Kandidat i Bioteknologi Kvote 2

Hej derude,

Jeg har siden jeg kunne huske gerne ville være læge, men kæmpede egentlig aldrig rigtig for det. Jeg var ekstremt skoletræt i gymnasiet og tog det slet ikke seriøst og har derfor et elendigt snit. Jeg tror det ligger på omkring de 5. Jeg er 31 år, er i fuldtidsarbejde og har en kandidat i Bioteknologi. Jeg har nørdet lidt herinde, men synes ikke jeg finder særlig mange ansøgere der har en kandidat indenfor naturvidenskab…

Jeg tænker, at jeg tager de adgangsgivende fag “igen” på VUC inden jeg søger ind som kvote 2. Hvordan ser i min case? Er det helt udelukket at komme ind? Jeg tænker mest at jeg vil læse på AU, AAU eller SDU…

Hej
Du kan ihvertfald komme ind via optagelsesprøver som bliver afholdt på sdu. Jeg kom selv ind på sdu, via optagelsesprøven, da mit snit var milevidt fra kvote 1 kravet.
Århus Universitet afholder også optagelsesprøver, så der har du også rimelige muligheder.

Du kan kun tage kvote 2 testen til Medicin, hvis du har et gennemsnit på mindst 6 på den nye skala. Ellers kan man få dispensation, hvis man kan dokumentere (fx med lægeerklæring), at der har været usædvanlige forhold til grunde for, at gennemsnittet er så lavt.

Det eneste universitet, der fra næste år ikke har optagelsesprøve til kvote 2, er Aalborg Universitet, men der burde du så også have en fair chance, med din erfaring fra din uddannelse.

At tage de relevante fag om på VUC kan se pænt ud på din kvote 2 ansøgning, men du skal være opmærksom på, at det koster mere at tage de fag, når man har en videregående uddannelse i forvejen. Det kan godt løbe op i mange penge.
Hvis du har pæne karakter fra din Bioteknologi uddannelse, kan de måske være mere relevante at medsende i din ansøgning.

Der skal også være gået mindst 6 år, fra du blev færdiguddannet, til du kan søge ind, på grund af uddannelsesloftet.