KU vs AU: hvad skal jeg vælge?

Jeg ved godt, at der har været tråde hvor de to universiteter bliver sammenlignet, men ikke rigtigt med den specifikke vinkel, der er afgørende for min beslutning. Så nu prøver jeg!

Jeg er en 3.g’er fra København, der godt kunne tænke sig at læse medicin. Jeg er dog ikke sikker på, om det skal være i Aarhus eller i København. Jeg har følgende pros and cons liste for hvert universitet:

KU:
Pros:

  • jeg elsker virkelig at være på Rigshospitalet og jeg holder meget af området omkring Panuminstituttet (er vokset op der)
  • når man kigger på medicinuddannelsens opbygning synes jeg, at kurserne ser mere spændende ud, og opbygningen virker generelt bare mere tiltalende end hos AU
  • KU er mere prestigefyldt end AU og er højere placeret på internationale ranglister (jeg ved godt at prestige ikke betyder meget, men jeg kan ikke lade være med at skele til det - særligt fordi jeg også godt kunne tænke mig at studere udenlands engang i fremtiden).
  • der virker til at være flere forskningsmuligheder

Cons:

  • vil gerne væk fra Kbh og prøve noget nyt
  • regner med at få et snit der er konkurrencedygtigt for KU, men jeg kan alligevel fucke lidt mere op og stadig komme ind på AU
  • bolig er dyrere og det er sværere at få kollegieplads pga. mit postnummer

AU:
Pros:

  • det ikke København og jeg vil gerne prøve at flytte til en ny by og udvikle mig på en mere selvstændig måde
  • nemmere at få kollegieplads end i kbh (regner jeg med pga. mit postnummer)
  • stor studieby, hvilket virker meget fedt

Cons:

  • mindre prestige
  • opbygningen af uddannelsen virker mindre tiltalende end hos KU
  • jeg kender ingen fra Aarhus
  • tror ikke jeg har samme connection til Skejby hospital som jeg har til Riget
  • der virker til at være færre forskningsmuligheder

Hvad tænker I om mine overvejelser? Er der noget som jeg burde lægge mindre vægt på en andet? Og hvad er sandsynligheden for, at jeg kan tage min bachelor i Aarhus og kandidat i Kbh?

Hej,

Jeg stod lidt i samme situation som dig, indtil jeg besluttede mig for, at jeg søger KU som 1. prioritet - blandt andet fordi jeg bor tæt på Panum og Riget. Derudover er det lidt nostalgisk, idet jeg har været på Riget så mange gange og kørt/cyklet forbi gennem hele mit liv, så der er lidt en følelsesmæssig connection.

KU er også et stort universitet med forskning i topklasse (efter hvad jeg har hørt), og derudover kan jeg stadig se mine “gamle” venner uden at skulle på en lang rejse. Endvidere er man ikke garanteret en kandidatplads på KU, når man tager en bachelor på AU - jeg kender dog ikke sandsynligheden for at få kandidaten på KU, hvis bacheloren er taget på AU. Dog ville det måske være lidt ærgeligt at skulle flytte efter 3 år, når man nu lige har fået et netværk.

Jeg overvejende AU, blandt andet fordi universitetsparken er så hyggelig, og byen desuden er super skøn. Men det bliver nok lidt kludret med at finde bolig, og København er nu også fantastisk. Og jeg er sikker på, at vi nok skal komme rundt i Danmark på KBU’en eller til udlandet ved udveksling alligevel.

Det med prestige tænker jeg kun har en lille betydning, da medicinsruderende fra AU vel også har gode muligheder for både udveksling og forskning.

Jeg synes, at du burde lægge vægt på, hvor du kommer til at trives bedst. For et eksempel, tiltaler det mest at blive i KBH, have en bolig tæt på og kunne se dine gamle venner eller starte et nyt sted og opleve at bo i en storby på egen hånd?

Det lyder som om, at KU egentligt har flere pros for dig samt tiltaler dig mest, men at du overvejer AU for at prøve at springe ud i det og udvikle dig selvstændigt - hvilket også er vigtigt. I sidste ende er det op til dig, du kender dig selv og dine grænser bedst.

Held og lykke med at vælge, jeg håber du kan bruge mine overvejelser (og fordomme, så ret mig gerne :joy:) til noget fornuftigt.
KH :smiling_face_with_three_hearts:

2 Synes om