overleveret til et privat firma. Det viser sig så at det er dem der skal få en i arbejde gennem diverse arbejdssøgningskurser. De får penge for dette, samt en bonus, da jeg kommer hurtigt i arbejde (jaaaaaaeehhhh! flere skattekroner ud af vinduet)…
Jeg har nu skrevet til jobcenteret for at gøre dem opmærksomme på at jeg er i arbejde om 2 måneder, og at jeg selvfølgelig ikke er interesseret i at se en masse skattekroner spildt, så nu må vi se!

MEn tak for de opmuntrende svar… :slight_smile: