KU vil optage 100 flere lægestuderende om året

“Behovet for nyuddannede læger har været undervurderet, erkender Københavns Universitet, som vil optage 100 flere studerende på lægestudiet om året. (…)”
Kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/10/30/015126.htm

Det bliver spændende at se, hvorvidt AU og SDU har tænkt sig at følge trop - og om AAU vil bruge ovenstående som argument i kampen om at udbyde en decideret lægeuddannelse i det nordjyske.

http://www.lorry.dk/moduler/nyheder/news.asp?id=35546&

Jeg håber da at en så kraftig forøgelse af optaget, medfører en (mindst!) lige så kraftig stigning i tilførelsen af midler til fakultetet…
Og måske en tryllestav til at fremskaffe klinikpladser!

Gad vide hvordan man vil klemme så mange flere ind på Panum.

God fornøjelse med at skaffe klinikpladser…

Man kan vel bare skære klinikken ned… Undskyld… Jeg mener intensivere den… Undskyld… Gøre læringskurven stejlere.

AU følger trop:
http://www.au.dk/da/nyheder/presse/301007

Ja, jeg kan allerede høre Lars Lykke for mig:

“Det lyder fantastisk. Uddannelsen skal være større. Kvaliteten skal iøvrigt være bedre. Universiteterne skal bare raionalisere og effektivisere for de nuværende midler…”

Tvivler desværre på at en regering lignende den nuværende vil bruge flere penge på offentlige udgifter. Det eneste vi får er den sædvanlige; “I skal gøre det hurtigere og bedre for de samme penge…”

Men ellers en udmærket udmelding fra dekanen. (Nok ikke helt tilfældigt at den falder i en valgkamp.) Universiteterne kan vel også spinne.

Nu får universitetet jo midler tildelt per studerende, så hvis optaget øges, følger midlerne automatisk med…

Klinikpladserne derimod, de hænger jo ikke ligefrem på træerne!

Det er ikke sikkert. I og med at de folkevalgte og ikke universiteterne træffer den endelige afgørelse angående økonomien, kan de sagtens lave et ultimatum a la “hvis i optager 20% flere studerende, får i 20% mindre midler per studerende”. Ergo samme økonomi, færre midler per studerende.

Skovsen har helt ret - her i København er det klinikpladserne der er det store problem. Vi benytter allerede i dag stortset alle sygehuse på Sjælland, Bornholm og Falster, og er netop nu ved at udvide med klinikpladser i Sydsverige. Citronen er allerede presset til det yderste, specielt indenfor de områdere hvor manglen på speciallæger er størst (almen medicin, psykiatri osv).

Desuden kan en udvidelse af antallet af lægestuderende meget vel give endnu større problemer med rekruttering til de mindre populære specialer. Politikerne er helt vilde for at skaffe flere psykiatere, hvilket jo ikke er så mærkeligt. Hvad der derimod er mærkeligt, er de metoder de forsøger at skaffe dem på. Hvis vi skal have flere psykiatere, så skal der være gode psykiatri-klinikpladser til alle studerende. I forårssemesteret mangler vi på KU allerede omkring 25 klinikpladser i psykiatri og neurologi. Hvis optaget øges, vil dette problem blive forværret markant, og kvaliteten af klinikopholdende vil falde drastisk. Det siger sig selv, at endnu færre vil vælge at blive psykiatere hvis den prægraduate kliniske uddannelse i psykiatri har lav kvalitet, fordi der ikke er klinikpladser nok.

Mht. økonomi er der naturligvis også en række problemer, men disse er trods alt lettere at løse rent politisk, hvis man sikrer at tilskuddet pr studerende står mål med den faktiske merudgift til at bygge flere eller større undervisningslokaler osv. Hvad politikerne derimod ikke kan købe for penge er flere klinikpladser - der er nu engang kun de sygehuse der er, og der er ikke kapacitet til at uddanne flere læger i Østdanmark uden det går markant udover kvaliteten.

Mvh

Jens Helby, stud.med, næstformand for studienævnet for medicin

http://www.DemokratiskMedicin.dk

[quote=“Anna.”:a226a9e0]AU følger trop:
http://www.au.dk/da/nyheder/presse/301007[/quote]

Fantastisk!

Det er ikke mere end et par måneder siden vores studieleder fortalte os at der nu var så mange medicinstuderende på AU at de følte sig nødsaget til at sende 25% til Ålborg Universitet - der var simpelthen ikke plads til os - og nu skal antallet af medicinstuderende så udvides radikalt for at “skabe ligevægt mellem Jylland og Sjælland”

Man skulle fandme tro at Universiteternes ledelse levede i en anden virkelighed end os andre - det er ikke andet end en ren farce - simpelthen.

Klinik er også noget pjat skær lortet væk vil en økonom nok sige… Kan de ikke læse sig til det pjat?

Mon de har overvejet konsekvenserne af, at der optages færre svenskere på medicinstudierne i Danmark?

Jeg er glad for, at jeg er tilstrækkelig langt i studiet til, at jeg ikke bliver generet det store af klinikbøvlet.

Nå ja, og når vi efter 10 år har har fået 4000 flere medicinstuderende ind end vi havde brug for, så panikker vi og reducerer optaget igen, uden at tage hensyn til at de 4000 ekstra læger kommer en gang til at gå på pension, også får vi pludselig lægemangel en gang ude i fremtiden. Så langsomme som regeringen er ville det ikke undre mig at det skulle gå først 15-20 år, hvor vi har 8000 ekstra medicinstuderende og læger, dette tal skal ses sammen med at der var 15.900 erhvervsaktve læger i 1999.

Desuden, lad os tage en kig på prognosen: Prognosen viser overordnet, at antallet af potentielt erhvervsaktive læger i Danmark forventes at stige fra ca. 15.900 i 1999 til ca. 18.300 i år 2025 - en stigning på ca. 15 pct. For antallet af speciallæger kan der derimod konstateres en ganske anderledes udvikling fra ca. 10.500 speciallæger i 1999 til forventede 9.400 i år 2025 - altså et absolut fald i antallet af speciallæger på godt 1.000 læger. Det er 10 pct.
Kilde: Ugeskriftet
Med andre ord, vi mangler ikke medicinstuderende, vi mangler speciallæger.

Læs bl.a. Lægeforeningens svar her, et lille udrag:

[quote]Men, når det drejer sig om læger, gælder det ikke om at få flere ind på medicinstudiet, og det gælder slet ikke om at oprette nye lægestudier. Det er ikke medicinstuderende, vi mangler. Det er speciallæger, der er mangel på, og det er vi i gang med at søge at løse.
[/quote]

Ren idioti. Men det er vel ligemeget at reducere kvaliteten af det danske lægestudie og ødelægge hele det danske sygehusvæsen, blot det giver et par ekstra stemmer.

[quote=“jensemand”:1n7hwhhb]
Det er ikke mere end et par måneder siden vores studieleder fortalte os at der nu var så mange medicinstuderende på AU at de følte sig nødsaget til at sende 25% til Ålborg Universitet - der var simpelthen ikke plads til os - og nu skal antallet af medicinstuderende så udvides radikalt for at “skabe ligevægt mellem Jylland og Sjælland”.[/quote]
Det var pga. at forhindre AAU at få sin egen lægeuddannelse:
Søren Mogensen, dekan i Århus, mener at det kan få konsekvenser for samarbejdet, hvis Nordjylland insisterer på at få egen lægeuddannelse.

Desuden ved han også at det ikke er nødvendig med flere medicinstuderende:
»At optage nye studerende er ingen god idé. Den nuværende produktion af nye læger vil dække behovet,« siger han.
Læs artiklen på Dagens Medicin.

Jo det er jeg klar over - men da Bjarne Møller Madsen, vores studieleder, stillede sig op til informationsmødet gik hele mødet ud på at forklare hvordan der lige pludseligt, som et lyn fra den blå himmel, slet ikke var plads til os, og at det derfor var en tvingende nødvendighed at 25% øjeblikkeligt blev tvangsforflyttet til Ålborg.

@ Niemann

Formand for Lægeforeningen Jens Winter Jensen:

Ja godt spørgsmål om det har været inde i overvejelserne…

Som JWJ også nævner her, er det vel ikke kun på studiet (og i klnikken) det øgede optag vil give problemer. Det kommer også til at give vrøvl i speciallægeeuddannelserne. I det mindste i en overgangsfase, til der er nok speciallæger til at lære alle de nye op…

Det er da et mindst lige så vægtigt et argument.

Vil det så sige, at vi, der forventer at søge til medicinstudiet næste sommer, statistisk set rent faktisk har større chance for at blive optaget?
Det må da være konsekvensen af

• færre svenskere og normænd samt
  • flere studiepladser

kan vi så forvente at niveauet bliver forringet, fordi vi får flere studerende ind med middelkarakter?

Ja, men vores bekymring er til hvad… .et studie samfundet og de studerende kan være bekendt med?

Tja, selvstudiedelen bliver ikke påvirket, men studiet er mere end det…

Men det er også valgkamp måske er det hele bare valgflæsk…

Det er rigtigt fint, at der kommer flere specialelægeudd.pladser (lad os nu se). Det vil gøre, at der bliver flere pladser at kæmpe om, og derfor større sansynlighed for at få drømmepladsen (når man nu kun har fire år til kampen).
Almindelig udbud-efterspørgselstankegang siger mig, at hvis antallet af kandidater stiger - stiger antallet af konkurenter til speciallægeudd.pladserne. Ergo: en tilbagegang. Det bliver ligeså svært, eller sværere at få den spec.udd. man ønsker -> større risiko for at blive tvunget ud i gerontopsykiatrien.
Hvor er jeg glad for at jeg er foran de nye regler :slight_smile:

[quote=“jensemand”:145zupru]
Jo det er jeg klar over - men da Bjarne Møller Madsen, vores studieleder, stillede sig op til informationsmødet gik hele mødet ud på at forklare hvordan der lige pludseligt, som et lyn fra den blå himmel, slet ikke var plads til os[/quote]
Ja, det har du ret i.

Hvorfor har vi inkompetente sundhedsordførere? Hvis vi uddanner for mange, må vi senere reducere antallet. Hvis vi i 20 år uddanner 1500 læger om året og derefter sætter antallet ned til 500 læger om året, kommer vi i nøjagtig samme situation som vi er i nu.

400 læger ekstra om året, når lægeforeningen siger at vi uddanner nok læger?
Det er da sjovt at politikerne kan hive et tal ud af det blå.
Gad vide hvad de ville sige, hvis lægerne gjorde det samme når det f.eks. kom til dosering af medicin. “Hmmm, du skal have 400 kg af denne medicin” :lol:

Som frold siger, så er det nok valgflæsk. Det er jo tale om tal hævet ud af den blå luft. Vil ellers se undersøgelser der understøtter påstande som: Derfor er vi nødt til at tænke længere frem i tiden, og der vil med al sandsynlighed ikke være læger nok i f.eks. 2030, hvis ikke vi gør noget nu for at sikre det.

Indtil det kommer, vælger jeg at stole på det førnævnte undersøgelse i Ugeskriftet:
Det danske sundhedsvæsen vil i år 2025 have en meget stor ophobning af unge helt nyuddannede læger og en voldsom mangel på de speciallæger, der skal uddanne de unge og dermed være med til at sikre kvaliteten af sundhedsvæsenet
Kan ikke se hvordan en større ophobning af unge nyuddannede læger kan løse problemet.