Kittelbøger til klinikophold 6. semester

Hejsa!
Jeg skal tage mit første klinikophold her i til sommer - i udlandet. Derfor søger jeg lidt gode råd om hvilke kittelbøger, man skal købe!
På forhånd tak for goe råd :slight_smile:

“subjektivt og objektivt” af Søren Brostøm og Niels Saxtrup Nielsen

Det er god bog, der i det væsentligste opsummerer alle trin i en jornal. Fra spørgeteknik under anamnesen over mislyde fra hjertet til anslag i patella.
Og sørg for at gå forbi FADL og hent et “journalkoncept”. Det er uvurderligt at støtte sig til de første mange gange du optager journal.

Senere kan du jo investere i medicinsk og kirurgisk lommekompendium, samt f.eks. “skadestuekirurgi”. Men det er måske lige i overkanten til dit første ophold.

God tur

Jeg ved ikke hvilket semester du skal starte på men

[size=4]Oxford Handbook of Clinical Medicine[/size]

har altid været guld værd for mig.

http://www.oup.co.uk/academic/medicine/handbooks/ohcm/

Læs også her:
http://studmed.dk/viewtopic.php?t=194

Tak for svarene! Jeg skal ud i noget kirurgisk klinik - går lige nu på 5. semester, men klinikopholdet ligger teknisk set på 6.
Skal man investere i Skadestuekirurgi og medicinsk lommekompendium (evt Oxford) eller ville det være overkill?

Hej,

I kirurgisk klinik kan du ikke bruge med. lommekompendium til meget, men er du på en skadestue (ortopæd-kirurgi oftest) kan du lære meget af Skadestue-kirurgi.

Jeg havde Medicinsk lommekompendium i medicinsk klinik og var meget glad for den :slight_smile: Desuden brugte jeg flittigt den lille grønne - til at ‘oversætte’ de mange lægemiddel-navne :wink:

Journalkonceptet, med. lommekomp., kirurgisk bog af en slags, evt. en klinisk ordbog. Jeg brugte selv at læse i Sneppens bog om ortopædkirurgi når jeg kom hjem. Nåja, og den lille grønne :slight_smile: .

Hvis du har råd så køb med komp lommebog + kirkomp lommebog. De kan desuden bruges til læsning til intern medicin + kirurgi som gode suplementer til Basisbogen

go tur

Vi taler 6. semester…

Jeg nok jeg vil mene nogle af de bud er overkill…

Start med “Subjektiv og Objektiv” - læs evt. kapitlet med. komp. om journal og journal optag. I basisbog kan anbefales afsnit om akut abdomen, EKG, evt. lidt om led undersøgelser i basisbog - så er du sgu da godt med…