Jeg er en idi*t

Sagen er den at jeg blev student her i sommers. Jeg havde selvfølgelig sørget for at opfylde alle de nødvendige specifikke adgangskrav ved at have Matematik/Kemi/Fysik/Dansk/Engelsk på A-niveau på min studieretning. Jeg dimitterede dernæst det almene gymnasium med et gennemsnit på 10,1(efter 1,08 reglen).

Da jeg så skulle til at søge ind på lægevidenskab/medicin, bemærker jeg at adgangskvotienten for en standby-plads på Københavns Universitet ligger på 9,8. Så dum som jeg er, føler jeg mig åbenbart så sikker at jeg udelukkende sender min ansøgning afsted til Københavns Universitet og ikke SDU, AU og AAU.

D. 30. juli får jeg dernæst et brev fra KOT, om at jeg desværre slet ikke er optaget nogen steder. Med det samme går jeg ind på nettet, og til min store overraskelse ligger adgangskvotienten på hele 10,8 på KU :frowning: Men mit gennemsnit var tilgengæld højt nok til en studieplads på de andre universiteter.

Jeg føler mig virkelig som en idiot, og hver gang jeg taler om det, får jeg tit en bemærkning om, “hvorfor jeg var så dum ikke at sende en ansøgning til de andre universiteter”. Og jeg VED at det var dumt gjort, men det er ligesom for sent, at gøre noget ved problemet nu.

Mit spørgsmål er så:

Hvordan vurderer I mine chancer for en studieplads næste år, hvis jeg ansøger alle steder? Principielt/teoretisk set burde jeg jo kunne få en studieplads i hvertfald på mindst ét af universiteterne(nok ikke KU) - men som adgangskvotienterne STIGER OG STIGER vil det så blive urealistisk for mig at komme ind på medicin? :frowning:

Hilsen
Idioten

Jeg kan kun svare som der altid bliver svaret på den slags spørgsmål hvad angår næste års snit, og hvorvidt dit snit er højt nok til optag… Det er der desværre ingen der kan svare dig på.
Jeg syntes du skal tage ved lære af din fejl, og så søge ind alle steder til næste år, og så evt. søge kvote 2. Så er du i hvert fald mere sikker på at blive optaget.
Så jo, det var dumt det du har gjort, men nu skal du bare komme videre og fokuserer på næste års optag.
Jeg ønsker dig i hvert fald alt mulig held og lykke…

Ifht. ansøgninger til uddannelser skal man aldrig “føle sig sikker”, for den sikkerhed bunder ikke i noget konkret.

Men for at svare på dit spg. vil jeg sige, at du har udmærkede chancer for at komme ind i provinsen, altså ikke KU, hvis du søger kvote 1.

Fra 2009 til 2010 steg kvotienten på SDU med 0,4 og det samme for AU, mens standbypladserne steg 0,5 begge steder også.

Præmiserne er at standbypladsen på AU maks må stige 0,3, og for SDU maks 0,2 - og så er du optaget på standby. Tror ikke du skal regne med direkte optag på disse steder, da den på AU skal forblive på samme niveau, og SDU maks må stige 0,1.

Ifht. AAU så tror jeg at den kommer til at stige mest, men da det nu ligger på 9,8 og 9,7 for standby, kan en stigning på hele 0,4 her give en standbyplads.

rolig nu… helt idiot er man ikke med et snit på 10,1. Og selvom snittet stiger og stiger, er der mange faktorer der spiller ind såsom popularitet, antal pladser, gymnasielærernes holdning til den nye skala, generationsstørrelser, geografi m.m.

Historisk set har snittet ligget omkr. 10 - nogle gange under og andre gange over. Kan huske fra min tid i 2.g (2002), da jeg fandt ud af hvad jeg ville at snittet var 9,2-9,3 stykker, men havde været højere. Det er så steget siden, og ligger sikkert på et højere niveau pga. den nye skala (nogen bruger ordet “inflation”), men mon ikke også toppen er ved at være nået? Det er trods alt stof til nyhederne i TV, når nogen får over 12 i snit. Det er også set at snit falder pludseligt, når folk opgiver at søge pga. for højt snit.

Konklusion: Intet er sikkert mht. næste år, men du er væsentligt mere sikker end mange andre håbefulde - og KU er også i spil. Du kan umuligt undgå at komme ind hvis du søger alt og evt. også kan vente et år eller to, hvis alt går helt galt.

Mange tak for jeres svar. Det er jeg virkelig glad for. Det kan være lidt hårdt engang i mellem at ‘indse’ at man måske spildte sit livs chance, men jeg håber at jeg kommer ind til næste år - uanset den geografiske placering for universitetet.

Mht. AULorenzo svar så kan en standbyplads vel ikke blive aktuelt for mig, eftersom jeg dernæst kommer til at vente yderligere 1 år, hvis jeg bliver optaget :frowning:

Jeg kan jo derfor kun kigge på mine chancer ved et direkte optag. Men snakken går på at man måske vil udvide studiepladserne på bl.a. AAU, og det kan muligvis være til gavn for mig :slight_smile: Nu må vi se.

En standbyplads er da en mulighed ind på studiet ligesåvel som direkte optag. Jeg ved ikke hvad du mener med “aktuelt for dig”? Det er aktuelt for alle der vil ind. Kender en del der er kommet ind samme år som de fik en standbyplads :slight_smile:

Jeg har selv lavet lidt det samme “nummer” som dig - jeg var helt overbevist om at jeg ikke kunne komme ind (snit 9,4) også kunne det da bare også være helt lige meget tænkte jeg, og søgte slet ikke. Da snittet så kom det år, viste det sig jo at jeg sagtens kunne være kommet ind - flot!
Klog af gammel skade - søgte jeg året efter og fik en standby-plads til vinter start, blev ringet op i januar og startede så den vinter. Så pointen er vel - at standby er fint, jeg var mere end lykkelig for pladsen og hvis det virkelig er medicin du vil læse så er det at (muligvis) skulle vente ½ -1 år noget du må tage med :slight_smile:

Held og lykke med det - det er ventetiden værd :slight_smile: