Jeg bliver så vred! (mht. den nye karakterskala!)

Jaa… :!: Det jo det.

Det skal lige siges, at jeg er godt klar over, at der intet kan gøres nu og, at der kun er kort tid tilbage til at alle dem der har søgt medicin får svar på om de er blevet optaget eller ej.

Jeg bitcher ikke og er heller ej hyklerisk. Jeg er bare en fortvivlet måske-kommende stud.med som virkelig ønsker sig at komme ind på studiet som så mange andre, og derfor er irriteret over at få forringet sine chancer for at komme ind pga. et politisk tiltag.

Jeg prøver kort at illustrere det igen, for der var umiddelbart en del der blev irriteret over mit indlæg og jeg udtrykkede mig formentlig ikke klart nok.

Så:

Der er en person, der har afsluttet sin studentereksamen med 9,8 i snit.
En anden person har afsluttet sin studentereksamen med 9,6 i snit, men har tre højniveau. Dvs. denne persons snit ender på 9,9. Begge snit er udregnet ifølge den gamle skala.

Se nu! 9,9 på den gamle skala svarer til 10,0 på den nye.
9,8 på den gamle skala svarer til 9,8 på den nye.

Men pga. omregningsreglerne ender den anden person med 9,9 i snit på den gamle med at have et LAVERE snit end den første - nemlig med 9,7 i snit på den nye skala. Mens den første beholder sit snit på 9,8.

Og som nogle har nævnt herinde på studmed.dk, så handler det jo om kampen om decimalerne i disse dage.

Håber I kan se hvad jeg mener :wink:

Jeg kan sagtens se hvad du mener. Dit eksempel illustrerer det til et 13-tal :slight_smile:

Problemet her er, at bonusfaktoren ved tre højniveaufag kommer på efter skalaomregning og ikke før skalaomregning (Er der en der kan dokumentere med et link, at det rent faktisk forholder sig sådan?).

Med indførslen af den nye skala vil der kunne opstå en situation, hvor person A kommer ind på f.eks medicin i stedet for person B. Havde man ikke indført den nye skala var person B kommet ind i stedet for person A.

Senorita var blevet stillet en given bonus i udsigt ved at vælge tre højniveaufag. Denne bonus gøres nu dårligere. Som det er pt, havde det måske været bedre ikke at tage tre højniveaufag, og så brugt det ekstra arbejde på at få et højere snit på normal vis.

Det havde i forbindelse med optagelse været mere retfærdigt at tillægge bonusfaktoren inden skalaomregning.

Senorita bliver direkte snydt i dette tilfælde!

Bonus-A-ordningen
En eventuel bonus-A-justering af eksamensgennemsnittet (justering af gennemsnittet med faktoren 1,03 for et ekstra A-niveau fag i den gymnasiale uddannelse) foretages i forhold til eksamensgennemsnit (kvotient) udtrykt i 7-trinsskalaen. Det betyder, at et gennemsnit med karakterer i 13-skalaen først skal omregnes til 7-trinsskalaen, og derefter ganges med 1,03.

link: http://www.au.dk/optag/karakterskala

Har sq fået en standbyplads på KBH :oops: Fuldstændigt utroligt.
Har intet at klage over. Havde ellers allerede skrevet mig op til en lejlighed i hhv. Odense og Århus… Det så vildt!