Jeg har, som skrevet i et andet indlæg, læst en masse gamle debatter. Og i en af disse (kan slet ikke huske hvad den handlede om :wallb: ) er der en, der skriver at kandidater fra SDU mangler håndelag, når de når til KBU, fordi der (næsten) ingen klinik er under uddannelsen.
Er der virkelig ikke noget? Jeg bliver helt nedslået ved tanken om 6 års studier, hvis det er ren teori Og hvordan ser det ud på AU?
Jeg har ikke længere fingeren på pulsen hvad angår studieordninger, så nogle må rette mig, hvis jeg tager fejl.
Jeg vil dog sige at tilgengæld er SDUs undervisning på et tidligere tidspunkt klinisk rettet i forhold til KU der måske fortsat har en scientlign bachelor, hvor basisfag som specielt fysiologi bygger på et meget tungt grundlag. Grundforskningen her er stor på KU, så det fylder meget i undervisningen. For meget, er min holdning. Men der er jo kommet nye studieordninger siden jeg læste, så måske det er blevet bedre.
AU er vidst helt tilbage til anno 1950 hvad “den gamle” skole angår med tung anatomi og hvad har vi. Der er vidst et pædagoisk efterslæb på AU, men igen, rygter. Har intet indgående kendskab.
På SDU har man klinik på 2,5,8 (2 mdr) og 10 semester (2mdr). Udover dette kommer der med den nye studieordning til efteråret endnu et pædiatrisk klinikophold på kandidaten.
For lidt klinik alle steder! Jeg synes, at man bør have klinik og teori side om side dvs.fra 6-12 semester. Fra semesterstart til semesterslut ! altså klinik om formiddagen og forelæsninger om eftermddagen.
Jeg skriver til Pisksvingeren Bertel Haarder om ideen
Selvfølgelig skal man have klinikundervisning. Men tiden på studiet er også en unik mulighed for at få læst store lærebøger inden for intern medicin, farmakologi, patologi etc.
Tro mig, man får ikke læst meget efter studiet, ud over original litteratur.
[quote=“frold”:39imfh8o]Jeg har ikke længere fingeren på pulsen hvad angår studieordninger, så nogle må rette mig, hvis jeg tager fejl.
Jeg vil dog sige at tilgengæld er SDUs undervisning på et tidligere tidspunkt klinisk rettet i forhold til KU der måske fortsat har en scientlign bachelor, hvor basisfag som specielt fysiologi bygger på et meget tungt grundlag. Grundforskningen her er stor på KU, så det fylder meget i undervisningen. For meget, er min holdning. Men der er jo kommet nye studieordninger siden jeg læste, så måske det er blevet bedre.
AU er vidst helt tilbage til anno 1950 hvad “den gamle” skole angår med tung anatomi og hvad har vi. Der er vidst et pædagoisk efterslæb på AU, men igen, rygter. Har intet indgående kendskab.
Men så er debatten da igang! [/quote]
Jaja, det er jo hvad man hører når man engang imellem møder en af de fablede studerende fra KU og AU. Jeg har hørt de samme historier fra AU, og jeg har selv læst på KU, og kan langt hen af vejen tilslutte mig.
Er på kandidatdelen i Aarhus og ved at der starter ny studieordning for kandidatdelen “as we speak”… Den er bygget helt anderledes op en gammel ordning og inddelt i blokke (inflammation, abdomen, familie/samfund, hjerte-lunge, akut-kronisk etc.). Så vidt jeg ved tilstræber man mest muligt klinik. Nogen blokke med 2-3 dage klinik om ugen og andre med mindre.
Der arbejdes også på ny bachelor-ordning, men hvornår den træder i kraft ved jeg ikke. Som det er nu, vil man på 3. semester have 4 uger klinik( medicin og kirurgi).
Mener faktisk at Aarhus er det studie, hvor der er mest klinik… selvom det har ry for at være meget konservativt:)