KBU phd kombi overvejelser og spørgsmål

KBU phd kombi overvejelser og spørgsmål
0

Hej

Går med overvejelser om at skrive phd som en videreførelse af mit speciale.
Imidlertid har jeg en masse spørgsmål, som det ikke er lykkedes mig at finde svar på Google eller herinde.

Jeg har som speciale udført en mindre klinisk undersøgelse indenfor anæstesiologi, men jeg ser ikke mig selv som anæstesiolog om hverken 5 eller 10 år, og heller ikke om 15 år for den sags skyld. MEN, imidlertid har min vejleder spurgt om jeg var interesseret i at få en phd, der jo retteligt er en forskeruddannelse.

Mine overvejelser er så om det er “spild” af tid at bruge 3 år på en phd indenfor anæstesiologi, når man allerede nu ved at man ender indenfor et eller andet subspeciale som ikke lugter særlig meget af akutmedicin?
Dvs. det speciale jeg engang vælger, vil de bare grine af en eventuel phd, da det ikke er interessant for deres felt eller vil de betragte det som en bonus fordi jeg har slidt for at få en forskeruddannelse som forhåbentlig avler mere forskning?

Er der nogen, som har erfaringer med eller som måske har gjort sig nogen tanker om phd i fællesskab med KBU? Ved at der sidste år ikke var stort mere end en håndfuld der brugte den løsning. Anyone?

Jeg har prøvet at google mig frem til nogle svar, men synes ikke lige at der var nogen reelle svar i sigte. Men på den anden side kan det jo være at andre har bedre succes med google eventuelt via www.lmgtfy.com, nå, spøg til side.

Hej Christian

Du skal være velkommen til at ringe til mig en af dagen (fang mit nummer på FB) hvis du følger jeg kan give lidt mere feedback!

Det er aldrig dumt at tage en FORSKERUDANNELSE … den danner god basis for din videre færd som læge!
Det vil uden tvivl være en fordel i nogle speicaler at tage en ph.d. indenfor et specifikt fagområde… eks. den klasisske med et ønske om at blive kardiolog som herefter får en ph.d. der indebærer en masse EKKO, hvorved man allerede har en kæmpe fordel når man skal igang med det videre forløb…

KBU i kombi med ph.d. indebære jo blot at du får en KBU plads i den region du skal lave din ph.d. og fleksibilitet fra din afdeling er ingen garanti! Det vil sige at du kan ende op med KBU plads i Holstebro hvis du laver ph.d. i Århus (hvis det går helt galt :wink: )
Så vidt jeg husker så er blokkene tilhørende SDU ikke blevet genforhandlet sidste år hvor jeg undersøgte muligheden og således skulle man ud i speciel ordning - og dengang snakkede man også om at ordningen måske var på vej ud?? Jeg mener at jeg snakkede med Gitte Halling http://www.sdu.dk/ansat/GHalling.aspx … du kunne jo give hende et ring

Jeg har således selv overvejet ph.d. i kombi med KBU, men valgte det fra da det i min verden var er et kærkomment afbræk fra eksamenslæsningen at arbejde et år uden også at skulle fokusere på studie ved siden af :slight_smile: heldigt nok… for dertil kom en H… masse overarbejde som bare ikke ville være foreneligt med at skulle knibe ph.d. studier ind (50-70 timer om ugen efterlader nu ikke meget plads) men om end alligevel blevet tid til nogle kurser undervejs som arbejdsgiver gavmildt har betalt løn for :smiley:

En langt bedre løsning i min verden (hvis du vil hurtigt frem) er at kombinere en ph.d. med en deltids introstilling i et speciale du kunne forestille dig selv i. Dermed kan du i princippet drøne gennem 2 introstillinger mens du laver ph.d. eller tage 1 intro og herefter gå i hovedudannelse …og fortsat ikke have meget mere end 50 timer om ugen … hvilket er perfekt arbejdsmængde i min firkantet verden :doc:

Hej Norah

Jeg har først set din besked idag. Jeg har en masse antenner ude i øjeblikket, for det er et emne jeg gerne vil vede noget mere om. Alligevel er dit input super. Jeg ringer til dig en eller anden dag og hører mere.

Christian