Kvote 2, udenlandserfaring?

Hej :slight_smile:
Jeg søger nogle erfaringer/råd ift. relevant erfaring, når man søger om optagelse på studiet. Jeg har søgt alle 4 universiteter og ved allerede nu, at jeg desværre ikke gik videre til MMI’en i hverken Aarhus eller Odense. Jeg har hele tiden regnet med, at jeg nok ville ende med et sabbatår, hvor jeg vil samle lidt ekstra erfaring.
Her vil jeg rigtig gerne kombinere udenlandsophold med at samle erfaring. I Aalborg er de meget strikse med, at frivilligt arbejde ikke tæller - en fuldtidsansættelse gør derimod, men det får man jo ikke lige sådan i udlandet :S
Jeg er kommet forbi en side, der heder projects-abroad, hvor man kan komme i praktik og følge flere læger i diverse U-lande, men det er jo ganske frivilligt… Herudover har jeg fundet noget med, at man kan komme 4 uger til Zanzibar i et praktikforløb - igen ret frivilligt…
Jeg kunne godt tænke mig at komme til et mere “civiliseret” land - f.eks. USA, Canada, England eller hvad ved jeg, men ser det lidt som en umulighed.

Er der nogen herinde, der har erfaring på området og vil dele sin oplevelse?

Med venlig hilsen
Sidsel Marie :cheer:

Hej SidselMarie,

Jeg har selv taget et frivilligtophold i Marokko på cirka 7 uger og kan klart anbefale dig at søge frivilligt arbejde i et U-land da det blandt også viser humanitær arbejde. Derfor vil jeg ikke søge om frivilligt arbejde i USA ect.

Dog vil jeg minde dig om at kampen om pladserne på KU er hårde, da de i optagesseludvalget nærmest kræver at du har en bachelor med i bagagen.

Håber der kan hjælpe lidt.

Mange tak, Magnus! Jeg har netop fået svar på en mail, jeg sendte til Aalborg. De skriver meget udførligt, at de kun lægger vægt på fuldtidsarbejde (27,5 timer om ugen) med patientkontakt. Hvor latterligt er det ikke lige? Jeg synes, det er specielt at stille så specifikke krav - især da mange kvote 2 ansøgere vel kommer direkte fra gymnasiet (eller lignende), hvor man jo ikke lige har tid til et fuldtidsarbejde :blink:
Men tak for dit svar! Det lyder rigtig spændende!

[quote=“SidselMarie” post=86651]Mange tak, Magnus! Jeg har netop fået svar på en mail, jeg sendte til Aalborg. De skriver meget udførligt, at de kun lægger vægt på fuldtidsarbejde (27,5 timer om ugen) med patientkontakt. Hvor latterligt er det ikke lige? Jeg synes, det er specielt at stille så specifikke krav - især da mange kvote 2 ansøgere vel kommer direkte fra gymnasiet (eller lignende), hvor man jo ikke lige har tid til et fuldtidsarbejde :blink:
Men tak for dit svar! Det lyder rigtig spændende![/quote]

Sådan er det bare desværre, kvote 2 er primært målrettet dem som går en længere vej hvor de indsamler en masse erfaring som de kan bruge til deres ansøgning. Jeg ved ikke om du også har søgt på KU og skrevet motiveret ansøgning samt CV ? Det er bare svært at komme ind både AAU, men især KU uden erfaring, desværre…

Jeg forstår godt du er frustreret men den er nød til at være specifikke da der jo er så mange der søger. Jeg tror mere de prøver at hjælpe folk med at være realistiske da stort set alle der søger kvote 2 har haft frivilligt arbejde i et U-land (havde jeg dog ikke selv og kom ind på KU kvote 2). Til gengæld så havde jeg frivilligt arbejde i USA. Desværre er der rigtig mange regler om dette og jeg havde kun mulighed for det da jeg gik på College derover og gennem min skole fik jeg pladsen.

Der er ikke andet at gøre end at bare prøve. Brugte selv 4,5 år på at få erfaring før jeg søgte.
Mit vigtigste tip er at gøre noget ingen andre gør. Ligner du de andre bliver du valgt fra.

Held og lykke med det :slight_smile:

Tak for jeres svar! Ja, jeg forstår selvfølgelig godt, de er nødt til at være “stramme” med deres optagelseskrav, da rigtig mange jo søger studiet. Jeg har også et studierelevant job lige nu, men desværre ikke på fuld tid. Her håbede jeg blot, jeg kunne få et sådan job i udlandet, men jeg må prøve mig lidt frem. Tak for jeres tid! :slight_smile: