Ingen ortopædkirurgi som speciallæge i Almen Medicin?

Jeg har lige erfaret fra en bekendt, at han ikke stifter bekendtskab med ortopædkirurgien i hans blokstilling i Almen Medicin. Dvs. at han bliver speciallæge i almen medicin uden at have været på en skadestue. Førhen var ophold på en ortopædkirurgisk afdeling en fast den af uddannelsen til praktiserende læge, men åbenbart ikke mere…

Er der nogen der kan sige mere om den sag? Hvem har bestemt at det skal være sådan? Kan det passe at vi i Danmark uddanner praktiserende læger, som aldrig har lært forskellen mellem en brækket og en forstuvet ankel?

Hvem der har taget beslutningen kan jeg ikek lige svare på, men ja, det er rigtigt at othopædkir udgår af almen medicin, således vil jeg samlet have 14 dages fokuseret ophold under turnus, samt 1mdr fokuseret ophold under min hoveduddannelse på en o.kir-afdeling, hvis jeg vælger at uddanne mig til alm. mediciner.

Det skal understreges at der før hen ingen garanti var for at man kom på orthopædkir. afdling. Halvdelen fik organkir den anden o.kir. Om man tilsigtede at dem der havde været i turnus det ene sted kom det andet kan jeg ikke svare på!

Men jeg er meget enig i at det er meget uheldigt at okir udgår. Jeg tror også okir er kede af det - de har nu mistet en stor del af turnuslægeren og alle bloklægerne - hvem passer skadestuen? Folk i introstilling? Hvem får så knivtid? Folk på 3. år i sin hoveduddannelsestilling?

[quote=“frold”:2jrnam76]Hvem der har taget beslutningen kan jeg ikek lige svare på, men ja, det er rigtigt at othopædkir udgår af almen medicin, således vil jeg samlet have 14 dages fokuseret ophold under turnus, samt 1mdr fokuseret ophold under min hoveduddannelse på en o.kir-afdeling, hvis jeg vælger at uddanne mig til alm. mediciner.
[/quote]

Nåeh, så man FÅR 1½ måneds undervisning/ophold i ortopædkirurgi. Det er trods alt bedre end ingenting. Men det kunne være interessant at se hvor det har været diskuteret, hvem der har fremlagt og vurderet fordele og ulemper og hvem der har taget beslutningen. Er det kære Bent fra regionerne, under ordrer fra Lars, eller er det Dansk Almenmedicinsk selskab? Hvor er YL henne i sagen osv.? Jeg har slet ikke kunnet finde noget på nettet, andet end på DSAMs hjemeside hvor der står “Kirurgiske specialer: 4 - 6 mdr. (fokuseret ophold på ortopædkirugisk afdeling/skadestue kan være aktuel)” under Den Ny Målbeskrivelse.