Kvote 2 ansøgning

[b]Hej Alle Sammen!

[/b]

Jeg vil be jer om en kæmpe tjeneste. Hvis I vil læse min ansøgning (der vel at mærke bare er et første udkast) og give jeres meninger til kende ville jeg blive meget meget glad. Vær MEGET kritiske.

Her kommer den så:

Min stærke følelse for at jeg er den rigtige til medicinstudiet, bunder i mange erfaringer og oplevelser. Gennem mine forældre og bekendtes arbejde på sygehus, mener jeg at have fået en god forståelse af hvad lægefaget indebærer, både på godt og på ondt. Jeg er på den ene side bekendt med de lange arbejdsdage, personlige belastninger og kravet om kontinuerlig uddannelse, men jeg har også erfaret at man gennem lægegerningen kan få et arbejde, man virkelig brænder for, hvilket står som det vigtigste for mig. Netop den livslange uddannelse med uendelig mange muligheder tiltaler mig meget. Jeg har i mit voksne liv, ikke været et sekund i tvivl om, at det er medicin, jeg vil læse. I takt med de forskellige erfaringer jeg har gjort mig, har jeg følt mig mere og mere styrket – og jeg er selv ikke i tvivl om mine evner til at blive en dygtig læge. Efter at have været til ”Åbent hus” ved Syddansk Universitet to år i træk, er mit højeste ønske at læse medicin i Odense. Studieopbygningen med bl.a. case-baseret undervisning og meget holdundervisning tiltaler mig meget. Jeg bor nu i Odense, og er meget glad for byen.

Jeg har som de fleste andre, der søger ind via ”kvote 2” forsøgt at gå meget målrettet efter relevante jobs og erfaringer, der kunne give mig de bedste kvalifikationer. Dette har givet mig et 18 ugers ophold på Rønde Højskoles sygepleje/medicinlinie, 6 måneder som plejeassistent på Roslev Ældrecenter, 6 måneder i England som care assistant, hvor jeg også deltog i en række kurser. Derudover har jeg været håndboldtræner for børn. Bagved disse ”obligatoriske” erfaringer, har jeg været optaget af at få mit helt personlige indblik i ”lægeverdenen”. Jeg har selv arrangeret flere meget inspirerende praktikophold i sygehusvæsenet på forskellige afdelinger og hos en almen praktiserende læge, hvilket har givet mig et lille indblik i den verden, jeg håber at blive en del af. Gennem disse ophold er jeg blevet særligt optaget af det tætte forhold mellem læge og patient. Evnen, til på kort tid at kunne komme på ”niveau” med alle slags mennesker og kunne sætte sig i deres sted, er af største vigtighed, et talent jeg selv mener jeg besidder.

Mit ophold i England har givet mig utrolig meget som menneske. Det britiske sundhedssystem er langt mere hierarkisk opbygget sammenlignet med det danske. Med mange, lange vagter og konstante verbale lussinger, var vi som assistenter under et stort pres, hvilket gjorde det til en meget psykisk hård tid. Mange bukkede under og rejste hjem, selv ville jeg gennemføre og det var helt klart min viljestyrke og stædighed der hjalp mig. Når jeg ser tilbage på de 6 måneder i England, kan jeg se at det har været en periode, hvor jeg har lært utrolig meget om mig selv; om selvdiciplin og ikke mindst om at tilpasse mig forskellige situationer og mennesketyper.

Gennem at dyrke elitesport (håndbold) er jeg vant til at tackle glæder såvel som skuffelser. Jeg er vandt til at bruge min vilje, mit gå-på mod og ikke mindst min stædighed til at nå de mål jeg sætter mig. Jeg ser mig selv som en naturlig leder-type, er meget udadvendt og vandt til at tale med mennesker i mange situationer. Jeg vil gerne hjælpe og gøre en forskel. Som jeg ser det, skal en dygtig læge besidde en god kombination af hjerne og hjerte, to ting jeg til fulde kan stå inde for.

Ved at lade mig passere nåløjet, får I en top-motiveret student, der vil være positiv, aktiv og engageret i studiemiljøet. I får en reflekteret pige, der ved hvor hårdt lægestudiet/faget kan være, men der på samme tid har set de mange positive sider ved det at være medicinstuderende og senere læge. Siger I ja til mig får I en student der virkelig brænder for at læse medicin. En der er villig til at ofre alt for at nå målet, en som ikke svigter.

Jeg håber at I ønsker at se mig til en uddybende samtale.

SLUT :slight_smile:

Tak for at I gad læse den… Tager gerne imod kritik!

Jeg synes det ser godt og velfunderet ud. En af de eneste kommentarer jeg kan komme med, er at du skriver i linie 9 afsnit 2; “særligt optaget af det tætte forhold mellem læge og patient”. hvis du læser artiklen sundoghed der er tilgængelig her på potalen, skriver forfatteren, at hun ser mange ansøgninger hvor patient kontakten er en afgørende faktor, for hvorfor man søger medicinuddanelsen. Patient kontakten er selvfølgelig en vigtig del, men hvis man lægger meget vægt på dette bør man vælge andre funktioner som sygepasser eller lign. Det er selvfølgelig en afvejning om hvorvidt, et udvalg ikke er klar over hvad du mener, men der skulle ikke så meget til før du kunne fremhæve du godt ved - der ikke er så meget tid til rådighed for patienter, som man kunne ønske, men interesserer og vægter læge/patient-forhold højt og har en indsigt i dette. Jeg vil prøve at læse din ansøgning igen en af de kommende dage, så kan det være jeg kan komme med noget mere.
MVH. Tore

tusind tak for dig svar…
Har også tænkt meget på nettop den sætning. Jeg er jo ikke selv et sekund i tvivl om at det er læge og ikke sygeplejerske eller lignede jeg ønsker at være For det første fordi det slet ikke passer til min personlighed og fordi jeg hele tiden søger nye udfordringer, men som su siger er det jo ikke sikkert at de der læser ansøgningerne igennem forstår det på den måde…
Hmm… må nok lave den særning om… Tak for din hjælp! :slight_smile:

Hej. Har lige læst din ansøgning. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du har med i “karakterposen” fra gymnasiet, men du kommer godt rundt om alle emner og har andet godt med fra dine erfaringer. Men jeg kan sige at hvis det var mig, der sad i udvalget ville jeg gerne tage dig til samtale. Der er en god optimisme mellem linierne, som virker vildt godt.
Held og lykke med det hele. mvh jph :slight_smile: