Kvotienter 2008 KU: 8,8 (8,2) AU: 7,6 (6,1) SDU: 8,2 (7,3)

[quote=“wldud”:1hs7s2w0]
Har et snit på 8,4 ny skala, så må det være SDU eller KU? Har søgt standby.[/quote]

Så må det jo næsten blive standby på KU, så du må vente et år. Men jeg ved at du i bekræftigelsesbrev fra SDU har fået en SDU logon-kode og et logon-navn, hvor du med det samme kan se om du er optaget dér. Er du ikke det, er det uden tvivl K.U. næste september for dig :slight_smile:

Og hhmed - så vidt jeg ved står tallene ikke på universiteternes hjemmesider. Du skal ud og lede på pressens hjemmesider for at finde hovedtallene, som de også kaldes. Tjek evt. Politiken.dk og Jp.dk.

[quote=“hhmed”:4ygsdeac]Hej

Er der nogen der har et link til KU/SDU/AU 's officielle sider hvor tallene står?[/quote]

KOT er altid stedet…

http://www.kot.dk/KOT/hovedtal/Hovedtal_2008.pdf

er det ikke den nye skala de har brugt, så det i stedet bliver KU: 8,8 (9,3 - gl skala) - AU: 7,6 (8,8) - SDU: 8,2 (9)?

hold da helt kæft … det er jo nærmest en gavebod i forhold til tidligere år … har ikke set sådan en kvotient siden 2002

det var da godt nok voldsomt et fald … vidste godt der var færre ansøgere på uni i år… men alligevel

der er nogen der bliver glade her til morgen :slight_smile:

Jo, jo det er i henhold til nye skala. Men 9.3 (gammel skala) for direkte adgang til medicin på KU - er sgu mindre end i 1999 da jeg søgte ind (som jeg husker det)

Frold: Kunne jeg næsten godt finde på :roll:

Sarup: Er ikke kommet ind på hverken AU el. SDU, men vil gerne have brevet hvor jeg 100% kan se jeg er kommet ind.
Ihhh… hvor er der laaang tid til…

[quote=“wldud”:1owo8aoz]

Sarup: Er ikke kommet ind på hverken AU el. SDU, men vil gerne have brevet hvor jeg 100% kan se jeg er kommet ind.
Ihhh… hvor er der laaang tid til…[/quote]

Ja, det er irriterende at KU af en eller anden grund er for fine/dumme/dovne til at lave en log-in løsning som de har gjort på AU og SDU. Så kan man allerede se det ved midnat, i stedet for at vente de forbistrede timer indtil posten kommer. Da det var min tur stod jeg bogstaveligt talt med en kniv i hånden (til brevet) og ventede på postbudet som, forståeligt nok, gloede en ekstra gang.

Det er åbentbart farligt at være post disse dage…

Sidste år kunne jeg ikke komme ind på medicinstudiet med mit sølle snit på 9. Nu er jeg kommet ind på KU via kvote 1. Det er virkelig ufatteligt! Især standbykvotienten i Århus… :shock: Men jeg skal ik’ beklage mig… Jeg er lykkelig :smiley:

[quote=“frold”:kavvysgg][quote]
Da det var min tur stod jeg bogstaveligt talt med en kniv i hånden
[/quote]
Det er åbentbart farligt at være post disse dage…[/quote]

Jeg fik ikke mit brev i dag, så postbuddet i morgen skal ikke føle sig sikker. Jeg har naturligvis bekræftet min plads via selvbetjening, men jeg er en anelse mopset over at jeg ikke kan se om jeg bliver sommer el. vinterstarter, når jeg ved at fejlen højst sandsynligt ligger hos postbuddet (Især når man har arbejdet hos PostDK, og ved hvordan tingene foregår).

Tilllykke til alle dem der blev optaget… men det var en stor overraskelse med det her lave kvotienter i år… Jeg tror simpelthen, at de fleste der har søgt ind, har haft lave snit, derfor må optagelsessnittet sænkes ned… :smiley:

[quote=“Hyrma”:2bbztsvp][quote=“frold”:2bbztsvp][quote]
Da det var min tur stod jeg bogstaveligt talt med en kniv i hånden
[/quote]
Det er åbentbart farligt at være post disse dage…[/quote]

Jeg fik ikke mit brev i dag, så postbuddet i morgen skal ikke føle sig sikker. Jeg har naturligvis bekræftet min plads via selvbetjening, men jeg er en anelse mopset over at jeg ikke kan se om jeg bliver sommer el. vinterstarter, når jeg ved at fejlen højst sandsynligt ligger hos postbuddet (Især når man har arbejdet hos PostDK, og ved hvordan tingene foregår).[/quote]
Han har nok tænkt - efter han læste dit brev - hvad fanden han er vinterstarter han kan få det til januar :stuck_out_tongue: :lol: :roll:

Fik heller ikke mit brev i dag… :frowning:

Min far tror ikke helt på, at jeg er kommet ind, medmindre han får set brevet…

Talte med studievejledningen i KBH, de sagde at jeg måtte vente på svar til i morgen. Øv… Ville så gerne have brevet i hånden i dag. Man kan så tænke: Okay, en dag eller to… Men alligevel :?

http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/200 … /index.xml

Tja - næste år spås så en stigning i snitte igen - læs ovenstående…

Kan godt se at det ville være fedt for dig med en overflytning (SDU -> AU). Spørg studievejlederne om det er muligt. Hvis det ikke er muligt, kan jeg trøste dig med at mange mener at Odense har Danmarks fedeste medicinstudie :smiley: .[/quote]

Det skulle vel ikke være alle dem der går i Odense der synes at studiet er federe i Odense?

De grænsekvotienter er jo latterligt lave! Da jeg så det første gang troede jeg det var en joke! Men tror medicinstudiet og de nturvidenskabelige studier er hårdt ramt af at man pludselig skal være god i humaniora og sprogfag også for at kunne søge ind. Jeg tror også der er en stor procentdel af dem der er kommet ud af gymnasierne i år der tager sabbatår osv. Men jeg håber da den stiger igen, for hvis faldet kommer til at betyde en faglig kompetencesvækkelse er det da et problem. Jeg er optaget i år og er en af dem, der nærmest kunne komme ind to gange på de her grænsekvotienter ( ja ja :wink: Overdrivelse fremmer forståelsen)

  • Kristian

[quote=“kristian-c”:w49vzo2b]Men jeg håber da den stiger igen, for hvis faldet kommer til at betyde en faglig kompetencesvækkelse er det da et problem. Jeg er optaget i år og er en af dem, der nærmest kunne komme ind to gange på de her grænsekvotienter ( ja ja :wink: Overdrivelse fremmer forståelsen)

  • Kristian[/quote]

Trods det beundringsværdige i din bekymring, tror jeg ikke, at du skal forvente en større ændring i det faglige niveau på fremtidens medicinstudie. Hvis det utænkelige skulle ske, at man i vildfarelse fortsatte med at optage intellektuelt underfrankerede mennesker på verdens fineste studium, vil du jo heldigvis med dit meget fine gymnasiegennemsnit kunne hæve standarden betragteligt.
:roll:

Held og lykke på uni! :slight_smile:

Jeg mener bestemt ikke at man skal være bange for, at det faglige niveau blandt de nye og kommende medicinstuderende falder pga. dette års lave adgangskvotienter. Man bliver jo ikke en bedre læge fordi man måske har fået 12 i bløde fag såsom Historie, Dansk, Idræt og musik i gymnasiet.
Jeg bliver sur når jeg hører om nogen der føler sig overlegne og bedre egnet til medicinstudiet fordi de har et højt gennemsnit fra gymnasiet!! - Desuden viser statistikken kun det modsatte, nemlig at de fleste der dropper ud fra medicinstudiet er dem fra kvote 1 med de høje gennemsnits, som har fået et kæmpe kulturchok på UNI.

[quote=“drgonzo”:nhyp2xjn][quote=“kristian-c”:nhyp2xjn]Men jeg håber da den stiger igen, for hvis faldet kommer til at betyde en faglig kompetencesvækkelse er det da et problem. Jeg er optaget i år og er en af dem, der nærmest kunne komme ind to gange på de her grænsekvotienter ( ja ja :wink: Overdrivelse fremmer forståelsen)

  • Kristian[/quote]

Trods det beundringsværdige i din bekymring, tror jeg ikke, at du skal forvente en større ændring i det faglige niveau på fremtidens medicinstudie. Hvis det utænkelige skulle ske, at man i vildfarelse fortsatte med at optage intellektuelt underfrankerede mennesker på verdens fineste studium, vil du jo heldigvis med dit meget fine gymnasiegennemsnit kunne hæve standarden betragteligt.
:roll:

Held og lykke på uni! :slight_smile: [/quote]

Spar mig for din sarkasme! Jeg påtaler blot det påfaldende ved at dette fald sker samme år som de første studenter kommer ud efter den nye reform! En reform som mange har kritiseret for at give mindre egnede studenter. Inden jeg bliver angrebet på dette postulat vil jeg sige at jeg selv har været gymnasieelev under den nye reform, og er en af dens store kritikere.

Nu får du mig til at lyde som om jeg mener man er mindre værd fordi man kommer ud med et lavere gennemsnit fra gymnasiet - og det sys jeg egentlig ikke du kan tillade dig. Jeg mener bestemt ikke at man er sikret bedre resultater fordi man har et godt gennemsnit i gymnsasiet. Faktisk tror jeg vi misser rigtigt mange talenter fordi adgangskvotienten har været så høj de seneste år. Kommentaren med mit gennemsnit var ganske ironisk ment, og jeg går selv meget ydmygt til opgaven, som har været en drøm for mig siden jeg var 9 år gammel.

[quote=“kristian-c”:2dadpf7o]
Spar mig for din sarkasme! Jeg påtaler blot det påfaldende ved at dette fald sker samme år som de første studenter kommer ud efter den nye reform! En reform som mange har kritiseret for at give mindre egnede studenter. Inden jeg bliver angrebet på dette postulat vil jeg sige at jeg selv har været gymnasieelev under den nye reform, og er en af dens store kritikere.

Nu får du mig til at lyde som om jeg mener man er mindre værd fordi man kommer ud med et lavere gennemsnit fra gymnasiet - og det sys jeg egentlig ikke du kan tillade dig. Jeg mener bestemt ikke at man er sikret bedre resultater fordi man har et godt gennemsnit i gymnsasiet. Faktisk tror jeg vi misser rigtigt mange talenter fordi adgangskvotienten har været så høj de seneste år. Kommentaren med mit gennemsnit var ganske ironisk ment, og jeg går selv meget ydmygt til opgaven, som har været en drøm for mig siden jeg var 9 år gammel.[/quote]

Jamen, så godt ord igen. Det ovenstående var bare temmeligt svært at udlede fra dit første indlæg, hvis du forstår.