Kritik til MT ønskes

Det ville være rigtig rart hvis jeg kunne få lidt konstrktive kritik på min MT her i sidste øjeblik…j(’:roll:’)

Motiveret ansøgning

Lægevidenskaben er en viden, der blandt andet spænder fra mikrobiologi og biokemi til sociologi og psykiatri. Den kan mindske menneskelig lidelse og hindre unødig død. Kombinationen af faglige fordybelse og menneskelig kontakt er mine højeste prioritet for en uddannelse. Derfor søger jeg om optagelse på det lægevidenskabelige studium ved Syddansk Universitet.

Siden det første danske hospitalsvæsen for præcis 250 år siden blev etableret, har den medicinske og tekniske udvikling skabt store landvindinger. Fra amputationer uden bedøvelse og kummerlig hygiejne, til de komplicerede hjerte-lungetransplantationer lægerne i dag foretager på Rigshospitalet. Ikke overraskende blev datidens hospitaler betragtet som sidste stoppested før døden. I dag kan vi kurere mange patienter og holde dem i live længe, men hvor længe? Ender det med at vi en dag ikke kan dø? Hvilke konsekvenser får det for livet? Der er så mange spørgsmål, og jeg vil gerne være med til at svare på nogle af dem. Jeg vil læse medicin og begynde en livslang uddannelse, som kan udvikle mig og være til gavn for mine medmennesker.

I gymnasiet var jeg en særdeles social elev, der engagerede sig meget i skolen og dens organisationer. Jeg har altid haft let ved det boglige, men set i bakspejlet kunne jeg godt have brugt mere energi på at udnytte mine faglige evner til at opnå et tilstrækkeligt gennemsnit. Jeg har erkendt, at man kommer nemmere til sine mål med en ambitiøs og målrettet indsats. Patienterne har dog også brug for læger, der kender til andre af livets af livet end at sidde foran en bog.
Sideløbende med min skolegang har jeg altid haft forskellige fritidsjobs og aktiviteter.
Jeg har været frivillig gymnastikinstruktør i 2 sæsoner for 2-3 hold med børn i alderen 5 – 13 år. Jeg skulle selv lave koreografierne og kombinere det med musikken. Det var populære hold. At styre 25 ivrige børn i forskellige aldre kræver sin mester, men det var sjovt og jeg nød det.

Siden november 2005 har jeg været afløser på Fuglsangcenret, der er et kursuscenter forbeholdt blinde. Min opgave er, at hjælpe til og servicere under dagens måltider.
Det kræver tålmodighed og disciplin i en ikke altid let opgave, at hjælpe de handicappede blinde mennesker. De er i en svær situation, som de ikke selv har valgt og det er naturligt for mig at vise respekt og ydmyghed overfor deres situation.

Jeg har i de sidste 3 år fungeret som medhjælper i min fars lægepraksis ved eftermiddagskonsultationerne en dag om ugen og i skoleferierne.
Mine opgaver består blandt andet i, at tage telefonen, forny recepter, føre journaler og udføre prøver i laboratoriet. Jeg har overværet adskillige konsultationer og undersøgelser og været vidne til mange forskellige sygehistorier.
Jeg er blevet introduceret for en til tider hård, men også tilfredsstillende hverdag ved patienternes glæde efter et godt forløb.
Lægegerningen ligger 7-10 år foran medicinstudiet og jeg har ikke haft mulighed for at afprøve dette akademiske aspekt. Jeg har mødt mange praksisreservelæger på min fars arbejde. Jeg har en rigtig god kontakt til dem og er meget inspireret af deres oplevelser på medicinstudiet og i turnus. Det har virkeligt overbevist mig om, at medicinstudiet lige er noget for mig.
Jeg synes, det er en fordel, at SDU sætter fokus på kommunikation og patientkontakt tidligt i forløbet, idet sammenspillet mellem teori og praksis er vigtigt for indlæringen.
Studieordningen finder jeg desuden meget hensigtsmæssig, da de løbende eksamener konstant holder en til ”ilden”. At uddannelsen er delt op i moduler og spor skaber en vigtig sammenhæng mellem hovedområderne og giver et godt overblik over stoffet.

Mit arbejde med mennesker i alle aldre og i forskellige situationer har afprøvet og udviklet mine personlige styrker og kvaliteter. Det har lært mig, at man ikke kan kategorisere mennesker, som typer, men se dem som personlige individer, der hver især har en bestemt holdning og tilgang til livet. Jeg prøver at se alting fra nye vinkler, som gør kommunikationen mere facetteret og forhåbentlig mere spændende for andre mennesker såvel medstuderende, kollegaer og i fremtiden patienter.
Jeg er modig og samvittighedsfuld og mit lyse sind indeholder kreativitet, tolerance og stædighed, der gør det let for mig at udfylde mit ansvar.

Min første oplevelse med hospitalsverdenen var, da min far arbejdede på et sygehus og jeg som 7-årig så et lig i 6-timerstuen. Det stive og kolde legeme var et chok for mig og det fik mig virkelig til at spekulere over livet og døden. Jeg kan stadig se det for mig, men jeg er blevet fortrolig med tanken og på en eller anden måde er det blevet et incitament for mig til at studere lægevidenskab. Hvad er forskellen på liv og død? Hvad får muskel til at trække sig sammen? Det store spørgsmål er, at være eller ikke være. Jeg vil gerne være læge.

Hej med dig!

Jeg synes ikke om din indledning. Det er en ansøgning du skal skrive. Det minder mere om noget fra en historieopgave eller roman. Spar lidt på “gassen” og brug pladsen til at fotælle hvad det er ved STUDIET der trækker!

"Lægevidenskaben er en viden, der blandt andet spænder fra mikrobiologi og biokemi til sociologi og psykiatri. Den kan mindske menneskelig lidelse og hindre unødig død. Kombinationen af faglige fordybelse og menneskelig kontakt er mine højeste prioritet for en uddannelse. Derfor søger jeg om optagelse på det lægevidenskabelige studium ved Syddansk Universitet.

Siden det første danske hospitalsvæsen for præcis 250 år siden blev etableret, har den medicinske og tekniske udvikling skabt store landvindinger. Fra amputationer uden bedøvelse og kummerlig hygiejne, til de komplicerede hjerte-lungetransplantationer lægerne i dag foretager på Rigshospitalet. Ikke overraskende blev datidens hospitaler betragtet som sidste stoppested før døden. I dag kan vi kurere mange patienter og holde dem i live længe, men hvor længe? Ender det med at vi en dag ikke kan dø? Hvilke konsekvenser får det for livet?"

Du kan læse i andre indlæg meningen om at nævne, at man har arbejdet hos far-læge eller mor-læge!

“Jeg har i de sidste 3 år fungeret som medhjælper i min fars lægepraksis ved eftermiddagskonsultationerne en dag om ugen og i skoleferierne.
Mine opgaver består blandt andet i, at tage telefonen, forny recepter, føre journaler og udføre prøver i laboratoriet. Jeg har overværet adskillige konsultationer og undersøgelser og været vidne til mange forskellige sygehistorier.
Jeg er blevet introduceret for en til tider hård, men også tilfredsstillende hverdag ved patienternes glæde efter et godt forløb.”

Jeg synes helt klar du mangler motiv (hvorfor vil du STUDERER MEDICIN her tænker jeg ikke på lægegerningen men STUDIET og dets INDHOLD)

Du har lavet masser af spændende ting, det bliver bare ikke sat i relation til studiet. Jeg har overhovedet ikke fået indtryk af hvorfor du vil læse medicin. Men jeg synes det var en meget god historie. Meget klicheagtig.

Du skal arbejde meget mere med din ansøgning. Du skal bruge lidt tid på at læse indlæg fra den sidste uges tid. Så kan du få mange gode råd. Forresten har du læst studieordningen igennem på de(t) studie® du søger? Hvad synes du om fangene og deres indhold? er de spændende og hvordan kan du sætte det du har lavet i relation til dem?

Held og lykke!

må sige at jeg er meget uenig med tossen i ovenstående!!!

Jeg synes din ansøgning er velskrevet, velformuleret og godt opbygget. Indledningen synes jeg er super - synes kun det er fedt at du ser tingene i et større perspektiv end flertallet. det viser modenhed!

dog synes jeg, at du bør (som tossen også skriver) inddrage flere studieelementer i din motivation. Hvad er det ved studiet der trækker? hvad er spændende ved studiet? hvilke fag skal hive dig igennem de lidt mere sure?

ang. din far som læge, så synes jeg du drager noget motiverende ud af det. Er enig med tossen i, at en far/mor som er læge ikke er motivation i sig selv, men hvis man har draget nytte af det, så kan det vel være mindst lige så godt som en hvilken som helst anden tjans på et hospital ell. lign.

men, træk lidt flere paralleller fra dine aktiviteter til studiet/jobbet og hvilke forcer du ser det har givet dig. og hiv lidt mere fat i studieordningen, så tror jeg på du har en fin chance…

held og lykke!

tak for de hurtige svar og kritikken, jeg påskønner det virkeligt:)

Hej hej!

Jeg vil give Docihope ret i, at jeg måske har været lidt hård i min vurdering mht. din indledning.

“Lægevidenskaben er en viden, der blandt andet spænder fra mikrobiologi og biokemi til sociologi og psykiatri. Den kan mindske menneskelig lidelse og hindre unødig død. Kombinationen af faglige fordybelse og menneskelig kontakt er mine højeste prioritet for en uddannelse. Derfor søger jeg om optagelse på det lægevidenskabelige studium ved Syddansk Universitet.”

Resten af min vurdering står ved magt!!

Held og lykke!
[color=red]Fjernet dobbeltpost - Jens. [/color]

hej igen…
Jeg kan godt se hvad i mener. Jeg vil så gerne lave en MT, der skiller sig ud, men det er svært at få det hele med. Ville være super rart hvis i ville kigge på min “nye” ansøgning, som jeg har sat ind lige ovenfor…og kom endelig med ALT kritik…
tak for hjælpen :wink:

Jeg synes klart at det har hjulpet, at du nævner:

“Jeg er derimod blevet introduceret for nogle lærebøger og de emner der bliver berørt i 1. og 2. semester, hvad enten det er anatomi eller biokemi, fanger virkelig min interesse. Dissektionen i 1. semester kan jeg jo heller ikke vente med. Her får man virkelig lov til at føle og se. Studieordningen med de løbende eksamener holder konstant en til ”ilden”. At uddannelsen er delt op i moduler og spor skaber en vigtig sammenhæng mellem hovedområderne og giver et godt overblik over stoffet”

Synes du skal fokuserer på at få rettet evt. stavefejl, komma, osv
Du skal ikke ændre mere i din ansøgnming, den er blevet rigtig god.

Held og lykke!

Ved godt, der er en del komma, stavefejl mm, som jeg selvfølgelig skal have rettet :oops:

Tak for den hurtige respons…