Kvote 2 næste år - Medicin

Hej Alle sammen :slight_smile:
Jeg er 20 år og er lige blevet stx student, hvor jeg færdiggjorde en naturvidenskabelig linje(MatA, KemB og FyB). Mit snit blev 9,1(med bonus - og jeg ved det ikke er så meget - men det er ikke fordi jeg ikke har knoklet - tværtimod!!)

Jeg har fået en studieplads i "Medicin og Teknologi" i DTU og jeg er mega kede af det! Jeg aner ikke engang, hvorfor jeg har valgt denne uddannelse, men jeg prøver at se det på den lyse side og vælger at takke ja til uddannelsen. Det jeg har tænkt på er at ansøge om kvote 2 til næste år. Men jeg er bange for at det vil lukke mine muligheder…

Jeg har altid vidst, at det er det jeg ville have! Men mit snit gør mig meget usikker, da det er mega lavt… Grunden til at jeg vil læse medicin er fordi jeg godt kan lide matematik, biologi og kemi, at hjælpe andre mennesker og at det er praktisk(senere hen). Det er det jeg brænder mest for - jeg har prøvet at se på flere uddannelser, men jeg ved at medicin-studiet er det jeg gerne ville have.

Jeg vil spørge - tror I at det vil gavne mig at tage denne uddannelse og ansøge om kvote 2 næste år? Jeg ved, at intet er sikkert men har I hørt nogle tage denne uddannelse…
Jeg håber virkelig, at der er nogen herinde, der vil svare eller give mig håb i det mindste!! :frowning:

Mvh Hajer :slight_smile:

Det hele kommer lidt an på hvor du vil søge kvote 2 henne. Jeg ved faktisk ikke hvor mange point uddannelsen vil give i forhold til molekylærmedicin, sygeplejerske osv., for jeg ved ikke noget om uddannelsen ud over det er noget ingeniør-halløj.

Kvote-2 systemet er forskelligt fra sted til sted.

AAU vurderer det på gennemsnit i de adgangsgivende fag: Mat A, engelsk B, dansk A, kemi B, fysik B (mener jeg det er)
AU: Samme som AAU, dog skulle de også begynde at vurdere på andet erfaring, men det er karaktererne der vægtes højest.
SDU: To optagelsesprøver (MCQ og MMI)
KU: Relevant erfaring fra diverse ting.

En given relevant uddannelse, vil derfor nok give mest i forhold til KU (vurderer jeg), men på KU er der også så mange andre ting de vurderer. Hvis du begynder på uddannelsen, og bl.a. satser på Kbh, så ville jeg nok også give mig i kast med noget frivilligt arbejde og/eller relevant arbejde på fx plejehjem.
Det er en svær kamp, især fordi der er få pladser til mange ansøgere, men derfor er det jo ikke umuligt.

Held og lykke med det! :slight_smile:

Det er mit indtryk at kvote 2 på KU kræver væsentlig mere end en påbegyndt uddannelse der muligvis minder lidt om.

Jeg vil gætte på at dine bedste alternativer er enten at supplere de relevante fag som Fluen nævnte, ellers så tag kampen op på SDU. Jeg er selv kommet igennem kvote 2 på SDU med næsten samme snit som dig. Faktisk bliver der slet ikke spurgt ind til dit gennemsnit, jeg mener bare det skal være over 6 for at deltage.

Tak for svaret Ilmer og Fluen !! :slight_smile:
Jeg har tænkt mig at søge kvote 2 i både KU og SDU. Men jeg giver jer ogs ret i at selve uddannelsen alene ikke kan give mig point - derfor er jeg igang med at lede efter et job, der har noget med uddannelsen at gøre. Jeg tænker mest på plejehjem, e.l.

Ang. SDU - er prøven svær? Altså jeg ved det er 100 spørgsmål, og man kan ikke vurdere spørgsmålene - da det er forskelligt. Men hvordan fungerer det sådan… ?

Mvh Hajer

SDU-prøven er ikke let. Mit bedste råd er, at du ikke må sidde fast i spørgsmålene, man skal videre. Du har 1-2 minutter pr. spørgsmål.
Går du videre, skal du øve dig før du tager derned. Det gik ikke fantastisk for mig til MMI.

Hvorfor søger du ikke bare alle steder? Måske lykkedes det.

[quote=“HajerH.”:2e6bgm7c]Tak for svaret Ilmer og Fluen !! :slight_smile:
Jeg har tænkt mig at søge kvote 2 i både KU og SDU. Men jeg giver jer ogs ret i at selve uddannelsen alene ikke kan give mig point - derfor er jeg igang med at lede efter et job, der har noget med uddannelsen at gøre. Jeg tænker mest på plejehjem, e.l.

Ang. SDU - er prøven svær? Altså jeg ved det er 100 spørgsmål, og man kan ikke vurdere spørgsmålene - da det er forskelligt. Men hvordan fungerer det sådan… ?

Mvh Hajer[/quote]

Prøven er ikke let. Der var 1600 ansøgere til kvote 2, hvor nogen så er faldet fra inden prøven. Fra første prøve gik lidt over 300 videre, og grænsescoren blev 60. Ergo havde næsten allesammen mange fejl. Spørgsmålene er meget forskellige, men man kan finde et eksempel inde på SDU der egentlig viser et meget godt billede.

Grænsescoren var 54 :wink: (eller var det 51?)

Hov for søren jeg var vist ikke helt vågen :smiley: . Grænsescoren blev 51

Tak for rettelsen Dysp :wink:

Tak for de gode råd folkens :slight_smile:

  • Grunden til at jeg ikke kan ansøge i Århus og Ålborg er fordi jeg ikke kan flytte dér. :frowning:
    Men tak igen :slight_smile:

Mvh Hajer :slight_smile:

sats på AU /AAU/SDU. på KU er der rigtige mange oversygeplerskere og paramedics der tager alle kvote 2 pladser :slight_smile:
du har ikke >10,5 så tænke dig lidt om!
som stud.med har du hellere ikke mange valgmuligheder ved turnuslodtrrækninger!

[quote=“jimn”:2xsr446i]sats på AU /AAU/SDU. på KU er der rigtige mange oversygeplerskere og paramedics der tager alle kvote 2 pladser :slight_smile:
du har ikke >10,5 så tænke dig lidt om!
som stud.med har du hellere ikke mange valgmuligheder ved turnuslodtrrækninger![/quote]

Jeg kom ind på kvote 2. Jeg har kun 1½ semester på idræt i Aalborg.