Klinikophold 9. semester - HJÆLP!

Så er det snart prioriteringstid for os der skal på 9. på KU.

mit simple spørgsmål er hvad skal man vælge. De der har erfaringer frem med dem. Kan det betale sig at ta provinssygehus med transporten det medfører? - hvad prioriterer andre? - taktikker ?

mvh Nikolaj

Hvidovre er supergodt, specielt ort. kir. og geriatrisk. Tøj situationen er god. Kantinen er middel. Ort.kir er bedre end fx Køge (hvor jeg var i vikariat efter 9.) Brød mig ikke om kard/lunge afd.

Glostrup har de sureste mokker i linneddepotet, og der er aldrig tøj nok, bukserne er for korte og alle kitler langærmede. Du skal være hurtigt ude for at få dit eget skab. De andre på mit hold har dog været glade for Glostrup på 9. og er stadig glade for det. Kantinen er bedre end på HH.

På KAS Glostrup er der netop nu oprør i lægegruppen fordi alle kitler fremover SKAL være kortærmede :x Utilfredsheden skyldes, at man kommer til at fryse, når man ikke længere kan have lange ærmer underneden.

  • Mikkel

Men sådan er det jo på alle sygehuse grundet hygiejnekrav.

På SHF Svendborg er de ved at sende alle de langeærmede til polen for at blive syet om til kortærmede…

Det er jeg klar over, men det morsomme var, at nogle af de gamle overlæger tager det som en personlig hetz, at de nu ikke længere kan have lange ærmer i kitlen eler under kitlen - det er da grineren…

  • Mikkel

så må I be dem om at skrue of for varmen :smiley: Synes selv at det med korte ærmer fungerer fint og så jo det med hygiejnen som frold nævner.

Btw. er det jo også nogle steder hvor man ikke må bære ure og smykker pga. af hygiejnen, det er lidt det samme.

Der er såvidt jeg ved ingen steder, at man må bære håndsmykker eller ure - det er da vist børnelærdom, at det er noget gris…

  • Mikkel

Korte ærmer holder - smøger ltid mine lange op.

offtopic…

kom nu andre råd óm klinikhospitaler, og tak til rune

nogen der kender til forholdene på Bornholm ?

Var selv på Holbæk. Til at begynde med imod min vilje, men det er faktisk alletiders hospital… Engagerede og fagligt dygtige læger, der er glade for studenter.

Er der nogen der har konkrete 9. semesters erfaringer med Rønne og Falster?

  • Jeg tænker lidt på hvordan vagtplanen ser ud mht. aften/nat i ugedagene og så forlænget weekend i KBH.
  • om der er et rimeligt forhold mellem turnuslæger og studerende, eller om man skal kæmpe om patienter og venflons
  • Fagligt niveau og ansvar for f.eks. skadestuen i nattevagten.
  • Standard af indkvarteringen

på forhånd tak
steen

[quote=“steen”:334o24f3]Er der nogen der har konkrete 9. semesters erfaringer med Rønne og Falster?
[/quote]

Der er nogle studerende der har skrevet lidt om Nykøbing Falster i dette nummer af MOK.

danke, det må jeg få læst

Bare hold jer langt væk fra Gentofte :wink: Jeg valgte det i sin tid for at spare transporttid, men fortrød hurtigt. Det meste af opholdet var rigtig skidt.

Var super glad for Køge
god kantine
interesserede og hjælpsomme læger og sygep
lidt dårligere på bløddels og ort kir - men alt i alt meget godt.,-
og også overskuelig transport tid.

På hvilken måde var Gentofte skidt?

Måske har jeg et negativt indtryk af Gentofte, fordi jeg sammenligner med Roskilde, som er et superfedt sted at være som studerende.
For eksempel fik vi elendig intro på gentofte. Vi fik ½ times fælles foredrag med en læge, der udelukkende snakkede om hvor vigtigt det er at få udfyldt logbogen. Ikke nogen rundvisning på stedet (det er ikke helt nemt at finde rundt), ingen vidste hvor deres afdelinger lå, hvor vi skulle få tøj, skabe etc :blink1: Første dag på afdelingen (kir) var vores tutor ikke til stede og ingen anede at vi kom. Tutor havde ikke sat sig ind i, at vi havde en logbog, og at der var visse mål man skulle opfylde. Han hørte heller ikke efter, da vi prøvede at forklare logbogen. Vi kunne bare drive rundt på afdelingen og forsøge at finde noget at lave. Udover reservelægerne som var virkelig søde og hjælpsomme overfor os, var den generelle holdning blandt læger og sygeplejersker, at de studerende bare var i vejen :frowning:

Det medicinske ophold var langt langt bedre, hvor vi hver især havde ansvaret for et par patienter på afdelingen, som vi gik superviseret stuegang på. Alligevel var det relativt få læger der egentlig var klar over, at vi havde afsluttet medicin og kirurgi, og altså godt kunne være en resource på afdelingen udover til at lægge venflons.

Jeg har jo kun været på to afdelinger på sygehuset og ved ikke om det ser anderledes ud på andre afdelinger. Det er mit generelle indtryk, at ingen af mine medstuderende var ellevilde med deres afdelinger.

Jeg er i klinik på Helsingør og er lige skiftet til ortkir. Med afd var superfin, man får lov til at lave det man selv spørger om og lægerne er klar på at undervise selvom de har travlt. Der er mange forskellige afsnit på afdelingen samt en meget travl AMA, så man får set meget forskelligt.
Jeg er kun startet på ortkir i går, men mit første indtryk er at det også er en god afdeling at være stud. på.

Det store minus ved Helsingør er beliggenheden, busserne går som vinden blæser fra sygehuset til stationen, så det kan varmt abefales at have en ekstra cykel i helsingør hvis man har mulighed for det, det afkorter transporttiden væsentligt.

endte med at prioritere Bornholm, Nykøbing Falster, Hillerød i nævnte rækkefølge

Håber og glæder mig til en af provinssygehusene med alt hvad dertil hører.

tak for råd