Kan viden fra lægeverdenen overføres?

Hej,

I forbindelse med et eksperiment i brugerdrevet innovation, forsøger jeg at finde konkrete løsninger og ideer til, hvordan man kan gøre allergikeres føde- og dagligvareindkøb lettere, da det ofte kan være svært og tidskrævende at finde “allergivenlige” produkter.

Da læger i vid udstrækning forsøger at identificere påvirkninger, der kan have enten skadelig, forebyggende eller behandlende effekt på kroppen (fx i form af medicin, henvisning til videre behandling, træning osv.), vil jeg i dette forum spørge
“Hvordan kan man gøre indkøb i detailhandlen lettere for allergikere, så de let kan identificere sikre/usikre føde- og dagligvarer?”

Med andre ord: Kan viden omkring identifikation af påvirkninger, der kan have skadelig, forebyggende eller behandlende effekt på kroppen, overføres til problematikken omkring identifikation af allergivenlige føde- og dagligvarer?

Hvis du har en idé - hvad enten den er simpel eller kompliceret - vil jeg meget gerne høre den!

Mvh
Camilla

lav en transplatform app, som kan læse stregkoder gennem cameraet i telefonen.
Den kalder så op til en database, online, som indeholder information omkring varen.
indholdsstoffer, osv.
yderligre skal det være en funktion så folk kan slå vare op på navn + producent.
Samtidig skal man have en lokal profil, hvor brugeren kan oplyse hvilke ting brugeren ikke kan tåle.
Dette vil så kunne give “advarsler” når man slår et produkt op.

Jeg vil forslå at bruge dette framework;
http://www.rhomobile.com/
Da man kun skal lave én app, som så lave til alle mobile platforme.

mvh
Svend gundestrup

På en eller anden måde bør man kunne integrerer information fra http://www.toft.dk/e-nummer/

Er vel allerede lidt ved at være gjort, når der f.eks. står “dette brød er lavet på en fabrik hvor der håndteres nødder”
og lignende. -og så har vi jo også deklarationer.

Men det bedste ville være hvis man kunne samle allergenerne i grupper som typisk krydsreagerer,
og så give hver gruppe en betegnelse eller bogstav, f.eks. kan vi kalde ærter, nødder og birk for “A”.
Allergikerne ville så vide hvilke typer allergener der er i en vare.

Eks: Erik er peanut-allergiker, og ved at peanuts og lignende allergener har mærket “D”, han ser på en pakke småkager der
i slutningen af indholdsfortegnelsen er mærket “A D F” og så ved han at han ikke bør spise dette. Hvis der kun findes
spor af et allergen, så kan det sættes i parantes.

Hvorfor ikke finde et kompromis?

En gennemarbejdning af de danske supermarkeder, der gør at de kan reklamere for deres gode indsats, der samtidig giver kunderne lyst til at købe der, og er noget der ren faktisk gør det nemmere for folk at købe en?

At skulle tage alle brød frem på brødhylden, vende dem om, kigge de små bogstaver igennem, og læse alt hvad der står, for at finde den korte sætning: “Kan indeholde spor af nødder” er ikke lokkende. Allergi-børn holder sig til et bestemt type brød, hvis de ved det “dækker deres behov”.

Mit foreslag: Farvemærk alt efter hvilken allergi-gruppe det tilhører, der hvor prisen / varenavnet står på hyldeforkaten. Så kan man se brun prik hvis denne varer kan indeholde spor af nødder. En rød prik hvis det indeholder rester af skalddyr osv. En let, ikke teknologisk og ikke tids-krævende feature som nemt kan adapteres af hver mand og kvinde. Der kan være nogle problemer for farveblinde, men ved ikke om en sort cirkel omkring, eller noget andet kan udelukke denne problematik…