Kursus i kemi

Hej!
Jeg skal begynde på medicinstudiet til februar i Kbh. og i den anledning tænkte jeg at det højst sandsynligt ville være en god ide lige at få repeteret kemien lidt da det er et par år siden jeg sidst har haft det (på c-niveau). Derfor ville jeg lige høre om der er nogle andre (kommende) stud.med’er der også er interesserede, for hvis vi er tilstrækkelig mange kan vi få Studieskolen (http://www.studieskolen.dk) til at skræddersye et kursus lige efter vores behov. Eller hvis der er nogle andre forslag til hvordan jeg kan få kemien på plads inden studiestart, så modtager jeg glædeligt gode råd.

Mvh
Al-Hash

hvis ellers studieordningen i kbh er indrettet nogenlunde ligesom i Århus tror jeg ikke du får de store problemer med kemi de første par semestre før biokemi

har ellers fået at vide at det ville være en meget god ide at have styr på i hvert fald c-nivaeuet før man går i gang, da man fra studiets side tager udgangspunkt i at det er noget den enkelte studerende har styr på ved studiestart. men hvordan er studieordningen i århus siden man ikke vil få nogle problemer?

Jeg vil gerne tilføye at det er en MEGET MEGET god ide at få repetert kemien før studiestart på KU i februar. En enda bedre ide er nok at tage kemi på B-nivå eller A-nivå…

Er selv på 1. semester og er overrasket over at det kun er C-nivå som lægges til grund ved optagelsen på medicin. Faktumet er at du iløpet av 4 mnd skal have beveget deg fra C-nivå til over A-nivå…Noget umenneskelig spørr du meg…

Så ikke hør på stud.med’ere som siger at kemien på 1. semester er som en lek på røde roser. Det kan jeg skrive under på at den så absolutt ikke er - spesielt ikke for folk med C-nivå- taget for ett par år siden…

Vil du forberede deg - kjøp Myind 2 + 3 og Holum “Fundamentals of general organic and biological chemistry”. Det er disse bøkene vi bruger på 1 semester på KU…så vet du det… Lykke til :slight_smile:

Tak for det!
Det var også det som jeg fik at vide af en anden studerende på KU.
Men er det mygind 2+3 eller er det kemi-2000-serien? jeg tror at det er det samme, kemi-2000-serien er bare nyere. har jeg ret?

Det er vist kun på KU der er egentlig eksamen i kemi. Jeg er ikke helt sikker, men fik at vide at man “kun” har biokemi på AU og SDU, da jeg selv havde “Medicinsk Kemi”.
Jeg kan kun støtte Kjersti i at det er en god idé. Kemien på 1.sem er ret hård, også for folk som har haft kemi på B-niveau (som mig selv) og A-niveau. Det mente dem jeg gik på hold med ihvertfald.

Jeg synes også at det er en riktigt go ide att repetera kemin inden studiestart! Selv går jeg på første semestret og er rimligt fortabt hvad gelder kemin…

Jo, Mygind 2000-serien er hvad jeg ved bare en fornyed udgave af Kemi 1,2,3. Tror ikke det har særligt stor betydelse hvilken serie man bruger, bare man ikke kombinerar dem.

Ett andet tips kan være at kikke på “http://www.imbg.ku.dk/undervisning/kemi/kemi.htm” hvor du finder den læseplan som vi følger lige nu. Hvis du kender det som de første par lektioner er om så har du en go start!

(Og jeg er svensk, herfra min dårlige dansk…)

Held og lykke!

På SDU har man på første semester den første af i alt fire biokemieksaminer.
Denne biokemieksamen indeholder både almen kemi og biokemi.
I almen kemi benyttes også Mygind-bøgerne og målet her er ligeledes
at løfte de studerende fra C-niveau til A-niveau.
Udover den almene kemi indgår som sagt også biokemi.
Her underviser i aminosyrer, proteiner og enzymer.
Dette afsluttes så som nævnt med en integreret eksamen efter første semester.

Det var godt jeg skrev at jeg ikke var sikker :slight_smile: Man skal ikke tro på alt man hører om de andre universiteter.

Det var sikkert bare et rygte opstået i frustration over kulhydrater i D-, L- og Fischer-projektioner, tandpastas opløselighed og Termodynamikkens vederstyggeligheder, og hvad andre ubehageligheder “Medicinsk Kemi”-tentamen indeholdt. Det er bare ærgeligt at det hele er glemt igen ugen efter :wink:

jeg tror ikke du fik fat i min pointe kjersti, så jeg prøver lige igen. Jeg konstaterede bare at vi ikke har kemi som fag på AU i første-andet semester, og at det ikke er værd at repetere hvis det ellers er det samme tilfælde på KU og SDU - noget det tydeligvis ikke er - ikke desto mindre er der mange ting på 1. semester ved AU der er meget vigtigere at bruge tid på, end kemi

På KU i faget medicinsk kemi er læselister lavet med sidehenvisninger til Mygind 1 og 2, og altså ikke 2000-serien. (Selvom det stort set er det samme der står i bøgerne, så er der forskel på rækkefølgen af emnerne mht. sidetal).

Jeg har været inde og se på denne læseplan og der er faktisk henvisninger til både mygind 2+3 og 2000-serien. dog er der ikke henvisninger til 2000-serien i c-niveau. men det kan man jo bare selv finde ud af da man kender emnerne.

Det forventes ved studiestart på KU at man som minimum (altså et krav) har kemi på C-niveau præcens. Dvs. der undervises ikke i C-niveau stoffet, da det forventes at man kan det.
PS.: det går ret hurtigt i starten, så det er en god idé at have repeteret C-niveauet lige inden du starter.

Hejsa
JEg starter også på medicin til februar så hvis der bliver dannet et kemi-repeteringshold så er jeg helt sikkert med på den!!! Jeg har også kun et 4-5 år gammelt falmet c-niveau…
Og hvis det tilfældigvis er nogle garvede studerende, som læser dette, som mangler plads på deres boghylder, så køber jeg gerne alt hvad der hedder 1. semester bøger!!! :0)

Hejsa Lotus!
Et lille tip mht bogkøb…hvis jeg var dig ville jeg slå en smut forbi Panum og kigge på opslagstavlerne, for der hænger en del opslag med brugte bøger. Det er i hvert fald et forsøg værd, hvis du gerne vil have fat i dem nu. Du kan evt. også lave en seddel med at du gerne vil købe brugte bøger og hænge den på en af opslagstavlerne eller evt. den til 2. semester (de er jo lige kommet videre og skal ikke bruge deres 1. semester bøger længere). Held og lykke med det hele. :slight_smile: