Klinikophold

Hej allesammen :slight_smile:

Jeg ville lige høre hvor mange gange man skal på klinikophold gennem sit studie? Og hvornår sker det? Hvor langt skal man være der?

Evt. erfaringer med klinikophold.

Jeg starter forresten på SDU om vinteren og er meget spændt på hvordan det hele skal ske!!

Hilsen
Denise

Er der ikke nogen derude der kan hjælpe ?

For SDU gælder det relevant for dig lige nu,

at du som en del af modul 5 skal i 2 dages klinik. Klinikpladsen bliver tildelt dig af universitetet. Du får en dag hvor du skal følge en patient, og en dag hvor du skal følge en læge fra Yngre Læger.

Du skal i løbet af bacheloren selv arrangere 2 ugers klinik ophold (præklinik). Dette gøres typisk i ferien, og kan tages mange steder. Mig bekendt kræves det, hvis det gøres i Danmark, at du er i klinik hvor du følger en Yngre Læge. Alternativt kan du vælge 2 ETCS point valgfag.

Således ser den umiddelbare fremtid ud for dig. God fornøjelse

Der udover er der på sidste semester af baceloren og på kandidaten følgende klinik.

2 uger på 6.semester efter ny studie ordning, ved ikke hvilke afdelinger det er.

8 uger på 8.semester

8 uger på 10.semester

8 og 10 semesteres klinik består af 4 ugers medicins og 4 ugers kirugisk, 2 uger alm.praksis, 2 uger psykiatri og 4 uger eliktivt. Hvilken række følge man får opholdne i afhænger af hviltet hold man kommer på.

Men der når nok at komme en ny kandidat ordning inden du når så langt, hvordan den kommer til at se ud ved jeg ikke noget om!

Klinik steder er primært syghuse og alm. praksis i region sydanmark, så det kan være Odense, Svenborg, Kolding, Vejle, Sønderborg, Esbjerg osv. Slagelse som det eneste sted uden for regionen.

god fornøjelse og velkommen til O-town :slight_smile:

[quote=“SKAP”:4enn66em]2 uger på 6.semester efter ny studie ordning, ved ikke hvilke afdelinger det er.

8 uger på 8.semester

8 uger på 10.semester[/quote]

Skræmmende…

1 Synes om

[quote=“stofferdk”:3mghvmrz]
Du skal i løbet af bacheloren selv arrangere 2 ugers klinik ophold (præklinik). Dette gøres typisk i ferien, og kan tages mange steder. Mig bekendt kræves det, hvis det gøres i Danmark, at du er i klinik hvor du følger en Yngre Læge. Alternativt kan du vælge 2 ETCS point valgfag.[/quote]

Tillad mig at rette selvom du selv har påpeget at man kan vælge et valgfag der skal godkendes inden bachelor-delen. Du ‘skal’ absolut ikke have et præklinik men KAN vælge det i stedet for at tage et valgfag. Bare så Denise ikke misforstår noget :slight_smile:

og til Fredster; Ja skræmmende! :frowning: At de har så skåret så meget ned i klinikken på SDU. De har meget mere klinik på KU og AU så vidt jeg har hørt.

Tusind tak for jeres svar :slight_smile:

Hvor meget klinik er der på KU ?

Jeg vil nemlig gerne flytte derhen efter bacheloren !

Hilsen Denise

Ja, 8. og 10. semester er udelukkende klinik, og derudover har vi 6 uger på 3. semester…

apopov

vil gerne lige tilføje at de har ændret det på au, så man nu kun har 4 uger på 3 semester.

Det er desværre en realitet på SDU, at vi har meget meget lidt klinik-tid.

Derfor tager en del også lægevikariater på forskellige tidspunkter efter 8. semester. Enkelte skriver speciale sideløbende med 10. semester, og tager lægevikariatet på 11., nogle tager lægevikariat og skriver speciale ved siden af og andre igen tager et semester fri, for at få en lille pause for bøgerne og kombinerer dette med lidt praktisk erfaring.

Men i tråd med hvad de andre svarer: Du har ikke megen klinik de første 3 år, og første oplevelse kommer på modul 5 (1½ år inde i studiet) - medmindre du ikke selv har arrangeret præklinik inden da.
Som det er blevet nævnt skal du i løbet af bacheloren have et valgfag (f.eks. idrætsmedicin, onkologi, nazimedicin…). I stedet for dette kan du tage præklinik-ophold, og derefter få meritoverførsel via studienævnet. Jeg anbefaler klart at vælge præklinikken.

Det lyder lidt nedern med så lidt klinikophold på SDU !! Men tusind tak for jeres gode svar :slight_smile:

Hilsen Denise