Karakterer Medicin Studiet

Hej!

Jeg har altid være tæt på eller ved dumpegrænsen når jeg har været til eksamen. Jeg har prøvet adskillige læseteknikker, men føler ikke rigtig jeg har knækket koden endnu…

Hvordan læser i og i hvor mange timer ad gangen læser i?

1 Synes om

Yes - Har bestået stort set alt; men ender altid med lave karakterer.
→ Jeg sætter utrolig meget arbejde i mit studie, men føler ikke opnår tilstrækkelige resultater. Jeg er godt opmærksom på at karakterer ikke betyder det store, men føler mig påvirket af mine karakterer, da jeg ofte ser andre medstuderende lave halvdelen af det arbejde jeg laver og alligevel få højere karakterer end mig…

Hvilket uni læser du på?

Jeg læser omkring 20 timer om ugen (ikke eksamensperioder) inklusiv forelæsninger og holdundervisning og har et snit på 8. Det handler ikke rigtig (i hvert fald for mig) om hvor meget man læser undervejs fordi man ender med at glemme en hel del alligevel.

Jeg har altid tilrettelagt min eksamenslæsning i forhold til slides og IKKE bogen, fordi dem der laver slides er også dine eksaminatorer og censorer, og de kondenserer det, der bliver lagt vægt på —> oftest også det der kommer til eksamen.

Jeg bruger en eller to dage på et helt emne (feks hele hoved-hals hvis det har været makro), så snakker jeg det igennem med en eksamenspartner således at vi tester hinanden på viden. Derefter laver vi eksamenssæt. Så tester vi hinanden igen. Desuden er jeg altid færdig med eksamenslæsning cirka 1 uge før eksamen, og ofte plejer min læsemakker og jeg at sidde og snakke ALLE emner og de ting vi har været i tvivl om i løbet af den uge og laver rene eksamenssæt op til eksamen. Derudover så sætter vi især fokus på forståelse og ikke bare ren udenadslære. Så snart man kan forstå kan man også udlede svaret i mange tilfælde. Helt seriøst, nogle gange så stop op i din læsning og så spørg dig selv “hvorfor er den her mekanisme vigtig og hensigtsmæssig?”. Der får dig rigtig langt!

Det har fungeret i mikro, i makro, i fysiologi, i biokemi. Jeg har fået mindst 7 i alle de fag og 2 har været mundtlige.

OPSUMMERING: intens eksamensperiode, fokus på slides, mindre i bogen, snak det igennem og så gør det uden at kigge på “slides” imens, I skal have kigget dem igennem FØR I snakker om det for at se hvor meget I rent faktisk selv kan.

2 Synes om

Jeg læser på KU. Hvor tidligt plejer du at gå i gang med tidligere eksamenssæt og hvordan plejer du at læse? Bruger du nogle specifikke teknikker til notetagning eller hvordan?

Tak!

Følger også lige med her. Det at læse igennem slides lyder jo teoretisk set meget fornuftigt, men på KU, hvor jeg selv studerer, er der bare mange forelæsere, hvis slides primært består af billeder af pensum og grafer fra forskellige forsøg. Hvor studerer du @maddie?

Har nemlig også prøvet det af med at læse gennem forelæsers slides, men lavede så efterfølgende eksamenssæt, hvor der var op til flere spørgsmål, hvis svar man kun ville kunne finde i bogen (især fysiologi).

Det kommer an på faget.

Hvis der er 30 moduler i alt, så sætter jeg det af således at der er 1 dag til hvert modul, medmindre det er et nemt modul, så kombinerer jeg det med et andet.

Det vil sige med 30 moduler, så cirka maks 37 dage før eksamen går jeg i gang med eksamenslæsning, fordi så har jeg 7 dage til de ting, der var svære at forstå og til at repetere, køre eksamenssæt og teste mellem min læsemakker og mig.

Jeg tager ikke noter som jeg kigger på igen, men jeg tager nogle sløsede noter undervejs for at tvinge mig selv til at følge med. Så omformulerer jeg det, de siger eller det, der står.

Til sidst laver jeg altid en opsummering for mig selv: det der kaldes “ active recall “

Jeg læser på AU. Vores forelæser slides kan også være dårlige, så jo, så supplerer man med bogen men jeg går jo også igennem holdundervisningen og deres slides og så kan man bruge bogens overskrifter som en indholdsfortegnelse.

Helt enig her - har prøvet at gennemse alle forelæsningslides og oveni købet grundt prøve at tage notater til de billeder som der bruges i disse forelæsningsslides.

  • afhængigt af kurset er man “heldig” hvis man kan svare på 40% af det som ses i eksamenssættene :frowning:

Meget sandt, men en del forelæserne (på KU) advarer også om at de nok ikke kan nå rundt om hele pensum i deres forelæsninger, og at man derfor også selv skal læse.

SAU slides er dog meget godt til især anatomi-delen af kurserne.