Kvotienter 2009 -KU: 10,3 (9,8) AU: 9,7 (9,3) SDU: 9,6 (9,4)

Adgangskvotienter 2009

[ul]
• KU: 10,3 (9,8)
• AU: 9,7 (9,3)
• SDU: 9,6 (9,4)
[/ul]
Standbykvotienter angivet i parentes.

Kilde: http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/3EC6E621- … vedtal.htm

Det er så sygt…

Satme højt!

Men ikke overraskende.

De studenter der sidste år ikke havde de rigtige adgangskrav, men havde højt snit, har nu fået suppleret op.

Og vi skal nok regne med at snittene fremover vil ligge i den ende, da det er blevet gjort sådan at det er nemmere at få 12 på syvtrinsskalaen end det var at få 13 på 13-skalaen.

Jeg vil nu mene, at det høje snit også i høj grad skyldes bonus reglen med at gange sit snit med 1,08 hvis man starter på en videregående uddannelse inden for 2 år. Så jeg vil give dig ret i, at snittet fremover vil ligge i denne her ende af skalaen, men tallet er fiktivt i forhold til før.

Enig. Den bonus man får for at starte tidligt har bestemt sin del i de høje adgangskvotienter.

Lad os så se en rapport om et par år, der redegører for hvor mange der dropper ud af deres studier, så må vi se om det er en god idé :mrgreen:

Så er brevet kommet ind ad døren.

Jeg har fået tilbudt en stand-by plads på KU. Jaa! :lol: (Men ville nu gerne have startet i år)

Et spørgsmål: Hvorfor kan jeg ikke bekræfte min stand-by plads??

Hep, er der andre som også er kommet ind via kvote 2 på ku! Det havde jeg alligevel ikke regnet med var muligt… der var 1700 om pladserne. Tror kun 60 er blevet optaget den vej! Ret vildt!

salma: Når du har fået en standby, betyder det jo enten at du i løbet af den næste uges tid bliver tilbudt en plads - som du efterfølgende skal bekræfte. Hvis dette ikke sker, skal du igen søge medicin via KOT som du har gjort det i år, men på tilmeldingsblanketten skal du krydse af i et felt hvor “tilsagn” og vedlægge en kopi af det brev du har fået idag. Ellers læs inde på http://www.optagelse.dk

Fordi man ikke bekræfte en standby-plads, kun når man får tilbudt en plads på selve studiet. Det er ikke relevant for universitetet om du vil ha’ din standby plads eller ej, de vil først vide om du er interesseret i pladsen, når der bliver plads til dig :wink:

Jeg tror ikke at konsekvensen af bonus reglen er et øget antal af folk som dropper ud, fordi det er stadig de bedste der kommer ind.

Har man så større chance for at komme ind hvis man har tilsagn næste år?

Når du har tilsagn er du fuldstændig sikret en plads til næste sommer(hvis du ikke i mellemtiden bliver tilbudt at komme ind nu til september eller i februar).
Og i skal ikke være kede af at få endnu et friår. Jeg gik også et år og ventede på at komme ind på min standbyplads uden held. Men det endte med jeg havde et fantastisk år med en masse spændende oplevelser som jeg ikke ville have været foruden.

Jeg har også fået en standby plads på AU. Men jeg har lige et spørgmål: Jeg er 18 år nu, og bliver snart 19 år. Vil det betyder at jeg kan risikere at komme ind allerførst til feb 2011? For det håber jeg virkelig ikke er tilfældet.

JAAAAA!! Standby-plads på KU :smiley:

Der er noget jeg ikke forstår… Betyder adgangskvotienterne at man med 9.6 var blevet optaget på SDU?

Her nemlig selv 9.6 men har lige fået afslag.

Tillykke til alle der er blevet optaget eller har fået en standbyplads!! Nu begynder den sjove (og svære) del :smiley:

En kort objektiv (men ikke nødvendigvis korrekt !) analyse af årets kvotient:
Vi kan hurtigt blive enige om, at snittet er højt i år - i hvert fald relativt til sidste år, som jo bekendt var en undtagelse pga. den ny gymnasiereform. Det er måske ikke overraskende, når man tager en række faktorer i betragtning:

  • det er både studerende fra 2008 (pga. supplering af manglende fag) og 2009 med de højeste snit som søger optagelse i år
  • krisetider og sidste års lave kvotient - flere (kvalificerede?) har søgt optagelse i stedet for at vente / prøver lykken
  • den ny bonus-regel hvor studerende har mulighed for at gange deres eksamensresultat med 1,08 ved tidlig studiestart
  • den ny karakterskala, hvor et 12-tal modsvarer et 13/11-tal og efter hensigten skulle være “lettere” at opnå

Lad os se på fx KU’s adgangskvotient de foregående år.:
[år]: {7-skala} (13-skala]
2009: 10,3 (~10,1)
2008: 8,8 (9,3)
2007: 9,9 (9,9)
2006: - (10,0)
2005: - (9,7)
2004: - (9,7)
2003: - (9,6)
Omregningstabel: http://www.uvm.dk/Uddannelse/Tvaergaaen … msnit.aspx
Kilde: http://www.ku.dk/sa/optag/statistik/

Igen skal det bemærkes, at 2008 er en undtagelse som førnævnt. 2008 og 2009 er dog taget med til sammenligning. Det ses, at adgangskvotienten fra 2003-2007 har ligget “stabilt” omkring 9,6-10,0 (13-skalaen!). Hvis man ser bort fra krisetider mv., ville alene indførelsen af 1,08-reglen øge kvotienten, kunstigt, til 10,3-10,8 (13-skala -> 10,7-11,6 på 7-skalaen). Se blot studier som international business og psykologi (som også plejer at ligge i den høje ende at skalaen).

Summasummarum kan det i hvert fald ikke overraske mig, at adgangskvotienten er så høj i år. Det undrer mig nærmere, at den ikke er højere alle faktorer taget i betragtning. Hvad det konkret skyldes, skal jeg ikke gøre mig klog på. Jeg er dog personligt glad for - på vegne af alle der brænder for at studere medicin - at den ikke er højere, for én ting er sikkert - at det er nok så ligegyldigt om man har 9 eller 11 i snit fra gymnasiet - men det er så en anden side af historien…

Tillykke endnu engang med optagelsen - det er flot klaret!

Tillykke til de som er kommet ind!

Jeg var selv så heldig at søge ind på AU med 9.2 i håb om en standby plads til brug næste år, men sådan gik det ikke.
Nu ved jeg godt at det er næsten umuligt at forudsige, men hvad tror I chancerne er for optagelse/standby næste år på AU.
Tror i kvoten falder elller stiger ?

Tillykke - vi ses på KU

Hvis der skulle sidde nogen der har fået sommerstart på AU, som ønsker vinterstart, så vil jeg gerne bytte.
Har nemlig fået vinterstart.

Hvis i kontakter AU studieforvaltning på [email protected], inden den 5 august, så vil de forsøge at rykke rundt på os. Det var i hvertfald den besked jeg fik.

Hvis nogen gerne vil bytte, må i da også gerne kontakte mig på [email protected]

jn20

Man kan aldrig sige med sikkerhed hvad kvotienten bliver, men jeg tror at jeg med go’ samvittighed kan sige, at snittet nok ikke falder drastigt … det skal du ikke regne med. Som der blev skrevet, har kvotienten altid ligget stabilt med undtagelse sidste år. Jeg kan på nuværende tidspunkt ikke se nogen faktorer, der vil påvirke kvotienten i den negative retning, men vi kan aldrig sige noget med sikkerhed.

Var der ikke noget om at de ville lukke kvote 2?

Er der stadig den mulighed for at hvis man fik afslag, og man derefter optjente en masse point, ved at arbejde hos hjemmeplejen, arbejde for amnesty osv at man kunne komme ind?

pointsystemet er afskaffet.
KU kvote 2 fungerewr ved at du sender en motiveret ansøgning til dem hvor du forklarer hvad du har af erfaringer der gør dig særligt egnet til studiet, hvorfor du brænder osv.

SDU kvote 2 fungerer ved at du hvis du har et snit på 6,0 eller derover inviteres til prøve. Hvis du klarer den godt kommer du til et interview og klarer du også det godt bliver du optaget. SDU er dem der optager flest via kvote 2

AU kvote 2 fungerer ved at det er vsnittet i de fagspecifikke fag der tæller. Dem der har højest snit i disse fag optages. Husk du kan forbedre dine karakter i disse fag via suppleringskurser.