Kan man undervise som stud.med?

Hej :smiley:

Jeg håber, I Allesammen er i ve og vel…

Jeg kom i tanke om et spørgesmål :

Jeg havde tidligere hørt, at man, som medicin-studerende kan undervise ( arbejde) andre klasser som en slags hjælpelærer. Man skal selvføgelig undervise dem som går i klasser under én selv…

Men mit spørgesmål er : HVordan kommer man i betragtningen, hvis man ønsker at arbejde som underviser? Skla man selv ansøge eller kan man blive tilbudt…?

Og hvis man bliver udvalgt…skal man være “nørd” med topkarakter, førend man kan/må …

Mv. Ali

På SDU bliver stillingerne slået op og de går typisk til dem med de højeste karakterer eller ligenende undervisningserfaring

Der er også (i hvert tilfælde på KU) karaktererænser. F.eks. skal man have fået minimum 10 på 3. sem for at undervise dette semester efterfølgende.
Hvordan det ser ud på andre semestre eller i andre byer, ved jeg faktisk ikke… Men vær opmærksom på det.

Hey!

På KU gælder generelt den regel, at man skal have minimum 10 i det fag, man ønsker at undervise i.

Man skal altså have bestået det semestertrin, man underviser på, og instituttet opslår selv stillingerne, når de mangler.

Vh. Kim

På KU skal man have bestået 1-5 semester for at undervise i anatomi. En regel der dog indimellem dispenseres fra…

Har lige et par spørgsmål til dette :smiley: :smiley:

Er det meget attraktivt at undervise?? Hvad er lønnen, og er der andre bonusser? Kan det ikke være svært få tid til at undervise… Tænkte bare… Man skal vel selv have noget undervisning en gang imellem, og der er vel en reel chance for, at ens egen undervisning og der hvor man skal undervise falder sammen??

Det blev vist til lidt mere end bare ”et par” spørgsmål… Men håber det går

M-Ali og Tølle:

Der er undervisningsmulighed på flere semestre. Tidligst efter 2. semester, hvor man, såfremt karakterer m.v. er i orden, kan undervise i histologi. Efter 3. semester kan man blive præparatfremstiller, efter 6. dissektionsunderviser, underviser i thorax og abdomen etc. Mulighederne er rige for dem, der vil og kan - det er dog ikke alle studenterundervisere, der er lige skarpe.

For histologiundervisere er lønnen 500 kr. pr. undervisnings- og forberedelsestime, ifølge en tidligere SAU-underviser i nævnte fag.

Apropos præparatfremstilling: Hvor skal man lede efter stillingsopslag? Har bladret MOK for de seneste år igennem, men har ikke haft held til at finde ét eneste opslag for dette. Links til nuværende eller tidligere opslag ønskes!

Jeg mener, at opslagene tidligere har stået i universitetsavisen samt på anatomisk instituts hjemmeside, men det er flere år siden at jeg har holdt øje med det.
De er formentlig opslået ligenu, da der skal ansættes nye undervisere til næste semester i løbet af august. Prøv evt at surfe lidt rundt på ovennævntes hjemmesider.

Hej Obecalp:

Lønnen for alle anatomiundervisere på KU er aktuelt ca. 516 kr i timen og det er summen af lønnen for en undervisningstime og 1,5 forberedelsestime.

Hvad angår præparatfremstillingen bliver stillingsopslagene slået op i MOK (men kun en uge) og på tavlerne rundt omkring. Typisk i begyndelsen af et semester. Imidlertid bliver der ikke søgt nye hvert semester (fx bliver der nok ikke ansat nye til efteråret). Måske skulle vi slå dem op på studmed.dk næste gang, hvis det er i orden med Frold…

Anatomiundervisere skal bare udfylde en ansøgningsblanket og aflevere den inden 1. august, så vidt jeg husker.

"Imidlertid bliver der ikke søgt nye hvert semester (fx bliver der nok ikke ansat nye til efteråret). "

Ærgerligt! Det må så være nyt, for jeg lod mig for et par måneder siden fortælle (af Johan), at der netop skulle opslås nye stillinger til efteråret.

Hvad så hvis man får et 13-tal (el. et 12-tal) i neurofysiologi på 3.sem (på KU), vil det være at betragte som værende på lige fod med et ditto i anatomi når man søger om en stilling som anatomi-underviser på 3.sem?

Neurofys har meget lidt at gøre med anatomi :slight_smile:

Anatomi er navne, neuro fys er ledningshastigheder, samt nervefiber opbygning.

Jeg tror ikke umiddelbart, at man efterfølgende kan se forskel… der står vist ingen steder, hvad du har været op i.

  • Mikkel

[quote]Neurofys har meget lidt at gøre med anatomi

Anatomi er navne, neuro fys er ledningshastigheder, samt nervefiber opbygning.[/quote]

Efter sådan en udtalelse håber jeg sgu ikke at du bliver neurolog! Eller kirurg for den sags skyld!!

Det er da fuldstændig korrekt set i et KU 3. semester eksamensperspektiv, at eksamen i neurofys intet med anatomi har at gøre…

  • Mikkel

Men man kan uden problemer undervise, hvis man er kvalificeret og de vil ansætte en.
Jeg underviser fx på Hvidovre Hospital, i akut patient gennem e-learning.
Det er en udspringer af at jeg har arbejdet med e-laerning og akut medicin i over 4år (medudvikler MicroSim), samt er medforfatter på et kapitel omkring akut medicin i en lærerbog.

Man skal bare altid se på om man selv synes at man er kvalificeret, og kan hjælpe andre, og har lyst samt tid.
Hvis man kan svare ja til alt, så kan du søge alt hvad du har lyst til.
Jeg har oplevet en del medstuderende på de små semestre som underviste, fordi de selv havde fået 13, fordi de havde lært stoffet uden ad, og ikke forstod det. En kombination som ikke er så smart som underviser.

Så er det op til folk om de vil ansætte dig.

Jeg er fuldstændig enig med dig, gundestrup! At man har fået et 13-tal i et fag er ikke ensbetydende med at man er en god underviser, men det åbner da helt sikkert nogen døre hvis man har interesse i at undervise. Og ligesom med alt mulig andet så kan man altid blive en bedre underviser gennem erfaring (hvis altså man er interesseret i at blive bedre!).