KU eller SDU

Hei Nina, takk for svar!

Jeg får virkelig det inntrykket at studieordningen ved SDU er å foretrekke. Beklageligvis gjør det ikke valget så mye enklere da min samboer ikke vil til Odense :frowning: Det blir noen vanskelige dager frem til 1.juli…

Uansett gleder jeg meg utrolig mye til å begynne å studere!! Det er jo en sterk motivasjonsfaktor i det hele.

G.

Jeg glædet mig også til dissektionen, det er nok noget de fleste gør - det er jo ligesom ens første “hands on” på medicinstudiet :slight_smile: Jeg havde set døde mennesker tidligere, og havde dermed en forventning om hvad der skjulte sig under de hvide lagener - for dem der aldrig har set en død krop kan det nok blive en stærk oplevelse, det er ikke uvanligt at nogle føler sig lidt uvel! Jeg havde egentlig ingen problemer ved at skulle dissekere, men nogle tanker dukkede der jo op indimellem (f.eks når man ser en dame i bussen som ser ud lige som dit kadaver…jamen er det ikke!!!), så er det vigtigt at kunne tale med sine medstuderende/læsemakker/vejleder om det - de har jo været igennem det samme.

Alle er lidt nervøse og ved ikke rigtigt hvad de skal sige og gøre i starten, men hver gruppe har sin egen vejleder (som regel en ældre studerende) der fortæller hvad og hvordan I skal gøre. Det hele forløber meget stille og roligt. Hver studerende får sin “kropsregion” at dissekere, hvorefter han/hun skal præsentere anatomien for sine medstuderende. Man starter med at dissekere huden fri og lægge den til side, derefter plukker man alt fedt ud således at muskler/sener/led/ligamenter kommer frem - dem dissekerer man til sidst. Dersom det er tid til overs får man måske åbne ind til ryggmarven og thorax (hjerte/lunger). Nogle gange kan man finde patologi på kadavrene, således fant vi på min gruppe en livmoder der vejede 2,8kg - en MEGA tumor! :shock:

Personligt syntes jeg det var mest spændende i starten - når det hele var nyt og lugten mindre fremtrædende. Efterhånden som kadavrene ligger fremme i måske 3-4-5 uger er det jo ikke til at undgå at det lugter…ej heller er det lugtfrit når man åbner ind til tarm/gallevejer og finder årgammelt indhold… Men interessant er det i hvertfald :slight_smile: Også sker der selvfølgelig altid nogle morsomme uforudsette ting og kommentarer som man husker i lang tid bagefter - doktorhumoren/galgenhumoren blomstrer :slight_smile:

Da har jeg bestemt meg, det blir SDU!

Mitt inntrykk etter samtaler med folk fra begge steder er at i Odense er studiet supert, byen litt liten - i København er byen super, studiet byr på noen problemer, men for det meste veldig bra.

Føler ikke at KU er et dårlig valg på noen måte, men SDU passer kanskje bedre til meg. Er vel en mer “hands on” person. Da gjennstår det å se om SDU lever opp til forventningene.

Min samboer begynner på sin master i København, så vi må nok pendle litt de første to år. Det blir veldig rart å bo alene igjen :roll: :blink1: Så får vi se om det finnes noen jobbmuligheter for en sosialantropolog i Odense? :slight_smile:

Gleder meg til å begynne, vi sees snart (på Pølseboden Mageløs??)

Jamen så ønsker vi dig hjertelig velkommen til Odense :smiley: