Interesse i thoraxkirurgi

Hej jeg er førsteårs medicinstuderende ved Syddansk Universitet. Siden folkeskole har specialet i thoraxkirurgi være specialet jeg rigtig gerne ville arbejde med senere i fremtiden.
Mit spørgsmål lyder, er der noget jeg kan gør allerede nu for at få et indblik i specialet rent praktisk såsom studiejob, interesseorganisation osv. så jeg både får erfaring og kan optimerer mine chancer senere hen for at blive optaget på specialet.
Tusind tak.

1 Synes om

Hej @mo123 og velkommen til studmed.dk :blush:

Og velkommen på studiet da! :smiley:

Thoraxkirurgi er også spændende så jeg forstår godt din interesse!

Først; man optages ikke på et speciale ligesom man optages på et studie. Man søger først en introduktionsstilling og når den er afsluttet eller nærmer sig sin afslutning kan man søge en hoveduddannelsesstilling. Efter endt hoveduddannelsesstilling er man speciallæge og kan få en ansættelse i specialet.

Dernæst; der er en masse du kan gøre for tidligt på studiet at få indblik i specielt og i kirurgien. Du kan melde dig ind i SAKS - en studieorganisation for kirurgisk interesserede.
Du kan kontakte thoraxkirurgisk afdeling på OUH og forhøre dig om du må komme og se hvad de laver en uges tid eller to? Måske bedst i en sommerferie.
Du kan senere på studiet (kandidaten) få foden inden for på afdelingen og måske skrive prægraduat hos dem (forskningsår).
Du kan (på kandidaten) måske få et studiejob på afdelingen (ved ikke om de har medicinstuderende der arbejder der, men mange afdelinger har det).

Håber at du kan bruge mit svar :blush:

Dbh.
KmK

1 Synes om

Hej tak for svaret, jeg havde kontaktet thoraxkirurgisk afdeling på OUH, de skrev tilbage til mig at det først var muligt under kandidaten?