Kvote 2 unitest og fagsnit

,

Hej,
Jeg blev student her i sommer 2022 med et snit på 9,8. Min kvote 2 snit er 9,7, og jeg deltog første gang til unitesten hos både SDU og AU, hvor jeg fik en score på omkring 40. Jeg har planer om at søge ind igen næste år, og vil i den sammenhæng gerne vide, om der er folk med eventuelt et lavere fagsnit som kom ind, og om erfaring med at prøve unitesten anden gang - altså får man et højere score?

Håber I vil hjælpe :slight_smile:

Jeg gik fra ca 40 til 68 point på et år.
Jeg har læsevansligheder som i nok kan se. Og ogås med at stave.

Jeg læste 3 bøger om ugen nov -april.
Både skøn og fag.
Og så løste jeg matematikopgaver og iq teste onlin.

Det forbedret min hastighed så jeg kumne læse alle opgaver.

Held og løkke :green_heart:

5 Synes om

Tillykke med at komme ind. Virkelig flot resultat. Hvilke hjemmesider brugte du til at øve?

Tjek facebookgruppen Kvote 2 Medicin, mener jeg den hedder.
Der er én der har indsamlet svar fra en hel flok optagne og ikke-optagne fra i år, på hvad de fik i unitest og fagsnit og han har så lavet en samlet oversigt; ret nice og flot stykke arbejde.

Jeg så vist en anden tråd hvor du spurgte til råd til unitest, men kan ikke finde den igen, kan det passe?

Som jeg plejer at sige til folk der spørger:

Folk får tit et bedre resultat anden gang, men det kan godt betale sig at øve sig.

Jeg vil dog ikke anbefale dig at bruge penge på GMAT. Ej heller de kurser i unitestforberedelse man kan købe sig til.
Jeg kender cirka lige så mange som siger de havde glæde af det, som folk der er kede af de brugte pengene på det og ikke synes det gav dem det vilde, altså både GMAT og de forberende kurser; cirka samme statistik.
Så ikke nogen klar positiv anbefaling af dem herfra.

Der ligger til gengæld gamle GAT’er gratis på nettet, som er fint repræsentative for unitesten, selvom nogle af de sproglige opgaver ikke er tilgængelige længere pga. noget med rettigheder. Start evt. med dem.

Jeg vil også anbefale dig at øve på IQ-tests, læsehastighedsøvelser og ellers begynde at interessere dig for kritisk tænkning, hvis du ikke allerede gør det.
At følge med i verdenssituationen spiller ikke nogen rolle for testen.

Kritisk tænkning er ikke sådan lige nemt at opstøve opgaver i, men der er et par gode podcasts at anbefale: Et åbent sind især, A Sceptics Guide og evt. Detox din hjerne. Nogle af afsnittene i den sidstnævnte, fx det nyeste fra for et par dage siden, afsnit 51, er ret udmærket i fht. at dét med at kigge lidt bagom antagelser og overbevisninger (bundet op på et konkret emne; kosttilskud for vægttab)

Her er også en lille øvelse:
Jens kigger på Anna. Anna kigger på Gustav.
Jens er gift og Gustav er ugift.
Kigger en gift person på en ugift?

a) Ja
b) Nej
c) Kan ikke bestemmes ud fra de givne oplysninger

Jeg skal gerne give dig svaret når du har tænkt lidt over den, hvis ikke det bare kommer til dig helt af sig selv :slight_smile:

Jeg kender ikke til nogen quiz-sider hvor du kan få et testsvar, og har researchet en del i emnet. Det kan selvfølgelig være blevet lavet siden jeg var til testen sidste gang her i foråret.
Men der har indtil videre ikke været nogen konkrete svar at få på hvordan de beregner pointscoren, uni vil I hvert fald ikke svare andet end at det er “en kompliceret beregning” (har spurgt), så det virker desværre lidt håbløst at finde ud af.

Ville du mon kunne hæve en karakter til fagsnittet også? Det kunne også give mening.

2 Synes om

Hej,
Mange tak for svaret. Ja det kan passe at jeg stillede et spørgsmål om unitest. Vil mene at svaret er c på det eksempel du gav, da man ikke ved om Anna er gift eller ugift

Jeg gad rigtig godt at hæve fagsnittet. Mit ligger lige nu på 9,7 men jeg ved ikke helt, hvilke fag jeg kan forbedre mig i. Jeg kan ændre kemi B, dansk A eller engelsk B, men føler ikke helt at jeg tror jeg kan få højere ved et af disse fag, da jeg føler jeg gjorde mit bedste. Det eneste ved kemi B er min skriftlig karakter som lå på 7 ellers fik jeg 12 mundtlig, men ved ikke om man kan forbedre kun den ene?

Svaret er faktisk a - der er 2 hypoteser at prøve af:

  1. Hvis Anna er ugift
  2. Hvis Anna er gift
    Hvis 1) gælder, så ser Jens, som er gift jo på en ugift kvinde.
    Hvis 2) gælder, så ser Anna som gift på den ugifte Gustav :slight_smile:

Det var en underviser der gav os den til én af de første forelæsninger efter vi lige var startet.
Kan hilse og sige at jeg tror det meste af min årgang gættede på c. Det gjorde jeg også selv.

Man kan godt forbedre kun skriftlig eller mundtlig, men der er dog dén hage at der, i hvert fald på Aarhus og Randers VUC, kun er én samlet praktisk eksamen i kemi (samme gælder fysik), altså ingen opdeling i mundtlig og skriftlig. Det er muligvis til din ulempe, medmindre du tænker du kan negle et 12-tal igen.
Jeg tænker også det er godt at vide at selv om du skulle vælge at læse kemi igen som selvstudie, er der stadig laboratoriearbejde man skal møde op til og rapporter der skal afleveres for at få lov at gå til eksamen.

Er det skriftlig eller mundtlig engelsk og dansk der kunne forbedres?

1 Synes om

Altså jeg fik 7 til dansk skriftlig og 10 mundtlig hvor jeg i engelsk fik 7 i mundtlig og 10 skrifligt. Så jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an. Er der en chance for at komme ind med et kvote 2 snit på 9,7, hvor mit ferie snit er 9,8?

Så kunne et bud være at tilmelde dig dansk skriftlig og engelsk mundtlig, begge som selvstudieeksamen og så give unitest-forberedelse en skalle :slight_smile:
Helgardering.
Hvis bare du lykkes med at hæve én karakter fra 7 til 10, får du så vidt jeg kan regne ud et fagsnit på 10 derefter. Hvis begge, 10,3. Det ville stille dig godt.
Jeg har nogle konkrete tips til de to eksamener hvis du vil have dem.

Med en unitestscore på måske omkring 60 point vil jeg tro du kunne blive optaget med 9,7 i fagsnit, men det er selvfølgelig ikke hugget i sten.

2 Synes om

Jeg har skrevet til dig privat herinde :slight_smile:

2 Synes om