Jeg skal bare ind i år!

Hej
Jeg har netop, til stor glæde og fortrøstning, fundet frem til denne side og har straks registreret mig som (forhåbentlig) kommende medicin studerende!
Jeg er endnu én af de mange i mængden, som er desperat for at komme ind på studiet som jeg nu i omkring 3 år har været fuldstændig sikker og opsat på. Jeg skal til at skrive min motiveret ansøgning, og kunne godt bruge lidt feed-back i forhold til indholdet af denne. Jeg vil for at gøre en lang historie kort (ja, det er da vidst for sent!), nedskrive mit CV og håber at i vil pointere hvad i synes er EKSTRA relevant i forhold til medicinstudiet… Jeg ved hvad det forskellige har givet mig som person, men kunne godt tænke mig at vide hvad folk der læser min ansøgning især vil lægge mærke til som styrke i forhold til uddannelsen… (Håber at der er bare én derude der forstår hvad jeg prøver at sige… :o )
Godt, nu kommer det…

*02/03 Udvekslingsstudent i Australien gennem Rotary International
*03/05 Student - tog International Baccalaureate i Nyborg
(Bestod fagene: Dansk (A), Engelsk (A), Matematik ©, Kemi (B), Biologi (A), psykologi (B), Theory of knowledge - videnskabsteori og CAS. Desværre kun med 32 point som er et omregnet snit på 8,6)
*2005 Matematik B-niveau på GSK i Kbh med karakteren 10
*2005 4 mdr. på rundrejse på Fiji, New Zealand og Australien.
*2006 1 1/2 mdr. langt kursus i ‘generel sygepleje af ældre’ før jeg blev ansat på fuld tid på et plejehjem i Korsør (4 mdr.)
*2006 Blev uddannet samarit gennem Dansk røde kors i juni
*2006 Fysik B-niveau på GSK med karakteren 11
*06/07 Fast arbejde på en skole for psykisk og fysisk handicappede børn i 6 mdr.
*06/07 Gennemført første semester på sygeplejeskolen i slagelse som fjernstuderende (med en forhåbentlig bestået anatomi og fysiologi samt mikrobiologi eksamen - Feb. 07)
*2007 Tager til Australien i 3 mdr. hvor jeg har fået job som frivillig på et hospital.

Jeg føler ikke selv at jeg har spildt min tid i forhold til optagelse på det her studie - Jeg er top motiveret og brænder for sindssygt for at komme igang med uddannelsen, men har nu samlet point, oplevelser og erfaringer i snart 2 år, så jeg håber virkelig at jeg har rygvind i år!!

Har jeg ok chancer? Og igen hvad mener i vil være absolutte styrker i forhold til studiet?

På forhånd tak ;o)
Trine

Hi mate, jeg var også IBer! :smiley:

Ja helt sikkert… og Ro på nu, tror du er den med mest relevant fritid, af alle dem jeg har læst…

så håber da du kommer ind!!

hvor søger du henne?

Men skriv din ansøgning, og læg den op! så kigger vi på den :wink:

Wow… Og jeg troede at jeg havde haft travlt! Det er jo helt vildt hvad du har lavet :shock:
Jeg har sgu aldrig set noget lignende!

Med de kvalifikationer burde de sende DIG en ansøgning :smiley:

Hvis man endelig skal sige en smule “negativt” så bør du overveje hvordan du vil kringle det faktum, at du har været optaget/læst sygeplejerske - men det bør næppe være noget problem… Jeg ved ikke om det er noget de vil gå op i, at du har “droppet” et tidligere studie, men som sagt kan den meget let kringles… Fx at du, da du ikke kom ind på medicin, valgte at læse til sygeplejerske, men hurtigt fandt ud af, at det ikke var det, men at det til gengæld absolut var medicin… Jeg ved ikke, hvordan de vil se på det, hvis du melder ud, at du “kun” tog sygeplejerske for at samle points… Det bør i hvert fald nok lige overvejes, hvordan du begrunder det… Ellers ser det ret sindssygt ud - umiddelbart uden at have set din ansøgning eller andet, ville jeg da mene, at du ligger i den øverste del af bunken :slight_smile:

Held og lykke!

Meget imponerende CV. Du kan næsten ikke undgå at blive indkaldt til samtale ( eller hvordan de nu gør det i år ). Læg din motiverede ansøgning op og så ser vi på det :slight_smile:

Giver iøvrigt stof til eftertanke at nogle arbejder så hårdt for at komme ind på studiet mens andre ( læs: mig ) bare beslutter sig 2 dage før kvote 1 ansøgningen skulle sendes afsted ( et eller andet skulle man jo lave :slight_smile: ) Heldigvis har det vist sig at være det perfekte studie for mig skal det lige siges!

Det eneste du kan gøre er, at focucere på, at få forklaret optagelsesudvalget hvorfor du vil være læge og ikke sygeplejerske. Det vil være en stor hjælp for dig, at bruge lidt tid på studieordningen.

Du skal altså prøve på, gennem din motiveret ansøgning, at skabe en rød tråd fra det du har lavet til det du gerne vil lave(studere medicin og senere arbejde som læge). Når jeg nævner studieordningen er det fordi RIGTIG mange ansøgere IKKE ved særlig meget om studietindholdet. De har måske forcuceret lidt for meget på bare at blive optaget samt at blive læge!

Du skal skrive lidt om hvad det er på studiet(fagligt) der motiverer dig og hvordan det du har lavet kan bruges ifh det.

Optagelsesudvalget for RIGTIG mange gode ansøgninger (ansøgere hvis forældre, studmed, jounalister og andre har HJULPET med at lave).

Du skal derfor vise dem, at du har overvejet dit valg og ikke bare er en af dem der har set for mange serier i fjernsynet.

Som trøst: Hvis det skulle gå galt, kan du heldigvis søge igen næste år. Sygeplejerske er da et fint job med gode muligheder. (det er ment positivt og ikke som en provokation)

Held og lykke med optagelsen! :?

Eneste anke - du skal nok læse din ansøgning bedre igennem end dit indlæg :wink:

Men ellers tænker jeg det samme som spurs_hot - godt jeg ikke skulle søge ind igen… Det var tider da snittet hed 9.1

Synes at dit CV ser imponerende ud, skal jeg lige sige.
Jeg har været med til at afvikle samtaler med kvote 2 ansøgere ved SDU og hvis jeg skal komme med et godt råd, så er det vigtigt med den røde tråd. Vis din målrettethed og indsigt i studieordningen og vigtigt, søg alle tre universiteter. Med din bagrund ville det undre mig hvis du ikke bliver kaldt ind til samtale her på SDU.
Held og lykke :smiley:

Hey Færingen - du siger, at du har været med til at afvikle samtalerne ved SDU… Og dernæst, at det er vigtigt at søge alle tre universiteter… Kan man “som udvalg” se ansøgernes prioriteter? Jeg er blevet oplyst ved studievejledningen i Kbh, at ingen udover KOT ser ens prioriteringsliste… Kommenter meget gerne :roll: Hilsen en også håbefuld kvote 2-søger :bash:

De kan ikke se din prioritering men de vil med sikkerhed spørger dig om den, når du sidder til samtalen.

Vi har ikke adgang til at se ansøgernes prioriteringer, men som tossen anfører, så spørger vi som regel om det. Så er det op til en selv :angle:
Jeg synes at det er vigtigt at man søger alle steder, da det giver et hint om hvor ivrig man er efter at komme ind.

Tak for alle jeres forslag, råd og ‘skulderklap’… :slight_smile:
Jeg har lagt et udkast til en motiveret ansøgning ud under emnet ‘motiveret ansøgning!’

Den er alt for lang og skal kortes ned (især den til KU). Nogle forslag til hvad jeg kunne ekskludere?? og hvor mine aaalt for lange sætninger og mit unødvendige ordbrug kunne minimeres…

Det er imponerende hvad du har nået, men jeg lægger mærke til, at de ting du har lavet har været i ret korte perioder. Da jeg skulle ind i 1997 var det kun ophold, arbejde el. lign. på 6 mdr. eller mere der gav point til kvote 2 ansøgningen.
Jeg synes du skulle overveje at blive i Australien i 6 mdr. hvis det er muligt - det skulle også være muligt inden studiestart.
Jeg havde selv et snit på 8,7 fra gymnasiet, og det eneste jeg lavede før jeg kom ind var, at arbejde frivilligt på et børne hjem i England i 6 mdr. og en dag. Det gav point for udlandsophold, frivilligt (ulønnet) arbejde og arbejde i udlandet på een gang - ikke dårligt.