Kan man arbejde som vagtlæge før KBU evt direkte efter KBU?

Hej
Er der nogen der ved om man må arbejde i vagtlægen dvs. som en del af vagtlægeordningen inden man afslutter sin KBU eller direkte efter KBU?

Hvilke kvalifikationer har du? Ingen, for du har ikke ret til selvstændigt virke…

Det kommer nok an på regionen. I 1813 tager de vist imod alt der kan kravle og gå.

I Region Sjælland, som jeg arbejder - skal du være FASE 1 læge for at kunne tage vagter og da kan du kun tage besøgsvagter. FASE 1 læge er altså i gang med din hoveduddannelse i almen medicin.

Du skal ansøge om vagtlæge ydernummer (medmindre du køre for den praksis du er ansat og under dennes supervision) og dette skal godkendes, så du skal vel have rette kvalifikationer af hensyn til patientsikkerheden (og din egen sikkerhed - klagesager og styrelsens for patientsikkerhed…). Men altid forudgået af følgevagter og supervisionsvagter, som jeg er det bekendt.

Jeg tager fejl tror jeg. Jeg sidder ikke i sekretariatet. Det ser ud til skal være FASE 2 læge for at få vagtlægeydernumer. Altså have overstået intro, første 6mdr af hoveduddannelsesstillingen og være
i gang med hospitalsdelen : 2,5år.

Jvf

Som udgangspunkt bør det fortrinsvis være de praktiserende læger i regionen, der fungerer i konsultations- og besøgs-vagter.

Såfremt der er behov for at anvende andre læger, gælder følgende, idet der samtidig henvises til overenskomstens § 39 stk. 7, 3. pt.: “På alle vagter hvor vagthavende læge ikke er speciallæge i almen medicin, skal der være en bagvagt, der opfylder disse betingelser. De i vagtordningen deltagende læger kan aftale, at ansatte læger, vikarer og uddannelseslæger (fase 2 og 3) deltager i vagtordningen”

Ellers må du kontakte den pågældende regions sekretariat.

Tak for svaret frold.

Skal man tage nattevagter når man er i hoveduddannelsesstilling?

Det er svært at være konkret når jeg ikke ved, hvilken region vi taler om.

Som uddannelseslæge i Region Sjælland - mener jeg ikke man har nogen vagtforpligtigelse.

Det handler om region Sjælland og tusind tak for svaret, spørgsmålet har virkelig givet mig problemer på det sidste, jeg tænkte på at droppe ud hvis jeg var nød til at tage nattevagter :frowning: Jeg er kommet helt i tvivl om uddannelsen overhovedet er noget for mig :frowning:

1 Synes om

Er der nogle karrieremuligheder efter endt studie hvor man kun arbejder deltid, eller hvor man ikke behøver at tage turnus fx arbejde der ikke har noget med patienter at gøre (for det vil jeg ikke have noget imod hvis der er andre muligheder end fuldtidsarbejde)

Hvor finder du et arbejde som læge, hvor du ikke arbejder om natten :thinking:

Det kan vel ikke overraske at man som læge har en betydelig del natarbejde særligt, som uddannelseslæge. Men også som speciallæge i de fleste specialer.

Vi må nok som sygehus læge i fremtiden se mere og mere forskudt arbejdstider - hvor de tidligere 15:30-08 vagter erstattes af delt vagt - grundet den store vagtbelastning der er. Så vi nok kommer til at se det mere som sygeplejersker med 8-16, 16-23, 23-08 - det er i hvert fald det det lugtede af ved seneste overenskomst. Men det er ikke lægernes ønske - men nu er jeg ikke sygehuslæge :smiley:

Kortere vagter er selvfølgelig bedre, men det er stadig ret hårdt synes jeg. Jeg har prøvet nattevagter gennem FADL og det var totur lol

Men jeg ved det ikke. Er ret fortvivlet, fordi jeg ønsker at læse datalogi efter endt studie (den er frataget uddannelsesloftet), men det kan jeg jo ikke hvis jeg skal arbejde fuldtid og nattevagter er ikke noget jeg er glad for. Jeg ved ikke om, man overhovedet kan undgå turnus og tage en alternativ vej til arbejdsmarkedet, men det ved jeg ikke om man kan arbejde deltid med