Kan ikke lige finde min læseplan for B2, men vedhæfter i stedet en mail, jeg sendte til en anden medstuderende forrige semester. Den skitserer også lidt bedre metoden.
Jeg kom til alle holdtimerne, og have set videoerne inden ( De fleste på speed, da nogle at dem var ret lange, og jeg prioriterede at have overblik, kontra at kunne vise de andre, at jeg kunne alle håndrodsknoglerne til timen - ens præstation til holdtimer tæller 0 til eksamen)
Jeg tog ikke til Chemnitz forelæsninger, men så hans videoer på speed ( det er det samme han siger i videoen som til forelæsningen 1:1).
Jeg købte denne her bog ( Kompendium i makroskopisk anatomi - bevægeapparatet af David Kocemba m.fl. ) i boghandlen, og så lavede jeg en læseplan:
1 måned før eksamen rev jeg alt ud af min kalender ( nu kommer der jo jul og nytår, så man skal nok starte ca midt december, men så vil jeg også næsten love dig for at du består med den her metode!)
Jeg skrev op på et ark, hvor jeg satte 1 dag af til hvert emne i anatomi.
Yderligere satte jeg de sidste 5 dage af inden eksamen, til at lave gamle eksamenssæt.
Derudover 1 dag af til “led-lære” ( forklarer senere).
Samt 2 dage til fys, og 1 til emb.
Jeg lærte på B3 (som jeg havde før den her eksamen), at man ligeså godt kan lave være med at skyde over mål - man kan ikke tage to emner på én dag, hvis man vil være grundig. ( jeg kunne i hvertfald ikke…)
Læseplan for anatomi:
Fx. armen.
Læs alt om hvad der står i kompendiumet, og tegn deres figurer, til du kan dem. Der er gode huskeregler, og derfor kan jeg godt lide bogen.
Derefter, klik holdtimeslides igennem, det er en form for repetation.
Så laver man alle standarssvar til det emne. Jeg bruge Anki, fordi der kommer dem man ikke kan, hyppigere igen. Jeg skrev svar ned, enten i hånden, eller på computer ved splitscreen. Det tager tid, men derfor tog jeg også kun ét emne om dagen, og blev god til det.
Når man er alle anki igennem, så er man ret skarp i armen!
Husk at tegne figurer, når det er muligt.
Vi havde fx en opgave med en vinkel i benet, og jeg kunne ikke huske det rent skriftligt, men kunne tegne det - og det har jeg fået at vide jeg fik næsten fuldt point for!
Læseplan for fys og emb
Jeg var på FADL-kurset. Ved ikke om du også skal det? Men jeg brugte deres slides, og tegnede dem nærmest af 1:1, for at lære det på den måde. Det er udenadslære, og det er overskueligt med deres slides.
Ledlære
Der er altid et spørgsmål om led - og jeg har et skema med alle de store led, som man kan lære udenad. Hvis det ikke ligger i drevet, så skriv, så finder jeg det og sender det til dig.
Jeg lavede en skabelon, hvor jeg skrev “keywords”, fx
navn,
klassifikation
udseende
tilhæftninger
osv
og så kopirerede jeg det, så jeg havde ca 40 kopier. og så øvede jeg mig egentlig bare i at udfylde dem. Og da skulderen kom til eksamen, tog jeg udgangspunkt i den skabelon, og fik fuldt points.
Eksamenssæt
Mange at de samme spørgsmål går igen i sættene, bare formuleret på en anden måde.
Og - så kan det være forvirrende, når man første gang får et eksamenssæt; hvad er det egenlig, Chemnitz vil have? Tit er det “bare” standardsvar, men gør dig den tjeneste at prøve at sætte nogle dage af til det.
Pauser
Husk at få pauser under læsningen. Jeg brugte den er video på youtube, https://www.youtube.com/watch?v=sTNkBeL77ks&t=10747s&ab_channel=TheSherryFormula , hvor man arbejder 30 min, og holder 5 min pause, og når den har kørt tiden ud ( ca 3 timer) tog jeg ½ times pause og fik noget frisk luft…
Håber, det gav lidt mening for dig? beklager alle de slåfejl, der lige har sneget sig ind, prioriterede at skrive hurtigt og få så meget med som muligt til dig
Nu er der selvfølgelig lidt mindre tid end 1 måned til eksamen, så du skal nok tage weekenderne i brug.
Men prøv ikke at læse mere end 8-10 timer dagligt her de næste 2 uger ( inkl pauser)… For så knækker man altså nakken!
Kan ikke huske hvor mange forelæsninger, der er, men se om du kan nå 1 om dagen, og skriv igen hvis det slet ikke passer med tiden, så vil jeg gerne hjælpe med hvad der evt. kan passe med at man læser 2 forelæsninger på én dag!