Introtur på SDU samt ny studieordning

Hej kære studmed brugere…

Jeg er, som så mange andre, blevet optaget på SDU med vinterstart.
Da jeg kun kender til introtur (samt alt andet ved studiestart) fra et “rent” sommerstartstudie, kom jeg til at tænke på den særlige opbygning på medicin med de to start tidspunkter. Jeg har derfor nogle spørgsmål til jer søde medstuderende på SDU :slight_smile:

Jer, der starter på sommerstart: har I fået info om alle de aktiviteter der kommer til at finde sted umiddelbart inden I starter?

Jer, der har allerede har oplevet sommerstart/ vinterstart: kom både vinterstartere og sommerstartere på tur (og alt det andet) om sommeren sammen, eller blev der holdt én hyttetur (eller hvad det nu er) samt introarrangement for sommerstarterne, og en anden for vinterstarterne?

Grunden til at jeg spørger, er, at jeg synes at det er meget godt at have snakket med nogen man kommer til at studere med, inden man starter - således har man vel et slags fundament, og nogle bekendskaber. Desuden tænker jeg at nogle nok kommer til at gå det ene semester (to moduler) om, grundet “negative” eksaminer, barsel, forskning, praktik etc., hvorfor det er meget rart at have mødt og snakket med nogle af sommerstarterne, inden man måske pludselig er på hold/ til forelæsning med dem. (Ren spekulation fra min side).

Så til det med studieordningen…
Nu er vi på SDU (og gutterne på AU B) ) så “heldige” at have fået ny studieordning. Det kan jeg godt se nogle fordele i, som tidligere klinik (krydser fingre), men jeg kan også se nogle ulemper i det. Ulemperne er, bl.a., manglende mulighed for at finde boglister (men det går nok :stuck_out_tongue: ), og selve pensumlisterne.

Jeg ved at SDU (de ansatte/ de studerende?) er så flinke at de har lavet pensumlister - hvilket jeg vil sige er en DEJLIG ting. Desværre kan jeg bare ikke lade være med at undre mig over, om ikke de pensumlister kommer til at fungere som optændingsbrænde for os nye studerende, med den nye studieordning…

En ny studieordning betyder sansyndligvis omrokering på fag, emner, eksaminer osv.

Jer der har prøvet at være første årgang på en ny studieordning: hvordan oplevede I det? Laver underviserne nye pensumlister, kunne I bruge de gamle lister, eller skulle I, hvilket er hvad jeg frygter/ regner med, selv lave de nye pensumlister til jer selv, og de kommende studerende?

Mvh. Bastian

Der kører studiestart af 2 omgange :slight_smile: En for sommerstarterne og en for vinterstarterne. I kommer trods alt på forskellige semestre og kommer deraf alligevel ikke til at have undervisning med hinanden.

Hvad angår pensumlister, så er de aldrig helt færdige før man har sin studyguide (ikke ordning!) i hånden, typisk et par uger før ens modul starter.
Pensumlisterne kan også godt ændre sig løbende, selvom studieordningen er forblevet som den altid har været. Det kan fx være pga. nye lærebøger eller udgaver af i forvejen brugte bøger. Det er de ansatte der laver studyguide og derved også hvilke bøger der er pensumdækkende.

Den nye studieordning skulle gerne komme online snarligt :slight_smile: Der er sket en omrokering af fag/emner, som laver lidt om på hvornår modulerne er og er sat sammen. Det er for at gøre pensum mere delt ud over modulerne, så visse moduler ikke er så tunge som de hidtil har været. Men i får stadig præcs de samme ting som på tidligere studieordningen, det er bare placeret anderledes :slight_smile:

Og der er ingen grund til at bekymre sig om at man flytter semestre allerede nu :slight_smile: Det er ikke til at sige hvor man ender, især ikke efter flere år. Samtidig kan der ske store omrokeringer af folk på kandidaten. Det er også de færreste der får forskningsmuligheder før de er på kandidaten.

Jeg har ikke selv prøvet at være startet som første årgang på en ny studieordning. Sidste gang der blev ændret studieordning på SDU var i 2006 og næsten alle de studerende der startede den gang er færdige med deres uddannelse. Det var dog også en meget stor ændring som lavede alting markant om. Denne gang er der blot tale om lidt omrokering for at gøre det hele mere smidigt.

Hej Teodo

Rart at høre med de to studiestartsintroer. Hældte også til at det måtte være tilfældet, men var ikke helt sikker. Godt at få det på plads :cheer:

Havde faktisk regnet med at pensumlisterne var mere faste end det, men kan godt se at de så kommer til at være der for os også. Lækkert at de ansatte laver listerne, jeg troede faktisk at selve pensumlisterne var noget, som flinke studerende havde lavet for at hjælpe de kommende studerende og som derfor var separate, mens studyguides var fra de ansattes værk :wink:

Jeg regner med at studieordningen som minimum er parat når vi starter, så det tager jeg ganske roligt. Det lyder desuden til at der sker det, som jeg havde regnet med, med de omrokerede fag og emner. Det virkede også meget usandsynligt for mig at de ville ændre pensum, da det ville være noget af en omgang at begynde på, især uden de andre uni’er/ ministeriet er med på den, men man ved jo aldrig. jeg er bare glad for at det ikke forholder sig sådan.

Det er dog vildt lækkert at høre, at pensum fordeles mere ud, så det forhåbentlig giver lidt mindre pres på de tunge semestre :cheer:

Det med semestrene er slet ikke til spå om, jeg har bare en ide om at jo længere frem vi kommer, jo mere blandede bliver vi. At alle gennemfører på normeret tid, virker lidt usandsynligt for mig, når det gælder så mange studerende. Og folk skifter vel også fra andre uni’er til SDU ved overgang til kandidat? :slight_smile:

Alt i alt lyder det meget overskueligt med den nye studieordning. Så må jeg bare se om jeg kan holde varmen ved studiestart til vinter :stuck_out_tongue:

Mvh. Bastian

Ps. Godt intiativ med din nye blog.

På SDU er pensumlisterne lavet af underviserne på vores bachelor, da vi er så heldige at der angives præcise sideantal over hvilke dele af bøgerne som er pensum. Det har sine fordele og ulemper :slight_smile: Når man er ved at slutte bacheloren op på kandidaten er der dog ikke opgivet sideantal på samme måde.

Det med blandede semestre er sådan set også rigtig nok :slight_smile: Hvordan det kommer til at fungere fremadrettet kan være svært at spå om, da fremdriftsreformen trods alt sætter noget mere pisk over jer nye. Så folk kan ikke bestemme lige så meget selv over hvor meget pause de tager (uden at tage orlov).
Og ja, folk skifter også fra andre uni’er til SDU :slight_smile: Det er dog meget forskelligt hvor mange der gør det. KU har jo altid været en mediciner magnet (For some reason).

Og jo tak med bloggen :slight_smile:

Det lykkes mig at finde de seneste studyguides via Single Sign On systemet i går, så har læst lidt i dem (selvom jeg dog slet har kigget på de sidste af dem). Jeg lagde godt mærke til at de kun eksisterede for bacheloren, hvilket jeg jeg anså som værende fordi at der ikke var studyguides og dermed pensumlister til kandidaten :wink:

Havde lige glemt fremdriftsreformen :dry:
Det er selvfølgelig rigtigt nok, men har en idé om at det (forhåbentlig!) ikke kommer til at ramme medicinstuderende lige så meget som de andre studerende, da vi alligevel har rimeligt gode muligheder for studiejob, så det økonomiske perspektiv burde være sikret. Så er det bare et spørgsmål om hvordan det kommer til at køre med de nye krav til eksaminer og obligatorisk tilmelding til 30 ECTS per semester.

Det med KU ved jeg, desværre, godt. Jeg kender et par stykker der studerer medicin på Panum Instituttet. Må dog indrømme at jeg ikke selv kan se det tiltrækkende i det, men nu kommer jeg også selv fra København, og har besøgt Panum, og kan ikke lige finde det vildt imponerende i nogle af delene, i forhold til andre byer/ uni’er, men hver sin smag :cheer:

Mvh. Bastian

Vær obs på hvornår de er skrevet :slight_smile: Den studyguide du skal følge, vil nok komme inden for 1-2 uger fra nu. Og vil derfor være skrevet i august 2014. Bare så du ikke går galt i byen af den grund :slight_smile:

Jeg ved ikke hvordan tilmeldingen bliver endnu. Men det bliver sikkert noget med tvungen tilmelding. Det skal lige siges at reformen kræver at man ikke kan framelde sig 1. og 2. eksamensforsøg (Dvs. ordinær eksamen + reeksamen), medmindre man er sygemeldt eller lignende. Så det kommer også til at ramme os medicinere.

Der er altid prestige i ting, og jeg tror også en del (ikke alle) vælger Panum fordi det er Panum :slight_smile: Jeg har det godt med SDU, selvom jeg er Københavner :wink: Jeg kan bedre lide tilgangen, opbygningen og holdningerne herovre end København. Men hver sin smag!

Hej!

Nu er det lidt offtopic, men jeg læste bare lige tråden og blev nysgerrig efter hvilken blog det er I nævner? :slight_smile: Det lyder rigtig spændende, kan man eventuelt få et link? :lol:

Signe

Hej Signe

Bloggen hedder teodo.wordpress.com :wink:

Mvh. Bastian

PS. Er også lidt nysgerrig :stuck_out_tongue: Starter du i år, eller søger du ind næste år? :slight_smile:

Tak, Bastian :smiley: Jeg tænker nemlig selv på at starte en blog, det er derfor jeg har følehornene ude :stuck_out_tongue:
Jeg vil bare gerne lige samle lidt inspiration først og se hvordan andre har grebet det an.

Jeg starter i næste uge, så det er lige om hjørnet! Det passer mig fint med sommerstart, jeg vil bare i gang hurtigst muligt :] Jeg har fået det indtryk at de fleste medicinstuderende er søde, imødekommende og sjove at være sammen med, i hvert fald dem jeg har mødt indtil videre, så jeg ser frem til aktiviteterne o.l.
Det er alt sammen så spændende.

Det var så lidt :wink:

Uha, det er snart ja, så må vi se om vi mødes på campus engang (hvis det er SDU du starter på :slight_smile: ).

De har også altid virket meget flinke for mig, til testene og interviewene, så det skal nok blive godt.
Du må have held og lykke med det, og en god studiestart.
Du må også gerne smide linket herind, hvis du beslutter dig for at starte en blog, så kan vi andre også finde frem til den :slight_smile:

Mvh. Bastian

Jeg starter også på SDU i næste uge - glæder mig :slight_smile:

Bastian:
Jo, det er SDU :slight_smile: Så vi ses jo nok ude på campus engang.
Jeg tog mig faktisk sammen og lavede den, linket er:
MediSigne
Den er kun lige startet med en introduktionspost indtil videre, men du er velkommen til kigge og følge med :slight_smile:

Og tillykke til dig også, Smileyen :smiley: Jeg håber vi alle bliver glade for det.

Det gør vi højst sandsynligt :wink:

Jeg har lige været inde og læse din første post, og jeg er sikker på at det nok skal blive meget godt med din nye blog. Jeg er overbevist om, at der nok skal komme medicinstuderende og kommende medicinstuderende ind for at kigge på hvad du skriver derinde når du kommer i gang med den, og ordet spredes :slight_smile:

Selv synes jeg at det bliver spændende at se hvad du skriver om studiestarten, for os som tålmodigt (utålmodigt :stuck_out_tongue: ) venter på at det bliver februar, og for alle dem som venter og håber på optag i de kommende år.

Jeg skal nok følge med på både din og teodo’s blogs, da jeg er nysgerrig på at se hvad i kommer op med :wink:

Ps. Har fanget dit “pun” i titlen :stuck_out_tongue:

Til Smileyen: Tillykke med optaget (og det gælder selvfølgelig også for alle jer 1558 andre :cheer: )

Tak for de pæne ord, det er altid rart at vide hvad andre har at sige om ens skriverier :wink:
Du må endelig komme med ris og ros hvis du en dag føler for det. Helst ikke for meget ris endnu, så får jeg dårlig selvtillid, haha :stuck_out_tongue: Ultra konstruktiv kritik måske!

Du skal være velkommen :stuck_out_tongue: Jeg synes også selv det er spændende at læse med i stud.med. blogs fordi de nogen gange tager nogle emner op, som man måske ikke selv lige havde tænkt på eller nogle gode råd undervejs.

Men ja, held og lykke med det hele og du når rigtig at samle spænding sammen til studiestart :smiley: Så kan du også være godt forberedt på det hele, når der nu er nogle måneder endnu.

Skal nok komme med noget ros (aka. ultra konstruktiv kritik :stuck_out_tongue: ) inde på din blog, når du har skrevet lidt mere. Vi kan ikke have at du får dårlig selvtillid :wink:

Det giver i hvert fald et indblik, og hvis man er heldig, samler man noget med på vejen. Det skader i hvert fald aldrig at blive lidt klogere, eller at læse.

Jo tak, det var også planen at blive parat, det var derfor at jeg valgte sommerstart fra (så må vi se om jeg må oprette mit eget “olde-kolde” hold til den tid, eller om der er andre på min alder der har søgt vinter :silly: )

Håber det gik godt med din eksamen :wink: