KU: 2. semester bøger

Hej :smiley:

Nogen der kan fortælle mig hvilke bøger man skal bruge på andet semester (KU) ?

Helst bøger hvor man ikke skal læse alt muligt overflødigt :wink:

Jeg ved at man skal bruge essentials of the cell eller the cell… men kan man egentlig stadig nøjes med at læse essentials of the cell (med supplering fra the cell) i stedet for kun at læse the cell ?

På forhånd tak :slight_smile: )

har du prøvet at kigge i akademisk boglade?
http://akademiskboghandel.dk/index.php? … er=SEM%202

Eller i studmed forummet, som omtaler de enkelte fag, og dets bøger?

mvh
Svend

Hey!

For mig at se er der to måder at bestå 2. semester på:

[size=4]1. “Jeg har for meget tid og nul liv”-måden[/size]

Her skal du læse efter den anbefalede læseliste. Læs ALT hvad der bliver bedt om; halvdelen af Geneser, The Cell og en eller anden genetik-bog skal læses igennem og Blaustein skal læses helt igennem.
Lav alle opgaver, vær med til alle forelæsninger, alle SAU-timer skal du tage til, alle detaljer skal med, skriv noter til ALT (forelæserens historie om dengang han var en tur i Korea skal også med), spring INTET over, læse bøgerne igennem tre-fire gange og husk at memorere alt hvad der står i dem.

[size=4]2. “Jeg vil gerne bestå (evt. med et 12-tal) uden at læse om ting, som er fuldstændig irrelevante, og som aldrig nogensinde kommer til eksamen”-måden[/size]

Denne metode er så min yndlingsmetode :slight_smile:

Intitielt skal det siges, at jeg bestod 2. semester (KU) uden at bruge The Cell til så meget; alt i alt tror jeg, at jeg læste 5-10 sider i alberts, 10-15 sider i Blaustein, et kapitel eller to i Geneser og 10-20 sider i “Medicinsk genetik” indtil at jeg fik selvmordstanker over at læse det ævl :smiley:

Næh nej, her er hvad du skal gøre:

A. Biokemi

Flg. skal læses og forstås:

  • Biokemi-kompendiet
  • Manan.dk-noter
  • Intet andet
  1. Biokemien er ret nem og handler meget om metoder. Du skal kende “Det centrale dogme” ind og ud, så søg lidt på nettet om det og læs alt om det; wikipedia er en god start:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Central_do … ar_biology
  2. Læs om alle metoder i biokemien (PCR, RT-PCR, Soutern Blotting, Northern Blotting, Western Blotting, EMSA etc.). Du kan bruge en time på hver metode eller du kan bruge et kvarter sammen med din SAU-lærer for at forstå dem.
  3. Lav så mange eksamensopgaver som overhovedet muligt.
  4. Øvelsesvejledningerne skal læses og forstås ordentligt.
  5. Tag til SAU-undervisning
  6. Glem alt om forelæsninger

Dvs. % bog her.

B. Biofysik

  1. Læs noterne fra manan.dk
  2. Læs og forstå alle øvelsesvejledningerne
  3. Lav eksamensopgaverne
  4. Tag til forelæsningerne (de er få og intensive --> % Ævl)

Dvs. % bog her.

C. Histologi

  1. Læs og forstå noterne fra Absalon
  2. Vær med til SAU-undervisning
  3. Se på SAU-dokumentet (eller hvad det nu hedder - det er det dokument hvori hver SAU-time er påført), og slå op i Geneser for alle de ting, som bliver nævnt under “Studiemål” eller hvad de nu hed.
  4. Lav eksamensopgaver

Genetik

  1. Læs noter fra manan.dk
  2. Vær med til SAU-timerne
  3. Eksamensopgaver

Dvs. % bog her.

RESULTAT: Du har nu brugt max. 1/5 af den tid, som andre bruger, og du er lige så godt stillet til eksamen, som de er.

Generelt vil de fleste vælge løsning A fordi, at “Der KAN jo komme noget nyt til eksamen, hvor vi bøvs…der er godt nok en 0,00000001 % risiko for at det sker men…altså…vi må jo være forberedte på, at noget nyt kan komme til eksamen, og eehhh klø klø…hvad nu hvis vi en dag f.eks. får brug for northern blotting under en rektal-eksploration???”.

Pøj pøj med det.

Udover at være ganske enig med ovenstående indlæg på mange punkter, vil jeg alligevel knytte et par kommentarer, da jeg tror at det er de færreste der har mod til at gå igennem et semester uden brug af bøger!

Biokemi:
Glem alt om the cell!!! Det er total overkill!!! du behøver ikke engang supplere med de kapitler som de siger du SKAL læse for ellers dumper du…
Grunden til at de siger du skal læse i the cell er p.g.a essentials mangelfulde gennemgang af cellesignaleringsvejene. MEN i gennemgår dem i SAU og får udleveret signaleringsvejene på papir, så der kan du træne dem.
Jeg læste selv Essentials og den er ALT rigeligt!! Læs den igennem så du har god samvittighed - og det er altså ikke alle kapitlerne der skal læses…og se derefter videoer på youtube, denne guts videoer http://www.youtube.com/watch?v=mFw6vkU1fLY er helt fantastisk til at ramme 2.sem pensum. Jeg gik selv til eksamen med hans videoer i hovedet og svarede på alle spørgsmålene udfra det jeg kunne huske fra dem.
Derudover ville jeg bruge lidt krudt på øvelserne. Selv om de er ganske frustrerende mens de står på, så indeholder øvelsesvejledningerne langt det meste af pensum, så kan du dem godt er du ganske sikker.

Biofysik:
GÅ TIL FORELÆSNINGERNE - de er gode, tætpakkede med info og har du gode forelæsningsnoter fra dem, samt fulgt med i SAU og lavet dig nogle gode rapporter, så er du virkelig godt dækket ind.
Blaustein og noter på Absalon ville jeg gå langt udenom - Blaustein syne sjeg personligt er en ganske ringe bog og absalonnoterne er uforståelige med mindre man aldrig tænker i andet end formler :!:
HVIS du endelig vil have en bog, så kan jeg faktisk varmt anbefale Neuroscience som egentligt hører til på 3.sem. MEN alle de første kapitler som ikke indgår på 3.sem er opsumering af 2.sem pensum og den er vildt god!!(altså hvis man spørger mig) og godt illustreret. Kan “afsløre” at der i dette års eksamen var flere spørgsmål i biofysikdelen der var taget direkte ud af denne bog.
Der er ingen hjertefysiologi i, men forelæsningen i det emne er altså rigeligt til at klare dig igennem på det område sammen med SAU timen der gennemgår signaleringsvejene for glat, hjerte og tværstribet muskulatur.Bogen forklarer i øvrigt G-proteiner og cellesignaleringsveje lige som underviserne gerne vil høre det :slight_smile:

Histologi
Der er rigtigt mange der nøjes med SAU timerne i dette fag evt. sammen med noterne der er på absalon. Det kan bestemt også klares med det.
Personligt sysnes jeg faget var så fedt at jeg læste Geneser som godnatlæsning, meeeeen jeg erkender at det vist ikke er gennemsnittet der har det ligesom mig :oops:
De fleste ender dog alligevel med både at eje Ross og Geneser i løbet af 2,3,4,5 sem. så du slipper ikke for at købe dem - om du så læser dem nu eller senere det er op til dig :angle:

Genetik
DU skal under ingen omstændigheder købe en bog til det fag!!! overhovedet!!
Du skal lave eksamenssæt igen og igen og igen og igen og igen og igen og igen og igen og igen…Noterne fra Manan er i min optik ikke meget bedre, kedelige lange og total overkill! det er nogle ganske bestemte ting du skal vide.
Og så skal du have styr på grundbegreberne!!! det fik jeg ved at læse noget så syret som:
(trommehvirvel)
Genetics for DUMMIES :smiley:
Den bog er svært overset!!! Jeg læste 5 hurtigt læste og nemt forståelige kapitler i den og VUPTI så havde jeg styr på det fag. Den gennemgår simpelthen alt du har brug for at vide…du kan endda få lov at købe min. Den gennemgår faktisk også en del af biokemien, så det læste jeg som repetition op til eksamen i cellebiologi.
Kan afsløre at jeg fandt Genetik eksamen sjov, nem og underholdende så det er altså ikke fordi jeg anbefaler at du skal gå dårligt rustet til eksamen med den her model :slight_smile:

I ØVRIGT

EKSAMENSSÆT - og det næsten fra dag 1 - du kan ikke lave for mange og ikke gentage dem for tit - og på den måde kommer du jo også pensum igennem flere gange. 2 sem er et tidspresset semester p.g.a de mange øvelser, så jo hurtigere du kommer igang med eksamensopgaverne jo mindre stresset er du når december nærmer sig.
Og et sidste råd. SHOP efter SAU-lærere - der er langt mellem snapsene i biokemi og genetik - så synes du din egen er lidt dårlig så skift og skift til du finder en der passer til dig. Histologi underviserne er som regel gode og det samme med biofysik.

Forelæsninger på 2. sem…tja Frederik Villhardt kursuslederen sagde til vores 1.ste forelæsning “om en måned er halvdelen af jer væk og sidder derhjemme eller på bib”…og med mig fik han ret. Der var et par enkelte emner som jeg synes var vigtige at komme til i biokemi (mitochondrier, apoptose, protein-nedbrydning - fordi den er sjov!!!, og nogle enkelt andre) Histologi er helt ligegyldigt og total tidsspilde - genetik…aner det ikke for har aldrig været til én eneste, Biofysik var jeg til hver og én og de var rigtig rigtig gode…

SKulle jeg tage 2.sem igen blev det altså med:
Ess, youtube, neuroscience og histologinoter (og Geneser fordi jeg som en af de få synes den er såååå god :slight_smile: ) og så Genetics for dummies

#1 Havde egentlig kigget der, men ville gerne høre hvad tidligere 2. semesterstuderende havde at sige om hvilke bøger der er bedst. :slight_smile:

#2+3
Tak for de gode råd, kan helt sikkert bruge dem. Især youtube videoer synes jeg også er rigtig gode, det har jeg også i løbet af 1 semester benyttet mig af, så tak for det link :wink: :smiley: . Har egentlig også synes det var spild af tid at læse tykke bøger med alt for meget overflødigt som man overhovedet ikke kunne bruge til noget, men tror egentlig jeg vil føle mig mere sikker med en bog at læse efter (dog uden at læse alt i den) :slight_smile:
Af ren nysgerrighed… Hvad fik i egentlig til eksamen?

Jeg er lige kommet igennem 2. semester (mangler stadig sundhedspsyk). Jeg gik ikke til andet end de obligatoriske timer (dvs. øvelser + forberedelse/opfølgning) samt gik ned og spottede op til eksamen.

Til celle- og vævsbiologi vil jeg anbefale dig at skrive alle dine rapporter selv - så hænger koncepterne fast så du kan bruge dem til eksamen. Husk at melde dig ind i grupperummet “templatebanken” som har skabeloner for alle rapporterne. I forhold til biofysikken dækker rapporterne ikke glat- og hjertemuskulatur, så derfor bør du læse dette op i Blaustein - ellers dækker øvelserne det du skal kunne i biofysik og biokemi. I cellebiologi læste jeg efter The Cell som var alt, alt for detaljeret. Læs efter essentials. Til histologi købte jeg den meget roste Wheater’s Functional Histology. Selvom jeg synes teksten var utroligt god, savnede jeg klart at have gået til SAU-timerne da jeg var oppe til spotprøven. Få fat i “Bo Sonnich’s guide til nem og smertefri spot” - den er en kæmpehjælp!

Til genetik er modus operandi relativt klar: Brug dagen mellem spotprøven og genetikeksamen på at lave gamle eksamensopgaver (i cirka 10-12 timer) og så skal du nok bestå.

Held og lykke med det.

Jeg vil lige indskyde, at jeg var meget glad for min genetikbog (Jorde), som er meget pædagogisk, og desuden spændende. Jeg havde ikke læst i den en måned før genetikeksamen og lavede kun et enkelt genetiksæt dagen før eksamen, for at få en fornemmelse af niveauet. Jeg havde også en positiv oplevelse med eksamen, som var relativt nem og spændende, faktisk. Jeg ved ikke, om vi var heldige, eller om de andre eksamenssæt ville afspejle det samme, men jeg kan kun anbefale at følge med i genetik, det er et sjovt fag. Men der er nogle der fandt det svært, det kommer nok an på, hvordan man har fordelt sin indsats over fagene.

Angående biokemi, biofysik og anatomi, så læste jeg gennem det meste af semesteret The Cell, og måtte til sidst overgive mig til Essentials, da jeg syntes at The Cell er så detaljeret og pakket med info, at man mister overblikket.

Jeg lavede 7 eksamenssæt til celle/væv i ugerne op til eksamen, men egentlig ville det nok have været bedst, om man begyndte semesteret med at lave de sæt, fordi man lærer mere af dem, sammen med bøgerne, end man gør kun med bøgerne.

I anatomi har jeg kun været til SAUtimerne, uden at læse i histologibogen, hvilket fungerede, og desuden har jeg læst i noterne på Absalon.

Jeg bliver nok aldrig gode venner med biokemi, delvist fordi jeg startede med The Cell i stedet for Essentials, men også fordi vores lærer var en katastrofe, og så det var egentlig selvstudie, på trods af at man kom til timerne. Men det er en individuel sag, hvorvidt man finder noget svært eller nemt.

Blaustein til biofysik synes jeg er en god bog, så den vil jeg gerne anbefale.

Som man kan se, er der forskellige tilgange til at indlære emnerne, men man må finde ud af hvad der virker for en selv.

Og måske skal man lægge mindre vægt på overdreven pral gennem anonyme fora, da det eneste man får ud af at læse om andres bedrifter, er at man kommer til at tvivle på egne evner, når man står midt i semesteret, og er mega bagud, og ikke aner sine levende råd, fordi arbejdsbyrden er større end hvad man forventede… De der dumper hører man intet fra, og nogen holder det ligefrem hemmeligt. Så det er den halve sandhed, der optræder herinde…

Og med overdreven pral mener jeg egentlig underdrivelse af sværhedsgraden, i forhold til den generelt oplevede stemning hos de studerende…