Kemi

Jeg vil egentlig bare spørger om hvor meget kemi man får på studiet?

Og i hvilken form for kemi man får - altså om det er i samspil med biologien, eller om det bare er ren kemi, hvor man f. eks. kigger på obitaler og reaktionsmekanismer m.m.

Det kan godt virke som et lidt underligt spørgsmål, men vil egentlig gerne vide da jeg havde nogle ret dårlige kemilærer på gymnasiet. Så min kemiske viden er desværre ikke nogle af mine stærkeste sider.

Jeg tror det kommer an på hvor du læser medicin, da de forskellige universiteter har forskellige studieordninger. På KU på 1. semester er der en del kemi, hvor man hurtigt i løbet af semesteret kører organisk og uorganisk kemi igennem svarende til niveau noget over gymnasialt A-niveau. Som jeg husker det var det ikke sat specielt ind i nogen biologisk sammenhæng. Men nu er det også et stykke tid siden jeg gik på første semester, og tingene kan godt have ændret sig siden :slight_smile:

Jeg skal starte på SDU her den første 1. Februar…

Jeg er lige startet på SDU her i september. Jeg havde kun kemi c i gymnasiet, og som dig, en utroligt dårlig lærer. For 3 år siden tog jeg så et suppleringskursus til kemi B, et såkaldt turbokursus. Det varede kun 3 uger, og vi nåede rigtigt meget igennem. Det burde i teorien være nok til at klare studiet. Men som de skriver i de papirer du har modtaget, så bør man følge op på sin kemiundervisning, hvis det er længe siden. Det første modul (indtil nov. for mit vedkommende) bestod af en studiestartsopgave, førstehjælpsundervisning og sidst, men absolut ikke mindst, biokemi. Der bliver samlet op på de grundlæggende principper, men hvis din kemividen er langt væk, går dette lidt stærkt. Derfor kan jeg kun anbefale dig at læse lidt op på det :slight_smile:
Håber du kunne bruge svaret :slight_smile:

Jeg går på første semester på KU. Her har vi to fag: Humanbiologi og Kemi. Kemien er sværere end i gymnasiet, men også langt mere spændende synes jeg! (Og vi har IKKE om orbitaler :wink: ) Selvom der ikke er meget biologi involveret, så er der heletiden henvisninger til kroppen etc, og det føles derfor rigtig relevant. Jeg brød mig ikke om kemi i gymnasiet, men synes det er noget andet her :slight_smile: Så lad ikke kemien skræmme dig for meget.