Kvote 2 SDU 2014

Tusind tak for svaret, er i gang med at læse op på artiklerne og nyhederne. Den med Lego bilen må jeg lige tage til eftertragtning, en tur til fætter BR er nok på sin plads :lol:

Må indrømme at jeg nok blev lidt chokeret over at komme så langt sidste år. Den med skuespilleren, gav mig især en del kvaler…

Kunne godt mærke det du siger med at være selvkritisk ved motivationsstanden, det lod til at være meget vigtigt for intervieweren, samtidigt med at han en gang eller to prøvede at bringe mig ud af balance :slight_smile:

Tusind tak for de gode råd, tager dem til mig.
Og tusind tak for lykønskningen :slight_smile:

Om end ikke andet, må vi se om vi mødes til interviewende næste år :wink:

Mvh. Bastian

Det var så lidt, mon ikke du snupper den!

Det håber jeg ikke, at vi behøver :wink:

Sent from my iPhone using Tapatalk

MikeML91 skrev:

Skal da i hvert fald gøre mit bedste :stuck_out_tongue:

Mvh. Bastian

Jeg kom også selv igennem kvote 2 for snart 2 år siden, first try!

Mht. den skriftlige del, så vil jeg sige at det er svært at give gode råd, jeg vil sige at 80% af det handler om din logik og kognitive færdigheder, og det er jo lidt svært at ændre på, i hvert fald på så kort tid.
De resterende 20% er hvordan man håndterer det på selve dagen, mhp. stress, tidspres osv.
Hvis jeg skulle give et godt råd, så ville det dog være at lade være med at stresse sig selv. Der er mange opgaver ja, og de fleste af dem virker svære ved første øjekast, men opgaverne er faktisk nemme at gennemskue hvis man lige bruger lidt mere end bare ét minut til at få en ide om hvad der egentlig spørges til, inden man stresser videre, så kan man klare sig meget godt. Selvom der er tidspres og mange opgaver der skal nås, skyder du dig selv i foden ved at haste dig igennem.
Personligt kan jeg huske at jeg brugte hele min tid på ca. 70 af opgaverne, og havde kun meget lidt tid til de resterende 15-20 opgaver, hvorfor jeg faktisk slet ikke nåede at læse dem, men bare måtte sætte krydser.
Dette gjorde dog ikke så meget, da jeg vidste at størstedelen af opgaverne havde jeg svaret rigtigt på, da der som regel skal lidt over 50 rigtige til at komme videre.

Runde 2 var super sjov, og efter min mening 100 gange nemmere end den skriftlige. Hvis man er et sympatisk, udadvendt og nogenlunde vellæst menneske, så er det mit indtryk at du nærmest er sikret en plads ud fra disse egenskaber, hvis du kan præstere at vise dette på selve dagen selvfølgelig. Standende er bemandet af stud.med´er eller af læger, og selvom hver stand selvfølgelig har sit eget faglige fokus, så er det mit stærke indtryk, at det giver meget bedre point at vise at man er flink og effektiv i sin omgang med andre mennesker, end at kunne bygge et 3 m højt tårn ud af papir. Du har jo allerede bevist ved at gå videre fra den skriftlige at du er klog, så dette handler i høj grad at vise at du har personlighed og sympati.
Du skal tænke på at dem der bedømmer dig er kommende kollegaer og medstuderende, og jeg er sikker på at de giver point til dem de kunne forestille sig at arbejde sammen med i fremtiden, altså: det trækker rigtig meget op hvis de kan se at man er oprigtig, motiveret, glad osv. osv.
F.eks. til den hvor man som gruppe skulle bygge et tårn, nåede vi aldrig at bygge et tårn da det faldt sammen hele tiden. Men jeg sørgede for hele tiden at gøre sikker på at fortælle min makker “Jeg tænker at det her er en god ide, men hvad tror du?”, og vis så at du kan lytte til det din makker siger, og vis at du anser deres mening for god og værdifuld.
Som sagt nåede vi aldrig at bygge noget tårn, men jeg fik alligevel 7 ud af 7 point i denne stand.

Til den stand med skuespilleren havde jeg fuldstændig glemt alle detaljerne som stod på sedlen da jeg kom ind, og rollespillet begyndte. Så istedet for at prøve at besvare den meget forvirrede kvindes tekniske spørgsmål, valgte jeg at fokusere på det menneskelige i situationen. Lyt, tal trøstende, tag hånden, og prøv på at få dem til at smile eller grine (selvfølgelig ikke nogle penis-jokes). Jeg havde som sagt fuldstændig glemt detaljerne vedrørende situationen, men skuespilleren blev ved med at spørge ind til det, og jeg endte med at sige et eller andet i retning af “jeg er ked af at du må nøjes med en læge der er både grim og glemsom ligesom mig, men jeg lover at jeg nok skal finde ud af det og vende tilbage”, og hende der bedømte og skuespilleren flækkede begge af grin, og havde svært ved at holde masken resten af tiden. Jeg fik også 7 ud af 7 på denne stand.

Det lyder måske som om at det jeg siger er, at man bare kan charmere sig igennem og winge den i del 2.
Og det er heller ikke sandheden, men jeg vil helt sikkert sige, at personlighed og et godt “feel” for at aflæse personer vil gøre det nemt for dig i denne del. Havde det f.eks. været 2 gamle halvsure mænd i skuespilsstanden istedet for de 2 friske unge kvinder jeg havde, ville jeg nok ikke have kommet ret langt med min lunkne joke.

Andre stande er selvfølgelig mere fagligt tilrettelagt end de to nævnte, men her var det mit indtryk, at det er en god ide at øve sig på sin argumentation, og anerkende det faktum at der altid er 2 sider af en sag. Hvis man kan se begge sider, er man også kommet langt i disse stande.

Mit sidste råd er, at huske at komme op med nogle realistiske og gode argumenter til “motivationsstanden”.
Jeg faldt selv i det hul der hedder “jeg vil gerne læse medicin fordi jeg vil hjælpe andre mennesker”, og selvom jeg mente det, så krummer jeg altid mine tæer i tanken om at jeg sagde det dengang. Jeg tror intervieweren når at høre den grund 300 gange på en dag, så tænk over hvad din unikke motivation er :wink:

Det her er selvfølgelig bare min subjektive opfattelse af det hele, men jeg håber at noget af det kan hjælpe.

Jajaja skrev:

[quote]
Mht. den skriftlige del, så vil jeg sige at det er svært at give gode råd, jeg vil sige at 80% af det handler om din logik og kognitive færdigheder, og det er jo lidt svært at ændre på, i hvert fald på så kort tid.
De resterende 20% er hvordan man håndterer det på selve dagen, mhp. stress, tidspres osv.
Hvis jeg skulle give et godt råd, så ville det dog være at lade være med at stresse sig selv. Der er mange opgaver ja, og de fleste af dem virker svære ved første øjekast, men opgaverne er faktisk nemme at gennemskue hvis man lige bruger lidt mere end bare ét minut til at få en ide om hvad der egentlig spørges til, inden man stresser videre, så kan man klare sig meget godt. Selvom der er tidspres og mange opgaver der skal nås, skyder du dig selv i foden ved at haste dig igennem.
Personligt kan jeg huske at jeg brugte hele min tid på ca. 70 af opgaverne, og havde kun meget lidt tid til de resterende 15-20 opgaver, hvorfor jeg faktisk slet ikke nåede at læse dem, men bare måtte sætte krydser.
Dette gjorde dog ikke så meget, da jeg vidste at størstedelen af opgaverne havde jeg svaret rigtigt på, da der som regel skal lidt over 50 rigtige til at komme videre.[/quote]

Jeg er faktisk ikke så nervøs for den første del, da det gik godt de sidste to gange (nu får vi at se om det var dumt sagt, om lidt over en måneds tid :P).
Men kan godt nikke genkendende til at det gik bedre første gang, da jeg manglede lidt opgaver, end den anden gang, da jeg skyndte mig lidt igennem det. :slight_smile:

Jajaja skrev:

Må indrømme at jeg også fuldstændig glemte alt hvad jeg havde læst, og oven i købet lavede den fejl at jeg ikke vidste at skuespillet startede så snart at jeg gik ind af døren, og derfor endte op med at stå i Ca. 10 sekunder og se dum ud :stuck_out_tongue:

Den med joken er nok en god idé (mere for at få mig selv til at slappe af, end for skuespilleren ;))

Jajaja skrev:

[quote]Mit sidste råd er, at huske at komme op med nogle realistiske og gode argumenter til “motivationsstanden”.
Jeg faldt selv i det hul der hedder “jeg vil gerne læse medicin fordi jeg vil hjælpe andre mennesker”, og selvom jeg mente det, så krummer jeg altid mine tæer i tanken om at jeg sagde det dengang. Jeg tror intervieweren når at høre den grund 300 gange på en dag, så tænk over hvad din unikke motivation er ;)[/quote]

Det nævnte jeg faktisk ikke noget om, da jeg var bange for at intervieweren synes det var for plat, men opdagede dog at han faktisk blev lidt underlig over at jeg ikke havde nævnt det, og derfor selv spurgte ind til om jeg ikke også vil hjælpe mennesker. :wink:

Jajaja skrev:

Der er helt klart meget af det, som jeg kan bruge til hjælp :cheer:

Tak for hjælpen og tipsene :cheer:

Mvh. Bastian

Tak til alle, der har svaret! Virkelig brugbare ting. Men jeg tænkte på, at når de bedømmer den skriftlige del:
Lad os sige, at man har besvaret en maaasse spørgsmål, og måske ikke så mange ud fra den matematiske del (dog over grænsen), så vil man stadig komme i gennem, ikke? For det er vel bare det samlede pointantal og ikke indtrykket af ens kompetencer i de forskellige emner, vel?

myraki10 Skrev:

[quote]Tak til alle, der har svaret! Virkelig brugbare ting. Men jeg tænkte på, at når de bedømmer den skriftlige del:
Lad os sige, at man har besvaret en maaasse spørgsmål, og måske ikke så mange ud fra den matematiske del (dog over grænsen), så vil man stadig komme i gennem, ikke? For det er vel bare det samlede pointantal og ikke indtrykket af ens kompetencer i de forskellige emner, vel? [/quote]

Det fungerer sådan at den/ de af de 300 der inviteres videre til anden runde med det laveste antal point sætter grænsen for hvor mange point man skal have for at komme videre.

De er fuldstændigt ligeglade med hvordan dine point er spredt ud, så længe som at du har det mindste antal krævede point. :wink:

Mvh. Bastian

Tænk på det som karakterer til kvote 1.

MCQ testen tager de 300 personer med højeste point til at gå videre. Ligesom de ville tage dem med højeste snit.

MMI testen er sådan set det samme. De 150 personer med de højeste antal point får pladserne.

Så der er som sådan ikke en minimumsgrænse for hvad du skal have. Du skal bare være blandt de først 300 højeste og derefter 150 højeste.

Hej alle
Jeg tænkte jeg lige ville vise lidt statistik fra testene. De ligger også på SDUs hjemmesiden, hvis man ønsker mere info.

http://EXAMPLE.com/media/kunena/attachments/737/Skrmbillede2014-02-25kl.09.00.27.png
Ovenstående billede viser antallet af ansøgere på kvote 2, og hvor mange der “slap” igennem hvert step.

http://EXAMPLE.com/media/kunena/attachments/737/Skrmbillede2014-02-25kl.09.02.26.png
Dette billede viser sammenhængen mellem karaktergennemsnit (x) og point i MCQ testen (y). Multiple choisetesten er jo første test I skal igennem, og kan man se at der ikke er en sammenhæng mellem karakter og point i MCQ testen. Sådan skulle det jo også gerne være, eller kunne man lige så godt droppe kvote to og så sænke gennemsnittet.

http://EXAMPLE.com/media/kunena/attachments/737/Skrmbillede2014-02-25kl.09.02.34.png
Her ser man sammenhængen mellem MCQ point og hvordan man klarer sig til MMI (praktiske prøver). Også her kan man se at der ikke er den store sammenhæng mellem MCQ og MMI point. Det betyder at man i princippet får evalueret flere dele af en “potentiel” kandidat, så man ikke bare er “god” til genkendelse (MCQ) men også forstår at tænke/kommunikere og vise det i MMI testen.

I SDU materiale kan man også se at de personer der optages på kvote 2 rent faktisk har et mindre frafald og kommer hurtigere gennem studiet.

Jeg har selv deltaget som eksaminator til disse prøver, og jeg er stor fortaler for det, da systemet virkelig er godt. Der vil selvfølgelig altid blive nogle sorteret fra som ville blive fantastiske læger, og der vil blive optaget nogle som ikke vil - men jeg tror ikke på at der findes en perfekt test til at afgøre dette.

Held og lykke til jer alle…

Tusind tak for statistikken Koch :slight_smile:

Ved du hvilket år dataene er fra, har nemlig ikke selv kunnet finde statistikkerne på SDU’s hjemmeside, og må indrømme at jeg havde regnet med at der var flere end 1049 der deltog i MCQ.

Om end ikke andet er det en positiv overraskelse at der ikke er de over 1300 deltagere, som jeg ellers havde troet.

Jeg går også ud fra at de 165 der kom igennem via kvote 2, er et samlet tal, for både danskere, nordiske ansøgere og andre?

Mvh. Bastian

[quote=“Badeabe” post=84377]Tusind tak for statistikken Koch :slight_smile:

Ved du hvilket år dataene er fra, har nemlig ikke selv kunnet finde statistikkerne på SDU’s hjemmeside, og må indrømme at jeg havde regnet med at der var flere end 1049 der deltog i MCQ.

Om end ikke andet er det en positiv overraskelse at der ikke er de over 1300 deltagere, som jeg ellers havde troet.

Jeg går også ud fra at de 165 der kom igennem via kvote 2, er et samlet tal, for både danskere, nordiske ansøgere og andre?

Mvh. Bastian[/quote]

2013, se tabel 5.1 :slight_smile:

Jeg troede også, at der var flere ansøgere til kvote 2 end 1300, men jeg har nok stirret mig blind på de 2300 inde på UG, som er kvote 1 og 2 samlet :blush:

MCQ testen omfatter flere studier end Medicin (Biomekanik, vist nok også psykologi og andre).

Så der er sandsynligvis en del der er til testen, men ikke har søgt Medicin :slight_smile:

Hej.
Ovenstående tal er, som der er blevet nævnt, fra sidste år (2013) og det er tal KUN for medicin - ikke de andre linjer. Det giver vel ikke så meget mening at vide hvor mange der har søgt psykologi etc :slight_smile:

Så ja, der er “kun” godt 1000 der er til MCQ og ca. 300 går videre til MMI. De 165 er det antal der er valgt ud fra deres score i MMI testen, og de inkluderer alle nationaliteter.

Så rundt regnet har man 16,5% chance for at komme ind :wink:

En lille interessant ting ved SDUs system er at ved MCQ er der er næsten dobbelt så mange kvinder som søger end mænd (672 vs 377). Når man så laver cuttet på en score der giver ca. 300 videre til MMI, så er fordelingen mellem kvinder og mænd nu helt udjævnet (146 vs 144).

Der er ikke forskel mellem kvinder og mænd og deres resultat i den endelige MMI (så kvinder er altså ligeså kloge som mænd - eller omvendt :slight_smile: ) Tallene er fra 2013.

For at understrege hvad der tidligere er blevet nævnt i tråden, så skal man prioritere sin tid til MCQ. Lad være med at “spilde” tid på et spørgsmål, hvis man ikke umiddelbart kan svare på det. Sæt et kryds og gå videre til det næste, så kan man altid vende tilbage.

Man kan derudover også prioritere de spørgsmål man ikke kan umiddelbart kan svare på f.eks. 1 kryds, hvis man tror man kan klare spørgsmålet ved at tænke lidt ekstra og 2 krydser, hvis man er helt blank. Så kan man springe dem over med 2 krydser, og kun koncentrere sig om de spørgsmål med størst potentiale for svar. Så kan man altid vende tilbage til de “svære” når man har klaret de andre - så spilder man ikke kostbar tid.

Der burde være masser af tid, hvis man følger ovenstående system :slight_smile:

MikeML91 skrev:

[quote]2013, se tabel 5.1 :slight_smile:

Jeg troede også, at der var flere ansøgere til kvote 2 end 1300, men jeg har nok stirret mig blind på de 2300 inde på UG, som er kvote 1 og 2 samlet :blush:
[/quote]

Det er ikke sådan når man ikke kan se skoven, for bar træer :stuck_out_tongue:

Det beklager jeg :blush:

Jeg hørte bare tallet 1300 blive kastet rundt ved prøven sidste år, hvorfor jeg tænkte at det lød meget fornuftigt :stuck_out_tongue:

Koch skrev:

[quote]Hej.
Ovenstående tal er, som der er blevet nævnt, fra sidste år (2013) og det er tal KUN for medicin - ikke de andre linjer. Det giver vel ikke så meget mening at vide hvor mange der har søgt psykologi etc :slight_smile:

Så ja, der er “kun” godt 1000 der er til MCQ og ca. 300 går videre til MMI. De 165 er det antal der er valgt ud fra deres score i MMI testen, og de inkluderer alle nationaliteter.

Så rundt regnet har man 16,5% chance for at komme ind :wink:
[/quote]

Tusind tak for info :wink:

De 16,5% er en del højere end de ca. 11,5% chance jeg havde regnet mig frem til ved 150 optagne af 1300 ansøgere, så det må siges at være dagens højdepunkt.

Endnu en gang tak :slight_smile:

Mvh. Bastian

og Bastian. Da du er mand, må din chance efter ovenstående statistik være lidt højere endnu :slight_smile:

Koch skrev:

[quote]Man kan derudover også prioritere de spørgsmål man ikke kan umiddelbart kan svare på f.eks. 1 kryds, hvis man tror man kan klare spørgsmålet ved at tænke lidt ekstra og 2 krydser, hvis man er helt blank. Så kan man springe dem over med 2 krydser, og kun koncentrere sig om de spørgsmål med størst potentiale for svar. Så kan man altid vende tilbage til de “svære” når man har klaret de andre - så spilder man ikke kostbar tid.

Der burde være masser af tid, hvis man følger ovenstående system
[/quote]

Det havde jeg faktisk slet ikke tænkt på, men kan godt se logikken i det. Det var klart en variation af hvor meget i tvivl jeg var om spørgsmålene, sidste år. Den er hermed blevet adopteret :wink:

Koch skrev:

Krydser fingre for det, om end ikke andet skal jeg nok skrive resultatet af mine anstrengelser, når jeg når så langt :wink:

Mvh. Bastian

Blev her for et par dage siden inviteret til multiple choice testen. Selvom det ikke ligefrem er vildt at blive inviteret, føles det mere og mere virkeligt nu, når jeg siden folkeskolen har ventet på at komme ind på medicin :lol:

Ja myraki10, nu er der kun 1 måned tilbage : :stuck_out_tongue: :lol: Det føles alligevel som om tiden går stærkt, jeg er super spændt!
Hmm, er der egentlig nogen som kender et par gode online læseprøver/ udfordre din læse teknikker?

Jeg skal også til Multiple Choice test på SDU d. 26/4-14… Ja, det føles mere virkeligt når man inviteres til sådan en prøve… jeg har også drømt om at studere medicin siden folkeskolen…