Kan det lade sig gøre?

Hej alle,

Jeg er ny herinde og er rigtig glad for at have fundet dette site, da jeg har en hel del overvejelser om hvorvidt jeg skal søge ind på medicin, som jeg gerne vil drøfte med nogen. Jeg er knap 30 år gammel og er i gang med min kandidat uddannelse i filosofi. Udover det, er jeg enlig mor til min søn på 1 år. Jeg har i mange mange år haft et stort ønske om at læse medicin, men det er ikke blevet til noget fordi jeg har en gammel sproglig studentereksamen med et ret dårligt snit, 5,3 ifølge den nye skala. Og så mangler jeg matematik, fysik og kemi. Jeg forsøgte at læse fagene op for flere år siden, men jeg var ikke tilstrækkeligt disciplineret til at kunne følge med, og jeg endte med at droppe ud. Sidenhen startede jeg så på filosofi som jeg har en bachelor grad i, og som nævnt tidligere er jeg i gang med at læse kandidaten. Jeg har i flere år forsøgt at acceptere at jeg aldrig bliver læge, men jeg føler simpelthen at jeg må prøve om ikke det alligevel kan lade sig gøre. Jeg ærgrer mig forfærdeligt meget over at må give afkald på den drøm og det river i mig hver gang jeg taler med - eller møder en læge. Jeg har derfor besluttet mig for at finde ud af om det på nogen måde kan lade sig gøre komme til at læse medicin. Mine spørgsmål er som følger:

Er der nogen herinde, der som enlig forælder læser medicin, og hvordan går det i så fald? Min søns far er meget engageret og vi har et rigtig fint samarbejde. Planen er at vores søn skal bo hos hver en uge af gangen når han bliver stor nok, men der går minimum et par år endnu. Udover det, så har jeg et godt netværk i form af bedsteforældre som rigtig gerne vil hjælpe med at passe ham.

Jeg mangler som sagt matematik A og fysik og kemi B, det kommer mindst til at tage 1,5 år at læse fagene op så jeg overvejer at læse en hel HF i stedet på 2 år, for så i stedet at kunne søge ind via kvote 1. Er der andre der har gjort det på den måde?

Og så til min største bekymring!: Jeg har LANGT fra nok SU klip til at læse en hel ny uddannelse. Jeg kan tage slutlån på det sidste år, og så kan jeg MÅSKE nå at spare sammen til, i kombination med mine resterende SU klip at klare mig selv i et år i løbet af studiet, men det efterlader jo 4 år uden indkomst. Jeg er villig til at låne pengene i en bank, hvis ellers det kan lade sig gøre. Er der nogen der ved om der en nogen banker der vil låne sådan et beløb ud til en studerende? Jeg tænker selv at det i virkeligheden nok er ganske urealistisk, men så alligevel ikke, de gør det jo i allemulige andre lande.

Så vidt jeg kan forstå oprettes der pensionisthold for dem over 30. Jeg kunne godt tænke mig at høre fra en af pensionisterne om der er nogen ulemper ved at være lidt op i alderen ved studiestart? Jeg forestiller mig selv at min alder i mange henseender er en fordel for mig, bl.a. fordi jeg har tiltro til min begavelse og min selvdisciplin.

Jeg glæder mig rigtig meget til at høre hvad folk mener! :slight_smile:

Hej, det eneste jeg tror jeg kan svare på er det med hensyn til kvote 1. For så vidt jeg har forstået, kan man ikke ændre sit gennemsnit uanset hvad, vil det altid være det, som man fik ved sin første gymnasielle uddannelse. Har nemlig ikke selv et højt nok gennemsnit som det ser ud til, og jeg går i 3.g, men jeg har læst rundt omkring, at nogle opfordrer folk til at droppe ud i 3.g, fordi gennemsnittet netop er fastlagt når man får sin studentereksamen.
Mvh.

Hvis du virkelig vil det skal alder ikke være en hindring for dig. På bachelor-medicinstudiet er der rigtig mange der er over 30. Tiden går altså hurtigt, tænk på hvad resultatet bliver ?! Alle medicinstuderende ender samler sted -> læger.

Sæt det som dit mål og gå fremad med det

Held og lykke :stuck_out_tongue: :wink:

Jeg er godt i gang - læser matematik A og fysik B på VUC nu. Tog mat B på turbo i sommerferien og tager kemi B efter jul. Så jeg søger ind via kvote 2 i marts 2019. :slight_smile: Håber jeg slipper igennem optagelsesprøven!

Tillykke med optagelsen! Skriv gerne hvordan det er at starte :smiley: