Københanvs Universitet strammer op på rusture

http://jp.dk/indland/kbh/article1050716.ece

Jeg kan kun sige at det lyder ærgeligt for jer der står og skal på rustur med ku. At rusturen er at betragte som et kursus er vel sandt nok, men det er lige så sandt at rusturen har en anden, og efter min mening, vigtigere funktion: Skabe socialt sammenhold, og ryste folk sammen på tværs af holdene. Dette kan jo sagtens gøres uden alkohol og sprut - men som vi siger i Danmark: “Man kan jo sagtens have det sjovt uden alkohol, men det bliver også derefter…”.

7 dages rustur med medicin. Så håber jeg de i det mindste har taget en røvfuld trivial pursuit med i tasken, for ellers bliver det en laaaang uge…

Med de regler de indførte for et par år siden, så synes jeg at de strammede meget op - og måske på de rigtige steder. Det her er bare for meget…

Jamen fantastisk - Så nu må voksne mennesker ikke selv bestemme om de vil drikke sig berusede. :roll:

Har fuld forståelse for, at man ikke ønsker at bygge en rus-tur op omkring et tema der hedder “Alkohol”, men når de ting der skal nåes er overstået, må det da være folks egen beslutning om de vil drikke nogle øl.

Jeg håber godt nok, at de ikke får samme ide på AU… :shock: :shock:
jeg skal starte til vinter, og det er da hyggeligt og sjovt at starte med fest, i stedet for kun en tør og kedelig omgang information… Jeg har selvfølgelig også forståelse for, at rus-turen ikke bare skal være en konkurrence om, hvor vild og “alkoholisk” man kan være… Men at folk får sig nogle øl om aftenen, kan jeg ikke have ondt over…
Det er min erfaring, at det er den bedste ice-breaker… Så hvorfor gøre livet mere kedeligt. Det forstår jeg ikke. :roll:

[quote=“Tølle”:2wppiavy]
Det er min erfaring, at det er den bedste ice-breaker… [/quote]
Præcis!

Og med de regler om alkoholfrie alternativer, og klokken 16-reglen - så synes jeg på ingen måde at flere regler bør indføres!

Rusvejlederne KUNNE jo protestere, men så kan jeg forestille mig (i linie med KU’s tidligere politik) at alternativet bliver ingen rustur…
Hvad med om KU dog ikke kortede deres oprindelige rustur en dag eller to ned, beholdte den ene dag hvor der ikke drikkes, samt de regler der eksisterer på nuværende tidspunkt - og så i stedet gav de voksne lov til at tage en øl?

Jeg skal på rustur med SDU til februar, og selvom det kun er over en lille weekend, bliver det nu sjovest hvis der er mulighed for at få en kæp i øret. Jeg krydser i hvert fald fingre for, at de ignorerer tosse-ledelsen på Panum.

Efter 13 år på posten som studiechef har Jakob Lange givetvis fået et behov for at reformere…
Rusturen har igennem århudrede været synonym med påbegyndelsen af en universitetsuddannelse. Til disse rusturer hører sig også det uomtvistlige faktum, at de indeholder alkohol, netop som en “ice breaker”. At Jakob Lange nu bryder med traditionerne virker absurd set i lyset af de traditioner, som ellers kendetegner KU udadtil…

På trods af Jakob Langes udtalelser, så virker det ikke til, at vi pt. skal frygte for hans nyeste påfund:

Citat DR-online: “Studenterrådet forstår ikke Jakob Langes udtalelser. I en pressemeddelelse skriver rådet, at reglerne for alkoholindtag på rusture på Københavns Universitet har fungeret tilfredsstillende siden 1995 og at de også vil gælde for årets rusture.”, citat slut.

Kilde: DR-online

Jeg er ligeglad med den tumpe i køwenhavnstrup, jeg skal på rus-tur med SDU nu her om et par uger, og jeg tager bare min egen ebba med …
fortæl mig at jeg ikke kan drikke 3 øl på 30sek? rend og hop Herr Lange!
må jeg ikke klatre op i et træ, tage mit tøj af og drikke en dobbelt ebba, for at få førerpositionen til location ebba? HAH! Watch me!

Jeg er 25år og fuldt myndig, jeg skal ikke have en pensionist-aspirant til at fortælle mig, hvad jeg må og ikke må.

Hvorfor kan man ikke arrangere rusture i privat regi? Den eneste magt uni har er finansiel. Hvis de nægter at lade sociale tutore møde med russerne, så sørger de jo for at der kommer en masse hold med elendigt sammenhold og dertil hørende massivt frafald, og så mister uni jo tilskud… så måske Jakob Lange skulle skrotte sit moralske delir og se på penge siden - Massiv druk på rus-turen sikre uni stort statstilskud!

Er det ikke bare den sædvanlige teater-torden i ugerne op til rusturssæsonen? Det bærer præg af, at agurkesæsonen stadig er over os, hvis Fogh udskriver valg i morgen, så skal alle vejledere og russere nok få ro til at drikke sig i hegnet.

[quote=“troelsr”:3ti61qkh]
fortæl mig at jeg ikke kan drikke 3 øl på 30sek? rend og hop Herr Lange!
må jeg ikke klatre op i et træ, tage mit tøj af og drikke en dobbelt ebba, for at få førerpositionen til location ebba? HAH! Watch me! [/quote]

That’s the spirit!

Hurra for manden i træet uden tøj, og rusture med alkohol.

Nu skal jeg selv med KU og jeg tror at man bliver træt af de samme spørgsmål i trivial om Claus Hverve. Og hvordan skulle det så ikke gå den sidste dag hvor man endelig må drikke, efter at man i næsten uge har tænkt “Åhh bare en lille hygge øl”.

Det er sgu da sjovt. De vil tilbageholde tutorernes løn… De får ingen løn på KU(ellers så er det da noget nyt?). Hvad vil tutorerne gøre hvis russerne drikker alligevel? Bortvise dem? Kom igen Lange, find noget andet at interessere dig for.

Mvh. Christian.