Klinik 7. semester KU

Hej.
Skal overflyttes fra AU til KU på 1. semester kandidat.
Er i gang med at prioritere hospitaler (klinikophold), men har ikke kendskab til hospitalerne kring København, hvad for nogen som er gode og ikke.

Har nogen her mulighed at komme med nogle gode råd?
Og hvad betyder rul1,2,3 osv?

Hospitalerne:

Amager hospital - rul 1
Amager hospital - rul 2
Amager hospital - rul 3
Bispebjerg hospital - rul 1
Bispebjerg hospital - rul 2
Bispebjerg hospital - rul 3
Frederiksberg hospital - rul 1
Frederiksberg hospital - rul 2
Frederiksberg hospital - rul 3
Glostrup hospital - rul 1
Glostrup hospital - rul 2
Glostrup hospital - rul 3
Herlev hospital - rul 1
Herlev hospital - rul 2
Herlev hospital - rul 3
Næstved sygehus - rul 1
Næstved sygehus - rul 2
Næstved sygehus - rul 3
Rigshospitalet - rul 1
Rigshospitalet - rul 2
Rigshospitalet - rul 3

Hej,
Velkommen til KU :slight_smile:
Det er svært at sige om nogen hospitaler er bedre end andre, da det jo afhænger meget af hvilken afdeling du kommer på. Derfor prioriterer langt de fleste også efter geografien. Du skal jo deltage i vagtarbejdet på sygehuset, og så er det jo meget rart, at det er et hospital tæt på din bopæl. :wink:

Med hensyn til rullene, så er det hvornår de forskellige hold har undervisning.
Semeseret består af følgende elementer: cekuundervisning, 6 ugers medicinsk ophold, 6 ugers kirurgisk ophold, blodtypeserologikusus og nogle fri uger (her ligger der også lidt patologiundervisning). Hvilken rækkefølge du har de forskellige elementer i, afhænger af hvilket rul du kommer på. :doc:
Du kan se hvordan de forskellige rul er sammensat her: 8)
http://ssc.ku.dk/studerende/bachelor_me … A_E11.pdf/

Jeg er selv lige startet på 7. semester. Jeg bor på amager og havde derfor prioritet amager højest. Jeg fik en plads på amager, men da jeg ikke er startet på klinik opholdet endnu, kan jeg ikke sige noget om hospitalet endnu. Dog skal du vide, hvis du prioterer amager, at 4 af de 6 ugers kirurgisk ophold foregår på Rigshospitalet. :wink:

Held og lykke :slight_smile:

Mange tak for det!
Det blir lidt nemmere når man kan se hvad andre har gjort.
Jeg har lidt svært at se fordelerne ved de forskellige rul, men måske er det ikke den store forskel.

Rul 1:
Har fri midt i semesteret

Rul 2:
Har fri i slutningen af semesteret

Rul 3:
Har fri i starten af semesteret.

Ellers er det jo det samme elementer alle rul skal igennem.
Men hvis du allerede ved at du skal rejse eller lign midt i semesteret så kan du jo vælge et rul, hvor det passer ind :wink:

Mange tak for det!

Er det fler som har nogle erfaringer med de andre hospitaler?
eks. rigshospitalet vs bispebjerg og herlev?

Ikke nogen som har erfaringer?

Jeg synes ikke der er de store forskelle… Nogle afdelinger er bedre end andre, men sygehusene generelt er rimeligt ens. Det eneste jeg har bemærket er, at Herlev ofte er mere tids presset pga. øget optageområde (mens personale og nybyggeri lader vente på sig).
Det giver ikke ligefrem et brugbart læringsmiljø, men der er nu også travlt på de andre hospitaler!
Hvis jeg var dig ville jeg vælge efter geografien og krydse fingrene for en afdeling med tid og lyst til undervisning.

Apropos første kandidatsemester på KU, hvor hårdt/stramt er det med klinik? Nu er jeg selv fra SDU, så medmindre der er nogen der har lavet samme flytning og kan sammenligne med et semester på SDU’s bachelor, så er en sammenligning med et semester fra KU’s bachelor nok ikke så brugbart for mig. Jeg skal bruge et semester på nogle rimeligt fritidskrævende aktiviteter, og kunne godt tænke mig at vide om det simpelthen ville være nemmere for mig at vente med at søge optagelse og tage det halve år “fri” fra studiet. Vi har ikke haft meget klinik på vores bachelordel, så jeg har ikke nogen “hands-on” erfaring med hvor krævende det er, og hvor meget der er at læse op på, på sidelinjen osv.

Det er ikke et slemt semester - nok det letteste, der er. Formålet er at lære at skrive journal, samt lære en hel stribe basale praktiske færdigheder. Det meste stress kommer over at finde patienter at øve sig med… læsemæssigt er det ret fredeligt, og man kan godt holde fri, når man tager hjem fra sygehuset.