Klinisk erfaring før studiet

Kære forumvenner

Jeg har planer om at søge kvote 2 her til foråret og bl.a. har jeg brug for at få noget klinisk erfaring for at være sikker på at opfylde alle kravene, da jeg ikke har en sundhedsfaglig uddannelse i bagagen.
Men, hvor skal man få det, når man som ikke uddannet i branchen slet ikke kan få foden indenfor. Tro mig, jeg har skrevet uopfordrede ansøgninger, ansøgninger til opslåede jobs for lægesekretærer o.lign. Ingen vil desværre tilbyde noget… :frowning: Og FADL-kurser kan man ikke blive indskrevet på før man begynder, så …

Tiden er ved at rinde ud, men det kan nås alligevel.

Kender I nogen i Storkøbenhavnsområde, der vil kunne bruge en frivillig til at hjælpe sig i praksis el. lign. (også gerne på hospitaler) en ugedag og/eller i weekenden, så vil jeg mere end gerne stå til rådighed. Kan starte allerede i næste uge, hvis det skal være.

På forhånd tak og rigtig glædelig Jul

Mignon

Jeg ved nu ikke om det er så relevant for dig, da du skal søge ind til foråret, men man kan i udlandet, især i mindre udviklede lande arbejde frivilligt på hospitaler.

Tak for input, aslitheasli! Desværre, kan hverken nå det nu eller forlade landet i længere tid pga. andre jobs jeg har og som er masker i mit sikkerhedsnet, hvis jeg nu ikke bliver optaget… har nemlig også familiere forpligtelser…

Mange hilsner
Mignon

Plejepersonale på plejehjem skulle være rigtig populært.

Hej Struensee!
Jeg har også kigget den vej, men et spørgsmål melder sig uundværligt: hvor ‘populært’ (læs: brugbart) er det i forhold til kvote 2 ansøgning og faktum at der er mere eller mindre uddannede sygeplejersker, ergoterapeuter o.lign. der søger? De har fagligt mødt ‘rigtige patienter’… Jeg har desværre ikke den slags erfaring, men har arbejdet som tolk en del år, som lærer (bl.a. også med handicappede) og sørget for en kronisk syg slægtning de sidste mange år. Det at stå for personlig pleje (for jeg er heller ikke uddannet sosu-noget) er vel ikke så meget faglighed, eller er det? Jeg spørger fordi jeg er helt og aldeles uvidende på det punkt.

Mvh
Mignon

Jeg søger ind på kvote 2 på SDU til marts, og da jeg kontaktede universitet for at vide hvad man helst skulle have i bagagen af studierelevant arbejde, så var svaret at erfaringen generelt skulle søges inden for det medmenneskelige felt. Altså alt hvad der har med samvær med andre mennesker at gøre. Det er selvfølgelig godt, hvis man kan gøre det under det sundhedsfaglige på samme tid, men så vidt udtrykt ikke det alene, der kan få mig igennem systemet.

Held og lykke til alle os der kæmper om en plads på verdens bedste studie.

[quote=“Quijoten”:aag1gxah]Jeg søger ind på kvote 2 på SDU til marts, og da jeg kontaktede universitet for at vide hvad man helst skulle have i bagagen af studierelevant arbejde, så var svaret at erfaringen generelt skulle søges inden for det medmenneskelige felt. Altså alt hvad der har med samvær med andre mennesker at gøre. Det er selvfølgelig godt, hvis man kan gøre det under det sundhedsfaglige på samme tid, men så vidt udtrykt ikke det alene, der kan få mig igennem systemet.

Held og lykke til alle os der kæmper om en plads på verdens bedste studie.[/quote]

Tak for dit input Quijoten (føler mig også lidt som en vis Don Q i og med/mod systemet)! Jeg tror at det nok er KU der har det sværeste adgang til kvote 2, og det er lige præcis på KU jeg helst vil optages… af diverse årsager. Men SDU skulle give flere reelle chancer for optagelseudvalget at se girafferne og at man kan sejre eller fejle i sådanne situationer.

Til sidst, ja, held og lykke, måske ses vi derovre, hvis ikke andet så til optagelsesprøven! Jeg tager alle chancer der byder sig til, at læse læse læse medicin snarest muligt.

Mvh
Mignon

Drop at prøve at fa klinisk erfaring i lægehuse - der vil de have lægestuderende. Med den baggrund behøver du heller ikke at tørre røv for at have lavet noget relevant. Lærer og tolk er begge funktioner som du sagtens kan dreje over på at være væsentlige erfaringsgrundlag hvis du skriver din ansøgning rigtigt. Jeg har selv brugt foreningsarbejde og min sygepasserfunktion som værnepligtig til at søge ind, så de vælger rigtig bredt. Det vigtigste er klart at du skriver en fucking god ansøgning der er gennemtænkt og veldisponeret.

Du skal være klar over at hovedfunktionen som lægestuderende i arbejde indtil mindst 4. semester er at tørre røv og uden anden sundhedsvidenskabelig baggrund kan du heller ikke forvente at lave andet selv hvis du søger klinisk erfaring.

Hej igen Struensee

Aha! Tak for forklaringen, det ville dog også være rart hvis de afvisende skrev det selv. Er blevet lidt træt af 'held og lykke med medicinstudiet", når der ikke er handling bag.

Igen aha! Jeg håber at medlemmer af optageudvalget også er bevidste om umuligheder for at få klinisk erfaring, trods ønsket og måske reelle men udokumenterede kvalifikationer på mange felter…
Nå, men, alligevel, … Jeg har skrevet alle stikordene til min ansøgning til KU, er ved at komponere den i hovedet og skal inden længe forfatte det første udkast. Det er klart at jeg vil prøve at knytte mine erfaringer til lægegerningen. Lige nu synes jeg, at ud fra de 7 lægeroller, er der kun den egentlige faglige ekspertise jeg mangler, de andre har jeg mere eller mindre prøvet at have som en del af mine hidtidige jobs.

Opgiver under ingen omstændigheder håbet, men ærgrer mig og er bekymret for hvordan det vil gå…

De bedste hilsner
Mignon

Det er den helt forkerte måde at skrive ansøgningen på. De 7 lægeroller er noget du skal fokusere på når du skal ansættes som læge og er dermed noget som KU nok skal oplære dig i. Optagelsesudvalget søger at optage folk der vil blive gode medicinstuderende, så det er denne rolle du skal fokusere på. Kig evt. på den kvote 2-vejledning jeg skrev tilbage i '09. Den skulle gerne kunne ses øverst på forummet.

Tak fordi du gør mig opmærksom på det Struensee! Jeg sprang vist let og elegant over 6 års hårdt arbejde :angle: hvor jeg naturligvis vil være en kanongod medicinstuderende, både fagligt og socialt… har nemlig en videregående uddannelse bag mig, dog ikke på det akademiske felt…
Jeg vil kigge grundigt på din vejledning :!:

Tak for hjælpen!
Mignon

I sommers blev jeg optaget og var jo så på rustur (KU). Et af de “ældste” hold var med på samme rustur, og rigtig mange på det hold var optaget via kvote 2. Og, ja, der var et par sygeplejersker med op til flere års erfaring med. Men der var altså også folk med andre baggrunde - en havde vist læst noget design & teknologi i ret lang tid, og tror ikke vedkommende havde stor sundhedsvidenskablig erfaring… Kender også en som blev optaget via kvote 2, (og allerede havde en uddannelse - ikke sundhedsvidenskabelig) og netop understregede vigtigheden af, at hun allerede en gang havde bevist, at hun havde været i stand til at gennemføre en uddannelse (og kendte de studieteknikker der virkede for hende osv. osv.).
Du kunne garanteret også trække på “medmenneskelige kvaliteter” fra arbejdet som lærer og tolk. Jeg tror da rigtig mange af de kvaliteter som en lærer har, kunne være nyttige i lægefaget. F.eks. evnen til at forklare komplekse sygdomme på en nogenlunde pædagogisk måde, så patienter der ikke er uddannet i sundhedssektoren også kan følge med? Så jeg tror ikke det er helt umuligt “bare” fordi du ikke har sundhedsvidenskabelig erfaring :slight_smile:
Held og lykke med ansøgningen :smiley:

Kære Anne_xx

Tusind tak for dit opmuntrende og konstruktive bidrag!

Det er dejligt at høre at der vælges bredt til kvote 2. Jeg er desværre i den uheldige situation at min ansøgning ikke bliver vurderet i kvote 1, pga. udenlandsk studentereksamen, hvilket tvinger mig at forlade mig på de ringe chancer der er at blive optaget i kvote 2. Og netop fordi presset er så stort på kvote 2 (var der ikke flere tusind der søgte KU sidste år) har man lyst til at have en cand.med. i bagagen når man søger, blot for at være på den sikre side… spøg til side, det er skræmmende at være på denne side af Panum og tro, at alle de andre der gerne vil ind, muligvis er x-gange mere egnet end en selv!

Det der ærgrer mig mest er egentlig det, at det er et stykke papir, ‘ansøgningen itself’, der afgør om man slipper igennem nåleøjet eller ikke.
Når man får at vide, at man ‘bare skal skrive en rigtig god ansøgning’ får jeg mavepine (skal lige nævne at dansk ikke er mit modersmål, men tillært i en voksenalder :? ), for det er alle kandidater der forsøger at gøre. Hvad er det, der falder bedst i optageudvalgets smag, er der ingen der ved…
Hvis man bare kunne få lov at tage en snak med optageudvalget, hvor man kunne tage en lille snak om stort og småt, fagligt og menneskeligt, tror jeg at min ‘optræden’ kunne give mere… Det får man så på SDU, men jeg vil helst optages på KU…

Tak for dine input vedr. tilgang til formulering af ansøgningen. Jeg har også tænkt at formulere det sådan, at jeg knytter mine hidtidige erfaringer med det der kunne være brugbart for en medicinstuderende (blev advaret mod at vinkle det mod de 7 lægeroller!). En ikke-prioriteret rækkefølge kunne indeholde:

  • formidlingsevner, at forklare et komplekst budskab på en forståelig måde (både som underviser og tolk),

  • patientkontakt/ menneskekontakt (både som underviser og tolk, alle aldersgrupper og faglige standpunkter, psykisk/ fysisk handicappede, interkulturelle),

  • tavshedspligt (både som underviser og tolk),

  • kendskabet til fagterminologi (både som tolk og sygepasser for en kronisk syg slægtning, delvis som underviser og fra læsning af forskelligartet faglitteratur af egen interesse - på det sidste især anatomi),

  • tværfagligt-/ interkulturelt samarbejde (som tolk og underviser)

  • evnen til at se ressourcer i folk og evnen til at hjælpe folk i brug af samme (som underviser),

  • evne til at tage selvstændig initiativ, at planlægge og gennemføre projekter, at lede og tage ansvar for egen og andres læring (som fagperson i det hele taget, men også pga. gennemført videregående uddannelse)

  • erfaring med arbejde i ledelseskollegier: bl.a. bestyrelsesarbejde og arbejde i studienævn

  • førstehjælpskursus (bl.a. erfaring med at hjælpe tilskadekomne i trafikken og civile sårede i krig)

  • frivillig arbejde med flygtninge

  • lysten til at forske,

  • indblik i det nuværende billede for rehabilitering af kronisk syge patienter (indsamler og analyserer data i et projekt)

  • personlige egenskaber:

    • videbegærlig,
    • empatisk,
    • inkluderende/ fordomsfri,
    • målrettet, udholdende og vedholdende (og stædig, positivt ment),
    • god til at tilegne mig fagterminologi og har god ‘sprogøre’,
    • evnen til at lytte til og til at rumme andre mennesker - både involverende men også med faglig distance, hvor det kræves
    • omhyggelig, struktureret, har gode analytiske evner
    • optimistisk, smilende væsen
    • evnen til at se større sammenhænge ud fra detaljer, at forbinde forskelligartede enheder til en stor hele, og omvendt, at dissekere helheden for at nå frem til detaljen
    • en altruist og filantrop i det hele taget!
  • og det der burde have stået som det allerførste: nærer en stor og mangeårig kærlighed og nysgerrighed vedr. medicinfaget og ser det som en nødvendighed (for jeg forlader mere eller mindre mit nuværende ‘karriere’ uden det mindste sorg, og er også selvfinansierende en del år frem) at tilegne mig det specifikke viden, som vil stille udfordringer til min faglige nysgerrighed og videbegærlighed, og som sådan bringe tilfredsheden over resten af mit arbejdsliv!

Det er sådanne tanker (som allerede nu fylder nok den maksimale A4-side) der roterer som en sky i mit hoved. De skal komponeres og struktureres til den ‘gode ansøgning’ (av min mave :roll: ). Det er en trøst at folk her på studmed.dk er virkelig flinke til at give sit besyv med og jeg satser på at få lidt hjælp når det første udkast er færdigt, forhåbentlig om ikke så længe!

Til dig, kære Anne_xx, takker jeg endnu en gang for interesse og input! Håber alt det bedste for dig og at vi mødes på Panum allerede i efteråret 2011! :slight_smile:

De bedste hilsner
Mignon

Hej Mignon.

Med hensyn til SDU, så syntes jeg at du skal give det chancen. Jeg er selv lige startet hernede og kender flere som pendler fra KBH. Tror til tider de syntes det er hårdt, tidligt op og sent hjem, men chancen for at du efter endt bachelor kan tage kandidaten på KU skulle være rigtig god. Så hvis du syntes at nåleøjet ser småt ud i KBH, så er det altså en smule større i Odense. Hvad er 3 års pendling mod et helt liv som læge :doc:

Mvh Kasper

Hej KasperFys

Tak for henvendelsen!
Det er nu ikke kun det geografiske (og jo, bor ca. en times tid transport væk fra Kbh nordpå, det smadrer ens sociale engagement når man aldrig er der på sin studie sammen med andre) der er årsagen til at jeg helst vil læse på KU… men du har ret, og jeg deler dit synspunkt at hvis man brænder for faget må man flytte sig efter det, ellers brænder man vel ikke nok for det!

Hav det godt!
Mignon :slight_smile: